Senaste nytt

Jag skall åka på charter...

flapps

Medlem
Jag såg ironin från Ozz sida :)
Jag och frun drog iväg på en chartertur för 2 år sedan och det slutade men att vi fick nödlanda i Polen pga läckanda olja från ena motorn. Skickade in en reklamation till ving som i sin tur skickade vidare till SAS då vi flög med dom. Fick 13000 SEK i voucher som gjorde att vi drog till Miami, där la jag in en OT till plus som gick igenom för 2500 kr för att sedan få en Op Up till business vid incheckningen. Åker charter alla dagar veckan om man lyckas med det konststycket...:cool:
 

jth

Medlem
Okej... Det var väldigt vad ordet "charter" skapade emotionella reaktioner i forumet. Jag tolkade nog trådstartaren med en viss ironi, det är ju trots allt bara en flygstol, men det hindrade visst inte tråden från att spinna loss direkt.

Jag får väl erkänna det då, jag flyger också charter! Säkert en gång per år. Det finns en del platser där det inte ens går att ta sig reguljärt med direktflyg och då är ju charterflighterna perfekta. Till exempel Santorini, dit jag åkte i somras. (Ja, det går med norwegian - om man vill åka mitt i natten). Eller till Alperna på vintern.

Dessutom är det ju inte så stor skillnad på medium-haul charter och SAS Go , numera. Jag hör dock din smärta @Ozz vad det gäller bagagepolicyn, den kan vara riktigt jobbig på charter. Nu sist flög jag med Apollo och det var 20 kg (dock exkluderat handbagage, tack och lov) och det var inte så lätt. Som tur var så brydde de sig inte om en övervikt på 1-2 kg :)

Det som kan svida lite i ett businessclasshjärta är ju förstås att man inte får gå i fasttrack eller gå till loungen, men det får man ta. Min senaste apolloflygning var dessutom operated by SAS, så det gjorde ju saken lättare. Jag fick äntligen beställa in en "drink deal"!:D
 

chazzie

Medlem
Visst kan det vara intressant att få en inblick i denna för mig i stort sett ouppnåeliga värld, men snart är det kanske dags att döpa om till First Class. se.

Jag trodde också att det var ouppnåeligt för mig att försöka haffa en resa i F, min förhoppning var att *kanske* få ihop nog med poäng under 5 år till EuroBonus att jag skulle ha råd med en ToR till Nordamerika i C... Dock efter endast 3 år är jag förbi poängen som krävs för en C och inte för långt i från de poäng som krävs för just en resa till Nordamerika i F, allt tack vare detta fantastiska forum.

Lite OT blev det, så som sig bör i en forumtråd, men är slanten rätt så är väl en charter-stol inga problem för en kortare flygning, men ofta får man i lite större utsträckning mindre vana resenärer med sig vilket kan innebära lite "kulturkrockar" om man vill uttrycka sig diplomatiskt =}
 

palmen

Moderator
OK, denna tråd har hamnat totalt off topic och vi sätter därmed punkt för dessa diskussioner här och nu!

Om ni vill fortsätta att diskutera elitism, charter vs first och allt vad det kan tänkas vara, skapa en ny tråd för detta eller skriv i en lämplig tråd.
Vi i moderatorteamet kommer gå igenom tråden senare under dagen och eventuellt bryta ut inlägg till separata trådar då det helt är offtopic för just denna tråd som handlar om att Ozz ska åka på en charterflygning.

//Moderator
 

henke12

Medlem
En av finesserna jag gillar med detta forum är just reserapporterna!

Jag har blivit väldigt road av allt ifrån resor med pendeltåg (SL Sthlm Central - Barkaby | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor ett gäng: My first first, SAS/Jettime till Visby och inte minst @Jacob s sommarresor.

Nästan alla rapporter jag läst på detta forum läses bäst med en kopp kaffe och humor/ironi-mössan på :)

Ser fram emot @Ozz rapport från Charterlivet :)
 
S

SPG1

Guest
Självklart! Själv betalade jag runt 3500 per person för flygstol till Grekland. För att undvika byte och lång restid. För mig när jag reser med barn är det medvetet resande (dvs att ta sig från A och B snabbast är värt mycket).
För mig gäller det samma även om barnen nu är 10 och 16.
Jag letar alltid efter billigaste/snabbaste kombon men enbart reguljärt för jag fullkomligt ogillar alla former av köer. Nu när vi åkte från Rhodos med Aegean så var det helt tomt I business check in medan charterkön var enormt lång. I athen var jag tvungen att ta ut nya boardingkort och då automaten inte funkade så fick jag gå till disken - kön I eco var enormt lång och tom till business.
Just en sådan sak är värt hur mycket som helst för mig. Visst! 299:- till PMI - billigt men min sinnesro är beredd att lägga det 10 dubbla eller mer för att slippa köångesten.
Vi lämnade hotellet 2 hr innan avgång - efter 47 min satt vi och drack ouzo incheckade och klara.

Däremot när barnen var mindre så var en all-inclusive helt OK som compensation för då slapp man mat/glass/dricka/bada ångesten under veckan/veckorna. Ville de ha något så lärde de sig redan dag 1 hur man gör för att mätta sig själv.

Så det är väl som så med resandet som med livet I övrigt - preferenserna ändras med tiden precis som förutsättningarna vid varje givet tillfälle.
 
Toppen