Senaste nytt

Jag blir tokig på numreringen av Stockholms tunnelbanelinjer

Juraj

Medlem
Det var en bra jämförelse!

Fast för min del är flightnummer mer logiska än SLs linjenummer :).
 

DanielKif

Medlem
jag omformulerar "vem använder numren när de ska åka?" Linje 17 har ju blivit en närmast geografisk benämning i söderort.
Jag håller med! Jag använder röd, blå eller grön sedan åt vilket håll jag skall åka.
Numreringen tycker jag inte tillför något för mig som resenär och har inte heller satt mig in i vile

Det är ungefär så det fungerar för de flesta när man flyger.
"Jag flyger till New York med SAS". Man struntar i flightnummer. :)
Precis så! SK mot EWR räcker. Vilket nummer kärran har är för mig ointressant.
 

NotRyan

Medlem
Linje 17 är Skarpnäck - Åkeshov (lågtrafik till Odenplan)
Linje 18 är Farsta Strand - Alvik (högtrafik till Vällingby eller Råcksta, helger och nätter Farsta Strand - Hässelby Strand, Alvik - Farsta Strand)
Linje 19 är Hagsätra - Hässelby Strand (Helger och nätter Hagsätra - Alvik, Hässelby Strand - Hagsätra)

I absoluta peaken finns det tåg på linje 19 som vänder i Högdalen också, 28 och 29 används inte längre.

20-serien är vikt till lokalbanorna där klassiska Tolvan (Nockebybanan) är undantaget och har fått ha kvar numret 12 av nostalgiskäl.

Som ni ser så skiftar tågen nummer i Hässelby under lågtrafik Farsta - 18 - Hässelby - 19 - Hagsätra - 19 - Alvik - 18 - Farsta o.s.v vilket säkert är av optimeringsskäl eller av trafiktekniska skäl.

Kanske @airbus380.se kan berätta exakt varför för den som vill nörda ner sig :)
 

MegaFlyer

Medlem
Tar tuben dagligen och tittar aldrig på nummer. Intressant att denna non-issue får en egen tråd när man har färgen att gå efter.

Trodde att tråden skulle gå över i diskussion om biljettsystemet och reskassan som är sämre än i DDR-Tyskland.
 

Juraj

Medlem
Linje 18 är Farsta Strand - Alvik (högtrafik till Vällingby eller Råcksta, helger och nätter Farsta Strand - Hässelby Strand, Alvik - Farsta Strand)
Linje 19 är Hagsätra - Hässelby Strand (Helger och nätter Hagsätra - Alvik, Hässelby Strand - Hagsätra)

Fast 18 körs från Farsta strand till Hässelby strand nu under högtrafik (tog den t.ex. igår och idag).
Och 19 körs från Hagsätra till Alvik under högtrafik.
Eller så räknas hela sommaren som helger och nätter?
 

Nemo

Medlem
Linje 17 är Skarpnäck - Åkeshov (lågtrafik till Odenplan)
Linje 18 är Farsta Strand - Alvik (högtrafik till Vällingby eller Råcksta, helger och nätter Farsta Strand - Hässelby Strand, Alvik - Farsta Strand)
Linje 19 är Hagsätra - Hässelby Strand (Helger och nätter Hagsätra - Alvik, Hässelby Strand - Hagsätra)

I absoluta peaken finns det tåg på linje 19 som vänder i Högdalen också, 28 och 29 används inte längre.

20-serien är vikt till lokalbanorna där klassiska Tolvan (Nockebybanan) är undantaget och har fått ha kvar numret 12 av nostalgiskäl.

Som ni ser så skiftar tågen nummer i Hässelby under lågtrafik Farsta - 18 - Hässelby - 19 - Hagsätra - 19 - Alvik - 18 - Farsta o.s.v vilket säkert är av optimeringsskäl eller av trafiktekniska skäl.

Kanske @airbus380.se kan berätta exakt varför för den som vill nörda ner sig :)
Det fanns förr en Linje 17X tror jag, kan den ha gått Skärmarbrink-Hötorget-Skärmarbrink?
 
Toppen