Senaste nytt

Jag söker reserapport från Qatar Airways Economy Class

agehall

Medlem
Jag flyger ARN-DOH-DXB i juni i economy och har en timmes connection i Doha. Kan någon bekräfta om alla economy-passagerare kliver av genom bakre dörren? Då jag nu sitter på rad 11 (näst längst fram i EC-kabinen) så undrar jag om jag kanske borde byta till en plats långt bak för att inte riskera missa min transfer?

Helt seriöst, det spelar ingen roll om du missar din connection - det går väl typ 2 A330 mellan DOH-DXB varje timme, minst. Så du lär inte tappa speciellt mycket tid i DOH.
 

Vaniljvodka

Medlem
Helt seriöst, det spelar ingen roll om du missar din connection - det går väl typ 2 A330 mellan DOH-DXB varje timme, minst. Så du lär inte tappa speciellt mycket tid i DOH.

De går hyfsat ofta, dock inte varje timme - nästa går 20.45, framme 22.55. Istället för 19.15-21.25. Så det är ingen biggie. Men en av anledningarna till att jag valde Qatar till DXB den här gången var för att de just den här perioden kör med avgång kl. 11 på förmiddagen från Stockholm. Har tidigare bara sett dom lämna ARN kl. 15, vilket gör att man är framme mitt i natten. Nu landar man i Dubai strax efter 21. Mycket tidigare än de flesta andra alltså (förutom typ Austrian som väl är framme nån halvtimme tidigare).
 
Spelar visst roll om du missar din connection, då försvinner dina andra biljetter som du har på samma bokning, ring och fråga QA om det låter osannolikt, har hänt mig flera gånger. Men du hinner, planet sticker inte på direkten heller. Går relativt fort med lite tur :)
 

palmen

Moderator
Spelar visst roll om du missar din connection, då försvinner dina andra biljetter som du har på samma bokning, ring och fråga QA om det låter osannolikt, har hänt mig flera gånger. Men du hinner, planet sticker inte på direkten heller. Går relativt fort med lite tur :)

Mig veterligen stämmer itne detta om jag har en resa bokad ARN-LHR-JFK tur och retur och mitt plan från ARN till LHR blir 4 timmar försenat pga snö och jag enbart hade 3 timmar connection på LHR så kommer jag bli ombokad på en annan flight till JFK. Man behöver inte köpa en ny biljett för att man blir försenad. Eller har jag helt missuppfattat hur det fungerar?
Det är väl en annan sak om jag har en stopover på LHR och sen missar att komma tillbaka i tid till flighten mot JFK.
 

lnixon

Medlem
Spelar visst roll om du missar din connection, då försvinner dina andra biljetter som du har på samma bokning

What? Under vilka omständigheter då? Om det är QRs fel att du missar förbindelsen tar de hand om dig.

Se Conditions Of Carriage:

ARTICLE 10 - SCHEDULES, CANCELLATION OF FLIGHTS

1. Schedules

1.1 We undertake to use our best efforts to carry you and your Baggage with reasonable dispatch and to adhere to published schedules in effect on the date of travel, but no particular time is fixed for the commencement or completion of carriage, and times shown in timetables or elsewhere are approximate and not guaranteed, and do not form part of the Conditions of Contract. Schedules are subject to change without notice, and we assume no liability for making connections.

1.2 We may without notice, substitute alternative carriers, or aircraft.

2. Cancellation, Changes of Schedule etc.

2.1 If we cancel or delay a flight, are unable to provide previously confirmed space, fail to stop at a Passenger stopover or destination point, or cause you to miss a connecting flight on which you hold a reservation, we shall either:
(i) Carry you on another of our scheduled Passenger services on which space is available; or
(ii) Re-route you to the destination indicated on the Ticket or applicable portion thereof by our own scheduled services or the scheduled services of another carrier, or by means of surface transportation. If the sum of the fare, excess Baggage charge and any applicable service charge for the revised routing is higher than the refund value of the Ticket or applicable portion thereof, we will not require additional fare or charges from you and will refund the difference if the fare and charge for the revised routing are lower; or
(iii) Make a refund in accordance with the provisions of Article 11 and shall be under no further liability to you.
 
What? Under vilka omständigheter då? Om det är QRs fel att du missar förbindelsen tar de hand om dig.

Tja, jag menade faktiskt med egen vilja "missar" ett plan, om du känner för att strossa omkring runt flygplatsen.

Mer konkret: låt säga att du flyger till Doha från Stockholm, är där i 3 dagar, flyger till Dubai, känner för att stanna kvar en extra dag (låt oss säga att du flyger efter 5 dagar till Stockholm igen) då förlorar du alla dina biljetter. Nu vet jag inte om det är en självklar sak att andra flygbolag gör så, men så gör QA. Sen om det är försening pga. oväder, etc. så förutsätter jag att QA ersätter dig med en ny biljett.
 
Last edited:
Toppen