Senaste nytt

Joels Trollerilåda - awardsökmotor

agehall

Medlem
Vilken sökmotor använder du i botten? Det är ganska viktigt att ange källan för sådant här, annars är resultatet mindre användbart än om jag själv söker på United eller ANA eftersom jag inte har någon som helst känsla för vilka biljetter som det visas för mycket av.

Vill man ha en bra sökmotor för awards så är väl annars AwardNexus det som rekommenderas. Jag har inte sett någon som är bättre vad gäller finesser men jag föredrar själv att gå direkt på rådatat hos United eller ANA.
 

Homer

Medlem
Vilken sökmotor använder du i botten? Det är ganska viktigt att ange källan för sådant här, annars är resultatet mindre användbart än om jag själv söker på United eller ANA eftersom jag inte har någon som helst känsla för vilka biljetter som det visas för mycket av.

Precis, exempelvis är BA Redemption Finder enkel och smidig att använda
men den hämtar information om platstillgång från avios.com vilket ibland avviker ganska mycket från verkligheten.
 

Faustus

Medlem
Vilken sökmotor använder du i botten? Det är ganska viktigt att ange källan för sådant här, annars är resultatet mindre användbart än om jag själv söker på United eller ANA eftersom jag inte har någon som helst känsla för vilka biljetter som det visas för mycket av.

Vill man ha en bra sökmotor för awards så är väl annars AwardNexus det som rekommenderas. Jag har inte sett någon som är bättre vad gäller finesser men jag föredrar själv att gå direkt på rådatat hos United eller ANA.

Den bygger på uniteds tillgång, vilket verkar vara den som stämmer bäst överens med SAS vad jag vet (Finns det bättre källor? ANAs brukar ge fler spökbiljetter i slutändan).
 

Ormen

Medlem
Genialt.

Lifemiles visar ju även tillgång på Singapore Airlines (vilket United inte gör), själva sökmotorn där är väldigt besvärlig att använda men möjligen är den mer "komplett" än United?
Vilken tid på dygnet uppdateras sidan?
 

Faustus

Medlem
Tack för all feedback! Jag ska försöka bygga in många av förslagen på sikt!

Man kan som sagt klicka på nästan alla rubriker och markera allt/inget.. Gäller även Origin flights, och Destination flights för att avmarkera alla flighter.

Inser nu när jag bytte till laptop att användargränsnittet är lite lättare att jobba med om man zoomar ut lite.

Jag har nu ökat så man ser 3 månader fram på Thai's flighter.. ska gradvis öka när jag ser att saker lirar och att det fortfarande går hjälpligt fort.

I med att vi primärt har europa som bas har jag tagit bort rutter som jag tror bara är intressanta för ett fåtal person.
nordamerika <=> asien
nordamerika <=> afrika
afrika <=> asien

Även tagit bort några som inte verkar dyka upp eller finnas i praktiken - Nord korea och Cuba

Att göra kommande dagar
  • Lägga till så man kan söka på fler än 1 person.
  • Öka sökspannet på för övriga flygbolag
  • Skriva en lite användarguide
  • Få det att lira smärtfritt på firefox, safari, edge och opera
  • Gå över till standard datumformat iso 8601 så mycket som möjligt
  • Första biten av en mindre reseplanerar, typ "Jag är 2 pesroner, som vill resa och var borta minst en helg."
  • Subscription på när det finns awardbiljetter för önskad linje
 
Last edited:

Faustus

Medlem
Genialt.

Lifemiles visar ju även tillgång på Singapore Airlines (vilket United inte gör), själva sökmotorn där är väldigt besvärlig att använda men möjligen är den mer "komplett" än United?
Vilken tid på dygnet uppdateras sidan?

Just nu är det när jag har min laptop på, så lite kontinuerligt. Ska flytta över uppdaterings-snurran till servern, men den har varit lite grinig sista tiden o behöver startas om med jämna mellanrum.

Den uppdaterar bara när det inte skett någon uppdatering på minst ett dygn, sen tar den i lite godtycklig ordning och uppdaterar där det behövs.
 

Faustus

Medlem
Ha så mycket som möjligt på Svenska i interfacet så minimerar det antalet som kan använda den, och du har större chans att din IP inte blockeras av United. Företag brukar ogilla robotar som trålar deras databas-APIer.

Antalet requests mot flygbolagens sidor är konstant oavsett antalet användare på sajten, så ur det perspektivet spelar det ingen roll. Sen kan dom få för sig att blocka min IP ändå, isf får vi distribuera förfrågningarna från flera enheter så ser det inte ut som att det är enskild enhet som försöker damsuga deras databas.
 
Toppen