Senaste nytt

Japansk affärsmans elegi

Dr. Miles

Expert
Lite spin off från tråden: http://www.businessclass.se/ovrigt/6485-videokonferens-3.html#post76226

Jag pratade med min gamle skolkamrat häromdagen och då blev det lite samtal om resande.
Han jobbar på en underleverantör till Nissan och han reser till Europa då och då.
Jag träffade honom i Japan nyligen när jag var där sist och vi pratade om flygbiljettpriser.

Jag sa att från Sverige kan man hitta Business class biljett (året runt pris) till Asien från ca 13.000 SEK (ca 180.000 JPY) inkl. skatter och vid kampanjer kan man hitta till och med runt 10.000 SEK (ca 138.000 JPY) inkl. skatter.
Han sa att det var mycket billigare än hans Economy class biljett till Europa. Det brukar att ligga runt 220.000 - 250.000 JPY inkl. skatter (ca 16.000 - 18.200 SEK) med ANA/Lufthansa.

Jag skrev om detta tidigare i några trådar men jag säger igen. Det är rika asiater som subventionerar åt fattiga nordbo. :)
 

nota bene

Medlem
Det förekommer dock bra priser från Asien också. Har flugit AY HKG-ARN för 22000 HKD, vilket med asiatiska mått är billigt. Även China Airlines prissätter bra från Japan till USA ibland - mina vänner åkte för 2200 usd till LAX förra sommaren.

Det är dock i genomsnitt mycket lättare att hitta bra priser från Europa till asien (eller USA för den delen).
 

Thornado

Medlem
Det är rika asiater som subventionerar åt fattiga nordbo. :)

Lustigt nog så har faktiskt den enda gången jag köpt en betald businessbiljett med SAS varit ex-Japan (NRT-CPH-ARN t/r). Detta var dock väldigt mycket ett specialfall då de hade en kampanj för att det var något jubileum i antal år sen SAS började flyga till Japan, så biljetten kostade ca 12kSEK.
 

Dr. Miles

Expert
Lustigt nog så har faktiskt den enda gången jag köpt en betald businessbiljett med SAS varit ex-Japan (NRT-CPH-ARN t/r). Detta var dock väldigt mycket ett specialfall då de hade en kampanj för att det var något jubileum i antal år sen SAS började flyga till Japan, så biljetten kostade ca 12kSEK.
Det var SAS Norden-Tokyo linje 65 års jubileumkampanj.

[Business class] Tokyo-Norden T/R, SAS, 12.400 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
スカンジナビア航空、日本就航65周年セール開催 ヨーロッパ行きビジネスクラスが総額10万円台 - トラベルメディア「Traicy(トライシー)」
 

Thornado

Medlem

Precis, vilket påminner mig om att jag både borde skriva klart reserapporten från den resan och även donera en slant till välgörenhet då jag utnyttjat en deal härifrån för att boka en resa.
 
Toppen