Senaste nytt

Jetlag och små barn på långresa

Jakob K

Medlem
En lösning är att ha barn som aldrig sovit ordentligt någonsin. Som vår dotter.

Då är du alltså sedan flera år inne i ett töcken av 2-3h max sömn åt gången och det gör ingen skillnad alls om du åker till månen.

Jag säger inte att jag rekommenderar det - men jetlag gör iaf ingen skillnad :D

EDIT: Jag skriver detta från ett lugnt och stilla hotellrum på Kempinski i Huizhou, Kina där 7hrs jetlag är rena rama semestern mot hemma.

EDIT2: I natt kom jetlaggen på riktigt. Somnade 24:00, vaknade 02:00. Ridå.
 
Last edited:
Nu när barnen kommit in i rätt rytm har jag äntligen fått tillbaka "mytime" så jag kan börja jobba igen. Nu kör jag 21-23 på kvällen och 07-09 på morgonen tills vi kommit "hem" till Melbourne och fått vår lägenhet.
 

Claes L

Medlem
När vi har varit I USA och kommer hem med 1,5 åringen så har han klarat sig bra OM vi kör svensk tid från att vi landar på Arlanda (vi har typ bara kommit in med SAS direkt från ORD). Då går det rätt bra... men innan vi visste de och bara försökte få han att sova så va han uppe till 2 på natten....
 

LarsCph

Medlem
Læser lige med :)

Vi har rejst langt med vores datter (3 år) et par gange - men det har været med meget mindre jetlag (Mauritius). Vi skal til Bali til sommer så det bliver en større udfordring. Jeg tror vi gør det rigtige (15.55 fra København med 4 timers stopover i Doha og ankomst Bali dagen efter 17.35). Tilsvarende fra Bali 19.35. Turen mellem Bali og Doha er 9-10 timer og planen er at primært sove (Qatar Business Class i B787-8) på det leg.

Vi plejer ikke at være særlig ramt at jetlag, men altid interesseret i tips i forhold til lille-pigen :)
 
Mine erfaringer er at man med fordel kan presse sig selv (og børnene) til at være længe vågen sådan at man kan sove igennem. Samtidigt er det også vigtigt med vækkeuret. Stå op kl. 7-8-9 og kom igang - så kan man evt. slappe af et par timer fra 13-15 eller lignende. så man igen kan holde hele dagen.

Når jeg rejser selv og måske ikke er afsted så lang tid er det ikke altid jeg gider at skifte tidszone. Ofte er mange ting åbne længe og en del ting er åbent 24/7 så på den måde kan man have dag og nat som man selv har lyst til.

/Christian uden børn...
 

ACervin

Medlem
Jag tycker ungarna har varit snabbare på att ställa om än föräldrarna. Nuförtiden behöver jag en minst en vecka för att ställa om mellan Helsingborg och Brisbane. Värst när man flyger österut. Ett tag för länge sedan, förra gången vi bodde i Brisbane (1999-2001) och åkte emellan försökte vi med 1-2 nätter i Singapore, men vi kom på att det bara förlängde plågan. Lika bra och åka i ett svep, ungarna fick bada av sig i poolen på Changi sen sov de gott, och ta jetlagen på plats i Sverige eller Australien.
 

agehall

Medlem
Rutavdrag -> nanny -> lämna ungarna hemma.
Om du frågar dem om 20 år kommer ingen av dem att ha något minne av den där resan,
ge dem då cash i handen istället så att de kan åka 1:a klass på egen hand...

Misstänker dock att de är med mer för Herr och Fru Björnströms välbefinnande än något annat. Föräldrar tenderar att ha svårt att vara borta från sina barn en längre tid och om jag minns rätt skulle Martin vara borta ganska länge denna resa...

Anm: Märker att jag helt plötsligt har fått en släng av sympati för barnföräldrar. Det känns lite udda faktiskt.
 

mtlmr

Medlem
Den där faktorn "herr och frus välbefinnande" är jäkligt konstig för oss som icke har alstrat barn, men sägs vara otroligt stark ;) Sympati för barnföräldrar, vad är det? :)

Misstänker dock att de är med mer för Herr och Fru Björnströms välbefinnande än något annat. Föräldrar tenderar att ha svårt att vara borta från sina barn en längre tid och om jag minns rätt skulle Martin vara borta ganska länge denna resa...

Anm: Märker att jag helt plötsligt har fått en släng av sympati för barnföräldrar. Det känns lite udda faktiskt.
 
Toppen