Japaner presenterar innovativa snöröjningslösningar för SJ

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Jacob, 11 Maj 2013.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Lite kul artikel i tidningen Ny Teknik som berättar om hur de japanska järnvägsbolagen handskas med snö och vilka finurliga lösningar man kommit på för att tågen ska hålla tiden även när det snöar 125 cm på en dag, vilket det kan göra inte minst i norra Japan under vintern.

    Att spruta tiogradigt vatten på rälsen är en lösning, men det finns många andra.

    Nu kommer japanerna till Sverige för att presentera lösningar för SJ och Trafikverket.

    Snöstorm inget hinder för japanska tåg - NyTeknik
     
  2. Det är också viktigt att påpeka att japanska Shinkansen har dedikerat spår (1.435 mm bred) som var byggda på betongbroar. Vilket gör självklart lättare för japanska tågoperatörer att installera speciella lösningar som bl a spruta 10 graders vatten på spåret.
    (Det finns dock enstaka sträckor där Shinkansen kör vanligt spår [1.067 mm bred].)
     
  3. Finns säkert en logik i förslaget även på svensk räls, men som Dr.Miles, är japanska Shinkansen konstruerad på ett mycket smidigare sätt för att kunna hantera vintertrafik.

    Undrar om Japanerna möjligen kan leda tillbaka vatten som spolats på de upphöjda spåren...? De stora sträckorna i Sverige skulle ju annars behöva kolossala vattenmängder. Spår ska ju givetvis klara smältvatten och regn, men kanske ökar man risken för underminering om man vattnar ännu mer?

    Däremot borde ju Sverige givetvis göra som Japan och konstruera dedikerade spår på pelare (vanlig räls alltså). Det är billigare, det minskar viltolyckor/personolyckor, minskar förseningar mm... I Sverige är det ju dock stora problem att få igenom något som kan påstås "förstöra det naturliga landskapet". Man vet ju hur mycket debatt det är om vindkraftparkerna redan. Jag väljer dock att inte lägga mer värderingar i den frågan, då jag inte bor i "utsatt" område :).

    EDIT: Tittade närmare på ritningarna nu och ser att Japanerna mycket riktigt leder tillbaka spolvattnet för återanvändning. Detta är givetvis omöjligt på vissa svenska linjer om det är långt mellan brunnar. Vore troligen en mycket stor kostnad om det skulle monteras liknande lösningar i efterhand. Japanerna säger sig ju dock ha en nordisk lösning, så den skulle jag gärna läsa mer om :).
     
    Last edited: 11 Maj 2013
  4. Här finns en japansk artikel om hur Tohoku Shinkansen (Japans norrlandsbanan) sköter snöröjning.

    Web東奥・新幹線が来る/第1部・冬の出迎え - Google Översätt

    EDIT: Stora skillnaden mellan Japan och Sverige är temperatur.
    Även om det kan snöa 125 cm i norra Japan (eller ännu mer), vinterluft temperaturen i området är mycket högre än i Sverige.
    Lägsta temperatur i Aomori är ca -4 grader.
    Hokkaido kan bli riktigt kallt som i norra Sverige, men där finns det inga Shinkansen.

    aomori.png
    (Källa: Japan Meteorological Agency)

    青森 - 気象庁 | 平年値(年・月ごとの値)
     
    Last edited: 11 Maj 2013
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×