Senaste nytt

"Jag mötte Lassie" - kändisar du mött på flighter

Link

Medlem
Edward Bloom och Janne Andersson (Förbundskapten Landslaget, fotboll) på samma flight UME-ARN.
Satt bredvid Janne och tog en öl samtidigt i baren på flygplatsen (konverserade ej, men tittade på varandra) samt gick bredvid en lite svettig Edward ut ur planet en längre bit innan våra vägar skildes åt på Terminalen.

Att du inte avkrävde ett utlåtande från herr Blom angående lådans existensberättigande. Hade utan tvekan satt punkt på hälften av samtalen på businessclass.se ;)
 
När vi ändå är inne på ämnet "kungligheter"

Minns inte om jag skrivit detta men i februari 2017 flög jag SK904. Hade vänner som jobbade ombord på flighten som sagt att en "VIP" skulle befinna sig ombord.

Hade fått OK på att sitta i "third pilot seat" under take off och se på fan när man ramlar in på flightdeck sitter Sofia Hellqvist i jumpseat och får en säkerhetsgenomgång (Kronprins Carl-Philips fru).

Vänlig dam, hann prata en del och hon trodde in i det sista att jag var en off duty pilot som satt med där inne, jag höll masken och spelade med. Fick mail till hennes sekreterare sedan för att skicka lite bilder på färden i jumpseat och var även bak i PLUS och snacka med henne lite mid-flight där hon satt ostört på en egen 3a rad, ingen SÄPO i syne (Enligt polaren i crew var hon bokad i GO).Vi mötes även igen för att sitta landningen på flightdeck. När vi rulla upp till gate F60 ser man Arlanda VIP service bilen stå redo varpå jag frågar, med glimten i ögat: Kan man lifta med dig hem, jag bor på vägen in mot stan :D

Hon skratta glatt: Måste fråga SÄPO först, de är så stela hela tiden så tyvärr går de nog inte.

Fick en bild med henne i front galley dock med villkoren att inte ladda upp den någonstans :) Fick sedan ett vänligt personligt mail, dock från hennes sekreterares mail där hon tacka för upplevelsen att få sitta med på flightdeck och de trevliga samtalen.

Tänkte bara påpeka att Carl-Philip är prins, inte kronprins. Kronprins vara han bara under de första 7,5 månaderna av sitt liv. Därefter ändrades lagen så att ämbetet ärvs av äldsta barnet, inte äldsta sonen. Således blev Victoria Kronprinsessa.
 
Tänkte bara påpeka att Carl-Philip är prins, inte kronprins. Kronprins vara han bara under de första 7,5 månaderna av sitt liv. Därefter ändrades lagen så att ämbetet ärvs av äldsta barnet, inte äldsta sonen. Således blev Victoria Kronprinsessa.

Han har jag slängt en kanelbulle i huvudet på en gång. Inget jag skulle göra en repris på ombord på ett flyg, då blir det nog Säpo och gaffatejpning.
 

Thornado

Medlem
Detta är jag riktigt avundsjuk på!
Vilken upplevelse!
Fick Hans kungliga höghet någon speciell uppvaktning från crew?

Edit: man tilltalar Hans kungliga höghet inte kungen, man tilltalar honom Hans kungliga höghet!

Jag håller med dig till 110% att kungligheter ska tilltalas på korrekt sätt.
Så för att rätt ska vara rätt så är det ju i detta fall Hans Majestät (Ers majestät om man tilltalar honom direkt). Prinsar och prinsessor är ju däremot kungliga högheter, så det blir ju t.ex. Hennes Kungliga Höghet Kronprinsessan Victoria.
 

MrDollar

Medlem
Hmm, är det icke Hans kungliga höghet om man benämner Hans kungliga höghet i samtalsämne och Hans Majestät/Ers Majestät när man tilltalar direkt (indirekt)?
Jag håller med dig till 110% att kungligheter ska tilltalas på korrekt sätt.
Så för att rätt ska vara rätt så är det ju i detta fall Hans Majestät (Ers majestät om man tilltalar honom direkt). Prinsar och prinsessor är ju däremot kungliga högheter, så det blir ju t.ex. Hennes Kungliga Höghet Kronprinsessan Victoria.
 

MrDollar

Medlem
Ännu bättre. Majestät klingar bättre.

Dags att återgå till skolbänken.

Edit, saxat från Wikipedia:
Formen Hans Kunglig Höghet och Eders Kunglig Höghet har gammal hävd i dessa titlar.[2] I singular användes i första delen av 1900-talet endast den oböjda formen i dessa förbindelser,[3] men senare har det funnits en skillnad för manliga och kvinnliga bärare.[4] Numera anser Språkrådet att den oböjda formen är ovanlig.[1] Kungen använder den böjda formen.[5] "Eders" används ibland i högtidliga sammanhang.[1]


Jag är inte så gammal dock. :)
 
Toppen