Senaste nytt

Jobbar du på flyget/tåget eller i loungen?

bnr

Medlem
Har ungefär samma inställning som @DonM, om någonting går riktigt fel så tar jag tag i det, var jag än är.
Nämner dock aldrig kundnamn eller ens min arbetsgivares namn.

Intressant hur människor kan vara den svagaste länken i ett annars säkert och reglerat system...
 

ChabbeT

Medlem
Jag jobbar bara på flyget om någon ropar på mig. Annars njuter jag helst av resan. ;-)
Samma här! Brukar dock försöka läsa lite vetenskapliga studier om jag är i lounge eller på tåg. På flyget är det total avkoppling, såvida jag inte glömt mina lurar och flyger ATR.

Minns dock en kollega som fick mkt skit (helt riktigt) för att ha diskuterat patientfall högljutt samt förberett PowerPoint med en del känsliga bilder. Klantigt!
 

Valley

Medlem
Brukar lägga tand för tunga när jag är i offentliga miljöer.
Kan jobba med presentationer eller svara på e-Mail, och då om jag sitter något sånär skymd från andra.

Annars hade jag äran att vara först - tror jag - att få reda på att ett mycket välkänt bolag skulle få ny VD. Satt i stolen bredvid när han glatt tackade ja.
Och så fick jag en gång information om ett företagsförvärv. Hade jag handlat aktier i det bolaget hade jag inte varit ledsen.
Suttit bredvid en person som öppet pratade kraftiga nedskärningar på sitt företag. Med mera, med mera.
 

henrik l

Medlem
Såg till min förvåning att jag inte sagt något här. Insåg relativt snabbt att som nybliven professor får man dagen sönderhackad av möten, handledning, kollegor som kommer och skall prata o s v. Så 6 timmar i t ex Galleries First är ett helt underbart avbrott för att kunna läsa, skriva och reflektera. Och ja, sitter väldigt ofta och jobbar på datorn under resor med flyg och tåg. Men OH-bilder för föreläsningar, kommentarer på studentarbeten, författandet av ett någon vetenskaplig publikation är ju knappast industrihemligheter, i vissa fall får man vara glad att någon skriver det man läser:D Sedan finns det en aspekt till. Om någon skulle gnälla över att jag har beställt eco+ på longhaul, så kan jag jag alltid kontra med att vet du vad jag kostar per timme? Nu kan jag faktiskt jobba 5-6 timmar, eller betraktas min tid som gratis:cool:

För att gå lite OT så betraktas ofta tid som gratis inom akademien. Hos min förrförra arbetsgivare kom man på genidraget att det blev billigare att låta personalen på en avdelning med över 70-pers sköta ordningen i fikarummet, istället för att avlöna en pensionär 2 h om dagen som skötte samma syssla:confused:
 
För min egen del så är tiden på planet eller i loungen till stor del vikt till att jobba. Annars kommer avhandlingen aldrig att bli färdig. Jag håller med @henrik l att dagarna ofta hackas sönder av undervisning och annat. Så jag har insett att tid på flyg och i lounge är min egna 'skrivtid' :)
 
Toppen