Japan Airlines load factor 2013

Diskussion i 'Oneworld' startad av Dr. Miles, 4 Maj 2014.

  1. Japan Airlines publicerade transportresultat 2013 nyligen.

    2014Monthly_3月 FINAL.pdf

    Genomsnitt load factor under år 2013
    • Japan utrikes: 76,5%
    • Japan inrikes: 64,0%
    Load factor per område:
    • Japan-Nordamerika (inkl. Hawaii): 79,4%
    • Japan-Europa: 78,3%
    • Japan-Sydostasien: 76,1%
    • Japan-Oceanien: 74,1%
    • Japan-Guam: 80,7%
    • Japan-Korea: 73,4%
    • Japan-Kina: 61,9%
    Screenshot20140504_3.png

    Oroande trend är att de har fått sämre load factor på huvudlinjer som Tokyo-Sapporo (69,7%) och Tokyo-Okinawa (64,2%). Det kanske beror på LCCs inträde till japanska marknaden.
    Enligt en japansk finanstidning, Japan-Sydostasien har fått högre load factor tack vare/pga både affärs-/semesterresenär har bytt destination från Kina.

    Detta bör betyda att det ska vara lättare att hitta bonusresor på Japan-Kina linjer samt Japan inrikes.
    (Det senare förklarar också japanska statens ytterligare satsning att låta utlänningar att åka Japan inrikes billigt.)
     
    Last edited: 5 Maj 2014
  2. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det förklarar kanske också varför både JAL och ANA har slutat flyga B747. Det kan inte finnas någon ekonomi i detta.
     
  3. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Japan-Hawaii borde dra upp statistiken ganska ordentligt vilket väl tyder på att Japan-Övriga Nordamerika borde ha en betydligt lägre load factor? Det kanske framgår i det länkade dokumentet men min japanska är lite ringrostig ;)
     
  4. De skriver inte per linjer i transportresultatrapporten men jag kan gissa att load factor på Hawaiilinjerna är högre än andra nordamerikanska linjer.
    Speciellt Tokyo Haneda-Honolulu verkar att vara mycket populär då man kan checka in till hotellet direkt utan väntan.
    Andra avgångar från Tokyo Narita landar kl. 10 eller tidigare så att man dras till olika souveniraffärer innan man kommer fram till hotellet när man åker som paketresa.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×