Senaste nytt

Johanna

Medlem
Hertz

kontor: Frankrike Charles de Gaulle
bokat via:
Hertz.com
bokade: Billigast möjligt. Typ Fiat.
gratis uppgradering (eller dylikt):
"Råkade" haspla ur mig att det är min födelsedag idag och fick frågan om jag ville ha en present... Det vill väl alla svarade jag.
fick: Ny Ford Focus SW D Kombi
Övrigt:
Gick runt bilen med lupp. Hittade flertalet småskador som noterades på mitt papper.
Det tog mig 20 minuter i kön vid desken, en kund före mig.
Sen tog det en timma att komma ut från garagevåningen. Bommen strulade och flera tekniker var på plats. Säkert fler än 40 bilar som väntade på att bli utsläppta.
Där rök min lunch. Fick första måltiden för dagen kl 19. Efter mitt kundmöte...
Nu blir det bubbel för att jag fyller år och bilen är parkerad för dagen!
Skål på er!
Grattis
 

ESSA

Medlem
Hertz

kontor: Frankrike Charles de Gaulle
bokat via:
Hertz.com
bokade: Billigast möjligt. Typ Fiat.
gratis uppgradering (eller dylikt):
"Råkade" haspla ur mig att det är min födelsedag idag och fick frågan om jag ville ha en present... Det vill väl alla svarade jag.
fick: Ny Ford Focus SW D Kombi
Övrigt:
Gick runt bilen med lupp. Hittade flertalet småskador som noterades på mitt papper.
Det tog mig 20 minuter i kön vid desken, en kund före mig.
Sen tog det en timma att komma ut från garagevåningen. Bommen strulade och flera tekniker var på plats. Säkert fler än 40 bilar som väntade på att bli utsläppta.
Där rök min lunch. Fick första måltiden för dagen kl 19. Efter mitt kundmöte...
Nu blir det bubbel för att jag fyller år och bilen är parkerad för dagen!
Skål på er!


Well...
Står på verkstad med punktering.
Punkteringen borde bero på en av alla de skador jag fick påpeka igår vid pickup. Läckan sitter på utsidan nära en av de skadorna. Pyspunka?
Däcket ok när jag ställde bilen igår innan läggdags.
Verkstan säger att skadan ej kan repareras, däcket måste bytas ut.
Den där försäkringen jag tackade nej till igår flinar mig i nyllet nu...
800:- för den, det här vet jag inte vad det kan sluta på...

Edit.
Hertz har återkopplat. De godkänner utbyte av två framdäck pga ursprunglig skada.
Jag behöver dock lägga ut först då denna verkstad inte hade avtal m Hertz.
Har bett om konfirmation via mail från Hertz.
175.90€ ska betalas.
Coop eller Ica?

Tackar för alla råd här om att verkligen dubbelkolla rubbet på bilen innan avfärd. Jag fick ju massa nya kryss på mitt papper som inte fanns där innan.
Håller tummarna för att detta nu håller ända in i mål.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Well...
Står på verkstad med punktering.
Punkteringen borde bero på en av alla de skador jag fick påpeka igår vid pickup. Läckan sitter på utsidan nära en av de skadorna. Pyspunka?
Däcket ok när jag ställde bilen igår innan läggdags.
Verkstan säger att skadan ej kan repareras, däcket måste bytas ut.
Den där försäkringen jag tackade nej till igår flinar mig i nyllet nu...
800:- för den, det här vet jag inte vad det kan sluta på...

Edit.
Hertz har återkopplat. De godkänner utbyte av två framdäck pga ursprunglig skada.
Jag behöver dock lägga ut först då denna verkstad inte hade avtal m Hertz.
Har bett om konfirmation via mail från Hertz.
175.90€ ska betalas.
Coop eller Ica?

Tackar för alla råd här om att verkligen dubbelkolla rubbet på bilen innan avfärd. Jag fick ju massa nya kryss på mitt papper som inte fanns där innan.
Håller tummarna för att detta nu håller ända in i mål.
Med så många skador och problem hade jag nog vägrat ta emot bilen. Vad är det för skräp Hertz hyr ut? Min värsta upplevelse var i Sao Paulo där Avis försökte kränga på oss en rishög med uttjänt batteri (som vi upptäckte av en ren slump). Vi vägrade förstås.
 

Flying Finn

Medlem
175.90€ ska betalas.

Jag skulle absolut inte betala ett korvöre utan att Hertz eller deras lokala franchisee har skriftligt bekräftat att de står för kostnaden. Det är ju närmast att spåtta dig i ansiktet. Du bör vara försiktig att du inte hamnar ut för att bli även den slutliga finansiären av deras fel, d.v.s. hyr ut en kass bil till fullt pris och tar inget ansvar.

