Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

Jag har funderat på en sak om säkerhetsgenomgången. Vem är det som bestämmer om den ska dras på engelska i första hand och summeras på ett skandinaviskt språk eller tvärt om? Har det att göra med stationeringsort och olika instruktioner? Det verkar vanligare att säkerhetskontrollen dras på engelska med dansk och norsk personal. Det kanske redan finns något system i det hela som jag inte har upptäckt bara.
 

NotRyan

Medlem
Jag har funderat på en sak om säkerhetsgenomgången. Vem är det som bestämmer om den ska dras på engelska i första hand och summeras på ett skandinaviskt språk eller tvärt om? Har det att göra med stationeringsort och olika instruktioner? Det verkar vanligare att säkerhetskontrollen dras på engelska med dansk och norsk personal. Det kanske redan finns något system i det hela som jag inte har upptäckt bara.

Den ska väl alltid dra på engelska oavsett. Utöver det andra eller tredje språk om det ger mening.

Hint finns i Jacobs eminenta reportage :)
SAS Stockholm-Zürich-Stockholm med praktik som kabinpersonal - hur är det egentligen att arbeta ombord? - BusinessClass.se
 

thh

Medlem
Den ska väl alltid dra på engelska oavsett. Utöver det andra eller tredje språk om det ger mening.

Inrikes har jag för mig att den bara är på svenska, men "if you'd like a summary, please contact the staff". Inom Norden svenska/danska/norska följt av engelsk sammanfattning. Annars har jag för mig att det antingen är både och eller engelska.
 
Ja alltså det är ju inte om det ropas på engelska eller inte som jag undrar utan hur man styr vilket språk som är det som används under själva genomgången och inte bara sammanfattas efteråt. Men Jacobs reportage gav ju en viss inblick i det så nu kan jag nog sova gott om nätterna igen. :)
 

JohanG

Medlem
Att EBD ibland uppmärksammas i Go är ok, men att inte uppmärksamma EBD som reser i Plus är mindre ok.

Vad säger Era instruktioner?
Jag vet inte om jag tolkar ditt inlägg korrekt, men jag försöker personligen alltid att uppmärksamma EBD. Det är dock inte alltid det hinns med, på vissa flygningar har vi väldigt många EBD. Samtidigt är det ju ingen skillnad i ombordprodukten när man reser i Plus, i Go är det ju en viss skillnad för EBD/EBP. Tror det kommer bli lättare nu när paddorna börjar vara utrullade.
 

Canadien

Medlem
Hur mycket kaffe går det åt på en fullsatt 738 till t ex London?
Är det någon av passagerarna som klagat över att ni inte som Ryan säljer skraplotter ombord?
 
Toppen