Senaste nytt

Japan Airlines startar Tokyo-San Diego & Tokyo-Helsingfors från Dec 2012/Mar 2013

Jacob

Medlem
Enligt finska tidningen Helsingin Sanomat kommer Finnair fortsätta med dagliga flygningar Helsingfors-Tokyo även efter JAL dragit igång. Får man tro artikeln kommer dock flygen lyfta ungefär samtidigt från Helsingfors vid 17-tiden, vilket känns lite opraktiskt. Det hade väl i alla fall varit bättre om något flyg lyft på eftermiddagen och något på kvällen för att sprida ut trafiken något.

(Källa: Helsingin Sanomat)
 

Dr. Miles

Expert
Enligt finska tidningen Helsingin Sanomat kommer Finnair fortsätta med dagliga flygningar Helsingfors-Tokyo även efter JAL dragit igång. Får man tro artikeln kommer dock flygen lyfta ungefär samtidigt från Helsingfors vid 17-tiden, vilket känns lite opraktiskt. Det hade väl i alla fall varit bättre om något flyg lyft på eftermiddagen och något på kvällen för att sprida ut trafiken något.

(Källa: Helsingin Sanomat)

Problemet är att Helsingfors är inte slutdestination för de flesta passagerare utan JAL räknar med att transportera sina kunder vidare till europeiska destinationer via Finnairs nätverk.
Då är det svårt för JAL att flyga udda tider då missar JALs passagerare anslutningsflyg antingen ditvägen eller hemvägen.
 

Jacob

Medlem
Problemet är att Helsingfors är inte slutdestination för de flesta passagerare utan JAL räknar med att transportera sina kunder vidare till europeiska destinationer via Finnairs nätverk.
Självklart är det så. Men det finns flera rusher per dag. Flygen till Tokyo skulle tydligen gå vid 17-tiden, Finnair har även en rush vid 23-tiden med flyg till bl.a. Bangkok, Hong Kong och Singapore och bra anslutningar från Skandinavien och Europa. Kunde man inte klämt in det andra Tokyo-planet då istället? Det hade gett mer flexibilitet och gett ett bättre alternativ för folk som ska till Japan och vill hinna med en full arbetsdag hemma först.
 

Dr. Miles

Expert
Just nu har JAL via London med British Airways och via Paris med Air France när det gäller europeiska nätverk.
Men många affärsmän har klagat usel anslutningsmiljö på de flygplaterna och anslutning via Helisingfors är faktiskt en rejäl förbättring.

Sedan kan jag hålla med att det hade varit trevligt om JAL hade nattflyg(avgång runt kl. 22-23) från Helsingfors.
 

Jonas C

Medlem
Jag minns tidigare att JAL även hade code-share flighter med KLM och OK till AMS respektive Prag för anslutande pax. Känns lite oligiskt enligt mig varför man lät passagerare till samma slutdestination ansluta i olika flygplatser. Men tiderna kan nog säkert ha varit en anledning till detta.
 

Alx

Medlem
Riktigt kul att få ett japanskt flygbolag till Skandinavien. JAL har jag ännu inte lyckats testa.

Men blir det inte lite konkurrens med Finnair som också flyger Helsingfors-Tokyo?

Inte för att märka ord, men Finland ligger inte i Skandinavien. Däremot i Norden! ;)
 
Toppen