Senaste nytt

Jag blir tokig på numreringen av Stockholms tunnelbanelinjer

SNIFF

Medlem
^ Om Game of Thrones eller Wheel of Time hade tunnelbana...
Lite ledsen att vi inte har en station som är Parliament House – House of Tards.
upload_2016-8-1_8-52-11.png
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Tunnelbanenumreringen är precis som någon sa en rest från när det fanns spårvägar i stan. Numreringen lever även vidare på vissa stadsbussar, t.ex. 4:an. Numreringen i SL-land är faktiskt logisk - believe it or not. Det finns ett system. Spårtrafik och innerstadsbussar har tvåsiffriga linjer mestadels. Exempelvis 17, 18 och 19 som tagits upp. 12:an till Nockeby och 21:an till Gåshaga på Lidingö. Undantaget här är stombussarna på linje 1-4 samt linje 7(N) på Djurgårdslinjen. Som kuriosa kan nämnas att ett tag under en sommar gick det tåg mellan röda och gröna linjen, mellan Gullmarsplan och Liljeholmen om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg vad linjen hette och det var inte många avgångar utan gjordes för att man ändå behövde flytta tåg mellan linjerna.

Förflyttar man sig utanför innerstaden får bussarna tre siffror i numret, vilket visar vilket område de går i. 600-serien går i norrort och 700-serien i söderort t.ex. 900 är reserverat till speciallinjer.

Nu har vi nördat ner oss i detta mitt favoritämne om spårtrafik och kollektivtrafik. :)
 
Förflyttar man sig utanför innerstaden får bussarna tre siffror i numret, vilket visar vilket område de går i. 600-serien går i norrort och 700-serien i söderort t.ex. 900 är reserverat till speciallinjer.
Kul tråd!

Det finns ingen särskilt bra logik i bussarnas nummerserier vad jag kan se. Man hade ju gärna sett att de t.ex. började med 1xx längst norrut och sedan följde en klockrörelse när man cirklar runt innerstan.

På det temat så undrar jag också hur SL resonerat vid tilldelning av nummerserie för linjer som går genom flera områden. Buss 821 går t.ex. mellan Tyresö (serie 8xx) och Nacka (serie 4xx). Eller för all del Slussen-Jarlaberg som trafikeras av både buss 71 och 404 med marginellt olika sträckning. Känns som att det antingen är resultat av slantsingling eller linjer som utökats från att tidigare bara ha gått i ett område. :)
 

AABack2ARN

Medlem
Har inte busslinjernas numrering delvis också att göra med vilket garage som de tillhör?

För mycket logik i denna typ av numrering brukar bara leda till problem när saker och ting ändrar sig. En del busslinjer fick ny dragning och nya nummer i våras och det ledde till en hel del oroliga resenärer och arga insändare...
 

Sofia

Medlem
Åh vilken rolig och intressant diskussion :D tänk så olika folk upplever samma sak! Ändhållplatserna västerut har historiskt sett varierat rätt mycket, med olika varianter som X-linjer och 20-nummer, samma sak röda linjen söderut. Gröna linjen söderut har varit hyfsat konsekvent genom åren.
Smartast är att kolla linjefärg, samt vart man vill åka och kolla vad det står i andra änden på linjen istället för att fokusera på nummer, det brukar funka bäst så.

Men det som på riktigt stör mig mest just nu är att SL förra sommaren ändrade om typ ALLA busslinjer i innerstan. Några större förändringar hade då inte gjorts sen mitten på 80-talet och man kunde sitt bussnät utan och innan, nu är man fan lost och att informera våra resenärer är helt jäklarns hopplöst, mrf!
 

Johanna

Medlem
Men det som på riktigt stör mig mest just nu är att SL förra sommaren ändrade om typ ALLA busslinjer i innerstan. Några större förändringar hade då inte gjorts sen mitten på 80-talet och man kunde sitt bussnät utan och innan, nu är man fan lost och att informera våra resenärer är helt jäklarns hopplöst, mrf!
Jo, på 90-talet (tror jag) tog man bort stans bästa busslinje nr 54. Nu är den tillbaka med ny sträckning. Snacka om förvirring.
 

Hachans

Medlem
Har inte busslinjernas numrering delvis också att göra med vilket garage som de tillhör?

För mycket logik i denna typ av numrering brukar bara leda till problem när saker och ting ändrar sig. En del busslinjer fick ny dragning och nya nummer i våras och det ledde till en hel del oroliga resenärer och arga insändare...

Vet inte, möjligen i ytterområdena. Inte i innerstaden iaf. Jag har inte koll på heller om det finns ytterligare logik, t.ex att bussar i en viss underserie går i ett visst område. Man kan ju misstänka det med tanke på att det ofta är bussar som ligger nära varandra i serier som går från samma ställen. T.ex. körs tätortstrafiken i mitt område av buss 621, 622(x) och 623(H/V). Medan pendelbussar till körs som linje 624/628 (observera att 628 kör nästan samma väg som Roslagsbanan som har linje 28 och därför enkelt har begåvats med en sexa framför linjenumret). Sen finns det de där konstiga linjenumren som är helt ologiska, 685 och 683 t.ex. som är långt från alla andra linjer.

Det finns annan logik i numren också. Bussar som har nummer x9x är nattbussar och har de H/V efter linjen är det ringlinjer som går i antingen högervarv eller vänstervarv. Men det har nog de flesta koll på.
 
Toppen