Senaste nytt

Jobb inom flyg & resor, tips på utbildning etc.

Hej alla glada!

Jag har i princip en sak i huvudet och det är flyg & resor.

Sedan jag började surfa runt på flyertalk och bc.se har det nästan gått till lite överdrift men bara nästan.. ;-)
Jag har gått i tankarna att börja jobba inom resebranschen (varför inte när det är mitt enda intresse i princip?)

Har funderat på resesäljare men hört från så många att det är så fruktansvärt lågt betalt så istället har man blivit kvar på samma gamla arbetsplats med slit och bök men med helt okej lönecheck. :)

Känner dock att jag vill göra något annat framöver men kan inte riktigt peka på exakt vad jag vill göra förutom att jobba med resor / branschen.
Någon som har tips eller några andra rekommendationer var en ung ambitiös 22 årig resgalning bör söka sig?

Tips på utbildningar, vägar att gå? Känner mig väldigt idéfattig just nu.
 

Nemo

Medlem
Jobb inom flyg & resor, tips på utbildning etc.

Varför inte göra som Jan Carlzon och börja som reseledare? Kolla med Ving, Apollo etc.
Eller check-in agent http://www.proffice.se/aviation/ ?
Om du vill plugga en längre utbildning så finns det mycket att välja på. Direkt flygrelaterat har du ju flygledare, trafikflygare etc men många andra yrken kan man använda i flyget, både de stora, breda vägarna som ekonom eller ingenjör.
Jag tror att det är bra att någongång i karriären ha varit på golvet, med direkta kundrelationer. Bra även att ha som extrajobb om du vill plugga vidare, både för inkomst och kontakter. Sen märker du vad du passar bäst för. Lycka till!
 

Svenska73

Medlem
ACR kommer att utbilda ett antal flygledare. Utbildningen tar ca 2 år. Inriktningen är att alla elever som klarar utbildningen blir anställda hos ACR.

När man har tagit upp sin första lokala behörighet på en flygplats är ingångslönen 33.000,-/mån. Vi värdesätter rätt inställning och engagemang.
Flygledarkandidater | ACR
 

Svenska73

Medlem
ACR kommer att utbilda ett antal flygledare. Utbildningen tar ca 2 år. Inriktningen är att alla elever som klarar utbildningen blir anställda hos ACR.

När man har tagit upp sin första lokala behörighet på en flygplats är ingångslönen 33.000,-/mån. Vi värdesätter rätt inställning och engagemang.
Flygledarkandidater | ACR
 

palmen

Moderator
Jobba som reseldare har ju sina för och nackdelar, den största nackdelen är väl att dom knappt får betalt för det jobb de gör och har låna arbetsdagar (verkar inte finnas något fack).
Fördelen är ju att man får resa och bo runt om i världen, problemet är att det ofta innebär Grand Canaria, Egypten, Mallorca eller andra destinationer som kanske inte är så jätteroliga. Sen behöver man nog ett psyke av stål för att ta hand om alla som reser charter och "korkade" frågor och synpunkter man måste deala med. Det verkar ju finnas en hel del som har som enda mål att klaga på allt på en resa för att få så mycket pengar tillbaka som möjligt.
Skräckexempel från en vän som jobbar som reseledare: Ett par som ville bli ersatta för att de inte fått något SMS om att planet hem skulle bli försenat. De hade dock ingen mobiltelefon med sig som kunde ta emot ett SMS. Hur bemöter man det på ett bra sätt utan att "idiotförklara" resenärerna?

En IATA utbildning är säkert bra om man ska jobba med bokningar, men som du själv sa kanske det inte är direkt bra betalt och den kostar en del att genomföra privat.

Finns kanske något jobb på VST eller ARN som kan intressera. Incheckning, bagagehantering eller liknande som man kan börja med och sedan avancera.
 

Senator

Moderator
Det beror jo på om man vill vara kund eller i leverans av flyg/resrelaterade tjänster.... Börja där...Finns massor av spännande uppdrag t.ex.börja som kurir ett tag:
 
Det beror jo på om man vill vara kund eller i leverans av flyg/resrelaterade tjänster.... Börja där...Finns massor av spännande uppdrag t.ex.börja som kurir ett tag:

Kurir vore otroligt spännande och något som skulle passa med min vardag väldigt bra.
Har ju bara 1 timme till Arlanda. ;-)

Dessa jobb känns ju inte speciellt enkla att få dock utan riktigt bra kontakter.
 
Last edited:
Toppen