Senaste nytt

Jul och Nyårsresa till Tokyo i SAS Business Class

Jadessa

Medlem
Men hur har jag kunnat missa denna tråd?? Som alltid otroligt bra skrivet och detaljrikt. Väldigt fina foton och himmel sån god mat.:)
Hoppas du skall iväg snart igen för ser fram emot ännu en berikande reserapport från en av favoriterna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jonas C

Medlem
Märker att jag gjort Tokyo fel. Nästa gång får besöket bli all about the food.
Härlig rapport med grymma bilder.
Absolut! Maten är i princip det främsta skälet att besöka staden, men se till att inte vara där under en långhelg då många av restaurangerna är stängda då… Och undvik även hotell med frukost och executive lounge, haha ;)
 

gotblu

Ny medlem
Tack för din omfattande reserapport. Som frekvent Japan resenär varav det mesta skett med SAS genom åren så känner jag igen mycket av det du skriver. Skall bli skönt att få prova på den nya kabinen när den väl kommer för SK983/84...
 

Jonas C

Medlem
Tack för din omfattande reserapport. Som frekvent Japan resenär varav det mesta skett med SAS genom åren så känner jag igen mycket av det du skriver. Skall bli skönt att få prova på den nya kabinen när den väl kommer för SK983/84...
Tack så mycket! Jo jag känner mig också lite sugen på att flyga SK984 igen i nya kabinen. Kanske något för framtiden :)
 

ESSA

Medlem
Det stämmer som @palmen sa. Valde Airbnb denna gång då hotellen låg över min budget, och 1500kr för 11 nätter i ett gästrum i en fräsch lägenhet var nog ganska svårslaget, i synnerhet då jag hade stället för mig själv under halva tiden...

Tack för intressant reserapport och det passar mig i tiden bra då jag har bokad resa från Nyår och stannar 9 dagar.
Boendet är jag väldigt intresserad av!
Låter ju oslagbart med det priset.
 
Bumpar denna tråd/reserapport lite, då den har så passande rubrik att jag tror frågan kan vara relevant för flera. Tack för trevlig reserapport!

Då i stort sett alla butiker och restauranger var stängda på nyårsdagen, så var ett tempelbesök det enda man kunde roa sig med under dagen.

Hur upplevde du "stängdheten" runt nyår och dagarna därefter? "i stort sett alla butiker och restauranger var stängda", har du (eller någon annan för den delen) möjlighet att utveckla? Och hur är det dagarna därpå, mer normala öppettider 2-3 jan?

Vissa forum får det att låta som att Tokyo blir en spökstad dessa dagar (vilket såklart inte är sant, men kanske i Tokyo mått?)
 

Sullon

Medlem
Bumpar denna tråd/reserapport lite, då den har så passande rubrik att jag tror frågan kan vara relevant för flera. Tack för trevlig reserapport!



Hur upplevde du "stängdheten" runt nyår och dagarna därefter? "i stort sett alla butiker och restauranger var stängda", har du (eller någon annan för den delen) möjlighet att utveckla? Och hur är det dagarna därpå, mer normala öppettider 2-3 jan?

Vissa forum får det att låta som att Tokyo blir en spökstad dessa dagar (vilket såklart inte är sant, men kanske i Tokyo mått?)

1-3 januari är tyvärr väldigt mycket stängt, det enda som är öppet är någon enklare restaurang här och där. Det är inte så mycket bättre i övriga Japan. Tempel och promenader bjuds, staden är mer tom än vanligt då många japaner reser hem till familjen över nyår.
 
Väl hemma, tänkte jag väl att jag kunde besvara min egen fråga ovan och följa upp med mina egna upplevelser eftersom att jag och min bättre hälft var ganska nervösa inför detta när vi flög dit och hittade rätt många olika svar på hur mycket eller hur lite som var stängt under nyårshelgerna.
  • I princip alla Michelin-restauranger vi kollade upp, och övriga finare restauranger som kompisar tipsat om, var stängda 31 dec - 6 januari. Så den gräddhyllan fick man helt enkelt bortse ifrån. Det var givetvis dock absolut inte brist på öppna restauranger, inte på något sätt. Vi hittade superbra restauranger ändå i alla områden vi besökte.
  • I princip all shopping öppet (mellandagsresa) och de flesta turistattraktionerna var öppna alla dagar. Vissa museum hade stängt 1-2 jan, men öppnade runt den 3e.
  • Gällande folkmängd, så var det säkerligen en "spökstad" i tokyo mått mätt. Vi fick nästan alltid sittplats på tunnelbanan, vissa perronger var helt öde. Men i svenska mått mätt var det såklart mycket folk fortfarande. Shibuya Crossing var såklart sedvanligt kaos på varje dag och på nyårsafton (trots att japaner inte riktigt firar tolvslaget generellt)
  • På plussidan så fick man ju uppleva mycket traditionellt och ceremoniellt, som motvikt mot de förlorade topprestaungerna. "Hatsumode" den 1-2 januari, vinka till kejsaren som visade upp sig på palatset 2a jan och uppleva japanernas fascination för årets första soluppgång. Magiskt!
Så till er som funderar på att åka till Tokyo över nyår 2020/2021, så länge ni inte bara åker för Michelin-restauranger - tveka inte. Åk!
 
Toppen