JAL - God modell för hur man kan rädda SAS

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av JacobGBG, 20 September 2012.

1. JacobGBG

JacobGBG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Senaste numret av The Economist (som man för övrigt kan prenumerera 1 år på och få 2500 EuroBonus poäng för) har en mycket intressant artikel på hur JAL gått från sorgebarn till att ha en av de bästa operating profits i industrin.

Japanese Airlines: From bloated to floated | The Economist

Ju mer jag läste denna artikel så inser jag hur väl detta är något som SAS skulle behöva. Idag skyfflar man in samma subventioner i nödlån varje år, något som skulle kunna nyttjas långt bättre i en rekonstruktion.

2. Jag är inte speciellt insatt i JALs rekonstruktion, men som det står i artikeln att JAL sålde sina hela B747 flotta och miskade avskrivningskostnader rejält.
    Idag är värdet av ANAs flotta 750 miljärder JPY och JALs är 370 miljärder JPY(båda är för bokföringsår 2012). Alltså nästan hälften av ANAs.

Nu ryktas det att ANA behöver göra samma sak som JAL...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!