Problemet med uthyrning av bil är oftast den att du inte p.g.a. praktiska skäl kan protestera den bilen du erbjuds, oberoende är du kund utan status, Gold Five Star eller President's Circle, för att nu inte tala om att du förbetalat på nätet 100% (Hertz.com). När du blir hämtad en bil (som jag t.ex. fick i Brunei, men då fick jag även en bättre och ingen kass bil), i stället för att du avhämtar den vid ett kontor eller en annan uppställningsplats, så är det ju inte precis lätt att säga nej, i fall du måste vara kl. X i Y eller det är typ klockan 23 och du bara vill sova. Jag har en känsla av att många gånger Hertz och övriga firmor kommer undan just p.g.a. detta faktum.

Kolla alltid däckena. Är det sprickor? Gummi blir gammal med tiden och bl.a. UV-strålning gör den skör. Hur mycket ytmönster finns det kvar? 3-4 mm är minimi för säker väghållning i vått väglag. I många delar av världen körs det med ruskiga däck jämfört med oss i Norden med årliga trovärda besiktningar. I Finland och Sverige godkänns ju 1,6 mm som mönsterdjup, men det är absolut inte bra.
 

Agö

Medlem
Avis

kontor: Luleå Kallax Airport (LLA)
bokat via:
Avis.com (bokning via Great Avis deals for EuroBonus members var över 1000 kronor dyrare...)
bokade: "Liten : Kompakt ex. Volkswagen Golf eller liknande", "Manuell"
gratis uppgradering (eller dylikt):
ja
fick:
Toyota Avensis Kombi, automat - går väl normalt som Mellan Grupp H hos Avis
status på bokningen:
Eurobonus Diamond

Passade mig alldeles utmärkt eftersom jag hade mkt bagage. Lustigt dock att ge en automatlåda utan att fråga om det är OK.

Augusti 2016 132.JPG
 
Kör du hellre manuellt?
Grejen är väl att han bokade "manuell" och inte "manuell/auto". Jag känner folk som tycker det är obehagligt att köra automat, och de hade nog uppskattat att åtminstone få alternativet att avstå uppgradering och behålla sin manuellt växlade bil.

Har man särskilda önskemål utöver "bokningsklass" tycker jag av princip att alla avsteg mot dem ska stämmas av med kunden så denne kan avstå en uppgradering.
 

Agö

Medlem
Grejen är väl att han bokade "manuell" och inte "manuell/auto". Jag känner folk som tycker det är obehagligt att köra automat, och de hade nog uppskattat att åtminstone få alternativet att avstå uppgradering och behålla sin manuellt växlade bil.

Har man särskilda önskemål utöver "bokningsklass" tycker jag av princip att alla avsteg mot dem ska stämmas av med kunden så denne kan avstå en uppgradering.
Precis. Jag hade i vanlig ordning fyllt i manuell. Frågan borde ju ställas som du skriver. Nu upptäckte jag inte det förrän jag packat in allt, inkl barn, och satt mig vid ratten .
 

BAS

Medlem
Hertz

kontor: Luleå / Kallax (LLA)
bokat via:
Hertz.com
bokade:
I Volvo V60
gratis uppgradering (eller dylikt):
ja
fick:
L Volvo XC60 aut
status på bokningen:
Gold Five Star

Tur jag inte ringde och bad om en V60 som jag tänkte göra (ville ju inte ha en V70 igen).
IMG_20160806_133556388_HDR.jpg

Däremot var nog inte bilen riktigt fulltankad, gick i en sådär 5 liter mer än beräknat vid tankning. Tycker det händer lite då och då att föregående förare verkar ha fuskat lite med tankningen. Kanske borde vara som på Hertz i Frankfurt där de krävde kvitto på tankning inom trettio km från flygplatsen. Inte för att de sen ville se mitt kvitto vid inlämningen ändå...
 

jonten

Medlem
Däremot var nog inte bilen riktigt fulltankad, gick i en sådär 5 liter mer än beräknat vid tankning. Tycker det händer lite då och då att föregående förare verkar ha fuskat lite med tankningen.
Hertz tankar bilen gratis (bet endast soppan) med mitt avtal så jag tankar aldrig, 2 veckor sedan körde jag bara 3 mil med en Volvo som skall dra 0.6 l/milen.
Efter 1 mils körning rasade tankmätaren ner ett snäpp. Påpekade att bilen inte var fulltankad när jag återlämnade den, detta nekade de till. Berättade om 3 mil och sjunkna mätaren.. Tyst tyst blev det, förklarade att jag skulle lusläsa fakturan... Fick fakturan och de hade debiterat 15 kr diesel... Hade jag inte sagt till så hade jag fått betala rubbet.
 
Toppen