Senaste nytt

Jorden runt med Agehall 2015 - Häng med!

agehall

Medlem
Vi börjar med lite uppföljning.

Snygg början! Tofflorna är användbara! :)
Synd att du inte fick plats på LH då du kanske får apron i FRA.

Ja, tofflorna kommer bli jättebra. Jag ville absolut inte ha apron idag. Det kanske ger en hint om vad som komma skall? :)

Du har väl lagt in tillräckligt långa stopp för att hinna uppdatera här ordentligt?!

Självklart - man är ju inte nybörjare. :) En halvtimmes försening var inga som helst problem. Men som alltid när förseningarna börjar, så är ju risken att det sticker iväg och blir längre och längre förseningar. Men denna gång gick det bra. Tror vi kom iväg ganska precis kl 08.


Err, jag skrev "EBS-familjer"* och hade tänkt förklara asterisken...

*) Efter diskussionen i sommras då loungen var överfull med familjer, så myntades uttrycket "EBS-familjer". Jag beskyllde nog inte EBS för att släpa med sig hela familjen in i loungen, men det blev lite av ett uttryck. Så jag kommer att använda termen "EBS-familjer" genomgående för att beskriva lounger som är överfulla med folk som har med sig (en stor) familj på semester.

Och därmed kan vi återgå till rapporteringen...

SK1631 ARN-FRA
Eftersom det var fler än jag som hade connections, var det rätt många som var framme vid gaten och frågade om förseningen. Gaten hade dock ingen info att ge, så jag beslöt mig för att bara ställa mig och vänta på boarding-kaoset.

Till sist kom det ett plan till vår gate och vi fick boarda. Jag har ingen aning om hur priority boarding faktiskt efterlevdes - jag var först på - men det ropades ut väldigt tydligt iaf. Första utropet nämnde dock bara Plus men direkt efter konstaterades att även *G fick boarda.

Väl ombord intog jag 6D, vilket skulle ha varit första raden i Go. Så var inte fallet, det var andra raden, vilket jag tyckte var lite konstigt. Det tyckte de som satte sig på 5D/F också, för de hade bokat Plus. Nåja, inte mer med det, crew får väl flytta skylten tänkte vi allihop. Men så enkelt var det inte.

När boardingen nästan var klar, så dyker det upp tre personer som har 5D/E/F och är seatade i Go! WTF! Plus var fullt i övrigt men det fanns en hel del platser kvar i Go, så herrarna som hade bokat Plus blev nedgraderade till Go och fick flytta bak. Bra jobbat där SAS... Jag ska iofs inte klaga - jag fick ledigt mittensäte. :)

Efter takeoff slogs skylten för säkerhetsbältet av väldigt snabbt. Serveringen i Plus inleddes men såg något fumlig ut. De började gå ut med brödkorgen innan de kom på att lådorna inte var utdelade och så försvann de snabbt in i galley för att omgruppera. Efter lite om och men så dök de upp och skötte serveringen så som den ska fungera.

Bak i den något tråkigare delen av planet så dröjde serveringen. När de väl dök upp bad jag om ett glas vatten och fick knappt ett halvt glas vatten eftersom det var allt som fanns i den flaskan. Min granne på 6F fick inte mer han heller, troligen för att inte göra mig avundsjuk. Såg dock hur lyxlirarna på 5B/C fick fulla glas!

Jag orkade inte tjafsa om vattnet utan tog istället upp Scanorama (eller vad den nu heter nuförtiden) och bläddrade lite i den. Måste säga att jag inte riktigt är imponerad av det nya formatet. Den ser ungefär likadan ut som tidigare, men är tråkigare...

I övrigt var det en ganska intentsägande flight.

Väl nere på marken igen var det ett kärt återseende. Jag har inte varit på FRA på flera år nu. Jag kommer inte längre ihåg varje vrå och exakt hur man ska gå på autopilot för att komma till sin nästa flight. Men snabbt kom jag ihåg varför jag älskar mitt tredje hem, FRA - det är välskyltat och enkelt att hitta, även om man inte har en aning om vart man ska!

Vi fick gate längst ut på A-piren, så det var en bit att gå till B. En hel del medresenärer var stressade och ville tränga sig av planet eftersom vi var sena. Min erfarenhet av FRA är dock att om man hinner ifall man springer, så hinner man även med flyget om man går. Jag har aldrig sprungit till en flight, även om jag varit sen med inkommande flyg och det har ändå gått bra.

Jag promenerade över till B-piren och gick mot passkontrollen. Sist jag passerade här kunde jag ha svurit på att det var en säkerhetskontroll här också, men det var det inte nu iaf. Så in med passet i en automatisk grind och 30s senare var jag inne i icke-shengen-delen av B.

Med raska steg följde jag skyltarna mot Senator-loungen. Det var förvånansvärt lugnt på FRA idag, så det var inte ens svårt att navigera fram till loungen. Väl där står en australiensiska och försöker argumentera sig in i loungen med hjälp av något konstigt guldkort. (Uppenbarligen inte ett *G!) Hon hävdade att det fungerade utmärkt i Singapore och kunde absolut inte förstå att det inte gav henne access här.

Värdinnan skötte det hela mycket snyggt och svepte mitt boardingpass av bara farten samtidigt som hon, än en gång, förklarade att det inte var ett *G-kort för den australiensiska damen. Jag fick grönt ljus av maskinen och blev hälsad välkommen av värdinnan. Upp för trappan och in mot baren. Här inne var det ganska mycket folk, men långt ifrån fullt. Jag hittade en vilstol med utsikt över plattan där jag parkerade mig.

Gick över till baren och inspekterade drinkmenyn. Valet föll på en Mojito. Bartendern såg lite förvånad och förmanande ut - kanske inte riktigt räknat med sådana beställningar så här tidigt. Men jag log och sa "It's five o'clock somewhere..." varpå en Mojito prompt bereddes.

Nu har jag snart boarding för nästa flight, den första i first på denna resa. Nästa uppdatering kommer tyvärr först imorgon, men den som väntar på något gott...
 

bnr

Medlem
Gick över till baren och inspekterade drinkmenyn. Valet föll på en Mojito. Bartendern såg lite förvånad och förmanande ut - kanske inte riktigt räknat med sådana beställningar så här tidigt. Men jag log och sa "It's five o'clock somewhere..." varpå en Mojito prompt bereddes.

Hahaha! Och ungefär nu tror taxichauffören att jag är galen, brast ut i skratt nyss.
 

erc

Medlem
LH616 Frankfurt-Doha-Muscat har några Firststolar längst fram och kunde ju utgöra ett intressant segment.
 
Toppen