Senaste nytt

Jobba som pilot ?

Kristofer

Medlem
Viss ironi skall beaktas i mitt tidigare inlägg ;)

Är förresten något att tänka på när man flyger till högtrafikerade flygplatser - inte ligga och mesflyga i 70 knop på lång final och ta tid. Man kan ösa på fullt fram till kort final och utan problem få ner farten innan landning - speciellt med 3,3 km bana som sagt. :)
 
Last edited:
Två nya saker lärde jag mig idag.
1. Amerikanarna har ett till cert som är enklare att få: Sport Pilot.
2. Har man tid på helgerna och är envis så går det att klara en PPL på 6-8 månader och upp till $10K.

Närmaste flygplats ligger i 1.5 timme från Manhattan. Med ett renoveringsprojekt hemma tyvärr får PPL certen prio nr 2.
Visst är det kul att jobba som pilot, men tror knappast att det är bra för hälsan. Det är nog lite för sent att byta häst, det är bra att ha, mer som att ha ett körkort men åka taxi.
 

Mr Carter

Medlem
Hur många är vi på forumet som har cert? Vad sägs om att sammanstråla på GA-plattan på ESSA någon dag? :D

En gång i tiden stod det CPL, ME och I på certet, numera endats PPL.

Synd? Haja hur stressigt det skulle vara med en massa 737:eek:r som tvingas bromsa för att du puttrar runt. Skönt med 3,3 kilometer bana iofs :)

Stressigt :eek: Det är ju då det är roligt att flyga :) När jag låg på final för att landa på DFW med en C-310 fick jag av flygledaren höra "Keep your speed up, 737 behind you" och då var det inte läge att ta ut klaff, det fick bli till att landa utan men det går ju det också. Och det var inte bara bakom det kom en 737, de landade även parallellt på banan bredvid :cool:

Om jag skulle råda någon som funderar på att bli pilot idag skulle jag avråda, såvida man inte kan ta sina cert antingen genom gymnasiskolan eller på TFHS. Då kan man lägga de pengarna som grundutbildningen kostar på en type rating istället. Men om alla skulle tänka så skulle vi ju inte ha några piloter i framtiden, och hur ska man då klara sig som frequent flyer ;)
 
Last edited:
Väcker lite liv i gamla tråden.

Finns det någon här som har hands-on erfarenhet om att vara medlem i Aeroklubben eller Chalmers Flygklubben i GBG som baseras på GSE?
 
Sen somnade väl idéen under några år tills jag var i San Diego och såg en massa reklam för flygskolor och då för helikopter.

Men jag känner ganska många helikopter piloter som säger samma sak, finns ett talessätt som säger: skaka på närmaste träd och ner ramlar minst 2 arbetslösa heli piloter.

Tyvärr stämmer detta, det finns idag väldigt många som utbildar sig till helikopterpiloter i Sverige, det är en tuff marknad där de som inte är lämpad eller saknar viljestyrkan att fortsätta kämpa i rejäl uppförsbacke faller bort ganska omgående.

Nåja nu ska man följa sina drömmar och inte statistik för arbetsmarknaden och tänkte att liknande dig Kristofer börja med en hobby licens el privat licens för att få smak av pilot utbildningen.

Just nu står det mellan att bli pilot el bli någon form av Chef på Karolinska och ge upp resandet el byta yrke helt.
Jag har alltid gjort stora vändningar i livet och tycker att ska man göra förändring så gör man detta ordentligt.

Nu var det ett tag sedan du starta tråden så blev lite nyfiken på vilken väg du valde?
 
Tyvärr stämmer detta, det finns idag väldigt många som utbildar sig till helikopterpiloter i Sverige, det är en tuff marknad där de som inte är lämpad eller saknar viljestyrkan att fortsätta kämpa i rejäl uppförsbacke faller bort ganska omgående.



Nu var det ett tag sedan du starta tråden så blev lite nyfiken på vilken väg du valde?


jag valde vägen Pappaledig :)

Nee sonen föddes förra hösten och planerna föll ihop dock ingen nöd på mig..pappaledighet är ganska ok det med ju :)
 
Toppen