Senaste nytt

Jag blir tokig på numreringen av Stockholms tunnelbanelinjer

Johanna

Medlem
20-serien är vikt till lokalbanorna där klassiska Tolvan (Nockebybanan) är undantaget och har fått ha kvar numret 12 av nostalgiskäl.
Jag tror det är för att man inte vill reta upp brommaborna i onödan. Få saker skulle nog göra dom så arga som att man byter nummer på deras tåg. Förutom att man bygger på deras mark då.

Arga brommabor vill man undvika.
 

Timotey

Medlem
Det var en bra jämförelse!

Fast för min del är flightnummer mer logiska än SLs linjenummer :).
Inte för alla tror jag, förmodligen enkelt för oss på forumet men när det kommer till codedhare kan det nog bli virrigt värre för många sällan resenärer.

ARN-LHR
BA771
AA6525
AY5937
CX7112
IB4779
JL7758
 

rvarttinen

Medlem
Som åkandes med T-banan varje dag så kollar jag destinationen, inte linjenumret. Det har de (SL) lyckas röra till de senaste åren. Om du ska någonstans i innerstaden så rekommenderar jag även att prova några av bussarna istället, blir mer av 'sightseeing' då ... :)
Själv nyttjar jag sl.se eller deras app i telefonen, fungerar med även med adresser.

Näeh, har gnällt på SL många gånger under årens lopp att de ska låta sig inspireras av RATP (Paris motsvarighet till SL) och deras interaktiva karta.
ratp.fr - Accueil
 

In_Sweden

Medlem
Som turist använder jag alltid Google maps och får reseinstruktioner. Skulle rekommendera turister i Stockholm detsamma. Då behöver man inte själv hålla reda på saker bara att följa.
Jag tror att Google Maps nästan gör saker värre. För om inget ändrats sedan sist jag litade på den för att förstå mig på Stockholms tunnelbana (som turist), så sa den bara linjenummer och slutdestination, inte grön, blå eller röd.
Och vem har koll på linjenummer när man gått genom spärrarna vid centralstationen och ska gå mot en färg?
 

Johanna

Medlem
Jag tror att Google Maps nästan gör saker värre. För om inget ändrats sedan sist jag litade på den för att förstå mig på Stockholms tunnelbana (som turist), så sa den bara linjenummer och slutdestination, inte grön, blå eller röd.
Och vem har koll på linjenummer när man gått genom spärrarna vid centralstationen och ska gå mot en färg?
Bara använt det utomlands och då är det perfekt. Har vänner som gör det i Stockholm dagligen och tycker det funkar bra. Kanske måste prova någon gång.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att Google Maps nästan gör saker värre. För om inget ändrats sedan sist jag litade på den för att förstå mig på Stockholms tunnelbana (som turist), så sa den bara linjenummer och slutdestination, inte grön, blå eller röd.
Och vem har koll på linjenummer när man gått genom spärrarna vid centralstationen och ska gå mot en färg?
Om man bokar en SL biljett på SJs webbsida (om någon gör det) så får man till och med tågnummer på avgångar.

Screenshot20160715 01 SJ.png
 

AABack2ARN

Medlem
Dessutom testades Skip-Stop-tåg på gröna linjen på 80-talet. Det var på västra delen där några stationer hoppades över mellan Vällingby och Alvik. Kommer inte riktigt ihåg när men har för mig att försöket inte varade så länge.
 
Toppen