Senaste nytt

"Jag har en miljon Eurobonus poäng som jag inte vet hur man använder"

Valley

Medlem
När arbetsgivaren bokar in flyg kl07 för ett möte som börjar kl09 så att jag måste upp kl05 så tar jag varenda poäng jag kan som plåster på såren. När jag dessutom troligtvis inte hinner hem innan dottern lagt sig på kvällen blir man ju förbannad när glidarna på Skatteverket ska blanda sig i.

Går säkert att göra MASSOR med uträkningar på detta men säg att företagarsverige hade varit hårda med detta och skickat sina anställda på resor enbart mellan kl08-17...Hade det i teorin kunnat generera mindre affärer och därmed intäkter till företagen som i sin tur betyder lägre skatt/moms/avgifter till skatteverket? Känns i så fall som dessa intäktsförluster är bra mycket mer än skatteverkets intäkt på att förmånsbeskatta frequent flyer points.

För att låta gnällig. Vad har Skatteverket med detta göra ?
Är utan tvekan en fråga som skall ställas mot arbetsgivaren. Nu har jag själv i de flesta anställningar jag haft, där mycket resande ingått, uppenbarligen haft väldigt, väldigt bra villkor.
Restid har varit inräknat i normal arbetstid. Har det varit tidiga möten på annan ort, var det ingen som hade minsta emot att man åkte dagen innan på normal arbetstid.
Ville du samla bonuspoäng var det upp till dig själv. Likaså hur de användes.

I slutändan är jag övertygad att bolagen fick mångfalt tillbaka på att låta personalen arbeta med frihet under ansvar. Skulle det göras en ekonomisk kalkyl på detta blev företaget en monstervinnare.
Satt man ändå på ett hotellrum någonstans kunde man lika gärna tillbringa kvällar med att jobba undan. Eftersom det var frivilligt tog man aldrig upp den tiden.
 

perhall

Medlem
Det måste vara företagsspecifikt villkor, inte av någon tysk lag med tanke på att det inte finns sådan villkor i vårt (tyskt) företag när vi reser.
Nej, inte lag i Tyskland, såklart, blev bara förvånad över att resebyrån opponerade sig. Har svårt att se att en tysk som ska komma till Atlas Copco och jobba en dag inte får boka ett visst flyg för att det går för tidigt och strider mot policies...
/Per
 

perhall

Medlem
Håller med Valley. Är ju inte riktigt Skatteverkets uppgift att individuellt bedöma anställningsförhållanden och kring förmåner funkar det ju inte så. "Jag borde verkligen inte betala för min tjänstebil för dels är den försedd med företagets logga, dels jobbar jag extremt mycket och då är väl det minsta man kan begära att man åtminstone har en fri bil på fritiden". Det håller liksom inte som argument i relation till Skatteverket. Men här på BC-forumet kan det hålla:)
 
S

SPG1

Guest
Om man inte kan ställa krav på sin arbetsgivare att resor sker på det sätt son funkar för ens familjesituation bör man byta arbetsgivare. På samma sätt bör man byta anställda om de inte följer de regler man ställt upp kring resor.

Det enda rimliga är att man kommer överens om vad som funkar för bägge parter, inte att man fifflar och trixar.

100+ på den.
 
S

SPG1

Guest
Det hela är väldigt enkelt. Använd inte poängen på fritiden/privat - de är inte dina. Vill du göra det så betala skatt på förmånen.
 

Unicornone

Medlem
När arbetsgivaren bokar in flyg kl07 för ett möte som börjar kl09 så att jag måste upp kl05 så tar jag varenda poäng jag kan som plåster på såren. När jag dessutom troligtvis inte hinner hem innan dottern lagt sig på kvällen blir man ju förbannad när glidarna på Skatteverket ska blanda sig i.

Går säkert att göra MASSOR med uträkningar på detta men säg att företagarsverige hade varit hårda med detta och skickat sina anställda på resor enbart mellan kl08-17...Hade det i teorin kunnat generera mindre affärer och därmed intäkter till företagen som i sin tur betyder lägre skatt/moms/avgifter till skatteverket? Känns i så fall som dessa intäktsförluster är bra mycket mer än skatteverkets intäkt på att förmånsbeskatta frequent flyer points.

Nu är jag säkert dum i huvudet men jag fattar inte kopplingen mellan pissig policy på ett företag och Skatteverket? Det handlar ju inte ju inte om att pungslå någon för att din arbetsgivare har en sned syn på när du får resa i jobbet... Problemet för Skatten är att allt är 1 eller 0 / Svart eller vitt etc, om du får poäng för att du flyger eller en sommarstuga snickrad för att du bygger ett fängelse är lite samma sak (plus att du kan få sitta i finkan för sommarhuset). Jag kommer ihåg när jag var en tvärhand hög och min saliga morfar var chef på Televerket, till varje jul kom det så mycket gåvor från alla entreprenadfirmor att han gav mat o blommor väskvis till hela släkten... Idag är ju den här typen av gåvor utsuddade från världskartan. En Skatteanställd får max ta emot en bricklunch från ett företag som han/hon har en förbindelse med.
 

Brandten

Medlem
Det hela är väldigt enkelt. Använd inte poängen på fritiden/privat - de är inte dina. Vill du göra det så betala skatt på förmånen.
Nu har jag citerat, skrivit, suddat, skrivit, blivit förbannad, suddat, citerat, blivit ännu mer förbannad och nu ger jag upp.
Lets just agree to disagree, även om jag känner på mig att ett Hans Rosling citat kommer flygandes här snart. :)
 
Toppen