Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

Canadien

Medlem
På vissa maskiner finns det tyvärr dåligt med särskilt utrymme för crewbaggage (särskilt 737-700, men även vissa individer av -800), och ibland är det så pass tight om tid att det inte finns möjlighet att gå och hämta väskan från basen innan vi ska vidare med nästa flight där vi ska sova, vilket gör att vi måste ta med väskan även flighten innan. Oftast brukar vi lämna väskorna på Arlanda om det finns tid att gå och hämta dem senare, eftersom det ofta är trångt i hyllorna och det är ju vi som får handskas med det problemet :)

Kan man inte tänka sig att ni lägger dem längst bak i Go istället för hos Plus som betalat mer? Crew ska väl ändå av planet sist antar jag.
 

JohanG

Medlem
Kan man inte tänka sig att ni lägger dem längst bak i Go istället för hos Plus som betalat mer? Crew ska väl ändå av planet sist antar jag.
Jag försöker alltid lägga väskan någonstans mitt emellan nödutgången och sista stolsraden (längst bak är det nöd- och städutrustning i ett par bins vilket gör att det lätt blir trångt där också), men kan inte svara för hur mina kollegor tänker. Ibland kan det hända att man har placerat väskan i på en go-rad, men plötsligt blir den raden plus när konfigurationen ändras långt efter vi kommit ombord. Ska prata lite med kollegorna nästa gång jag jobbar för att höra hur de tänker :)
 

palmen

Moderator
Jag försöker alltid lägga väskan någonstans mitt emellan nödutgången och sista stolsraden (längst bak är det nöd- och städutrustning i ett par bins vilket gör att det lätt blir trångt där också), men kan inte svara för hur mina kollegor tänker. Ibland kan det hända att man har placerat väskan i på en go-rad, men plötsligt blir den raden plus när konfigurationen ändras långt efter vi kommit ombord. Ska prata lite med kollegorna nästa gång jag jobbar för att höra hur de tänker :)
Du får gärna framföra att många skulle uppskatta om crew luggage låg bakom nödutgångarna. Om de första raderna redan är fulla när personerna på rad 1 och 2 kommer ombord blir det dominoeffekt. Värst var det nog hem från Barcelona när brorsans bagage fick läggas på rad 26 när han satt på första raden. Crew löste det bra och stoppade in den vid deras förvaring när vi skulle landa så han slapp vänta till sist i alla fall.

Hur ofta sitter du i cockpit vid start och landning på ett ungefär? Eller har du inget intresse i det?
 

JohanA

Medlem
Mina högst privata åsikter och iaktagelser. Jag delger ingenting som inte är allmänt tillgängligt eller känt. Vi har tydliga policies för, och vi uppmuntras att delta i sociala medier, under förutsättning att vi följer företagets code of conduct, vilket jag självklart har för avsikt att göra :)
Utmärkt! Med detta är det tydligt att du givetvis inte ska ställas till svars för sådant som inte fungerar. :)
 

JohanG

Medlem
Upplever du att det är krångligt att hålla koll på vilka förmåner de respektive medlemsnivåerna har ombord? Just den biten kan variera ganska mycket bland personalen.
Jag vill också passa på att säga att det är kul att du tar dig tid att svara på alla frågor!
Beklagar att det dröjt med svar, jag har varit ute och flugit några dagar.

Det kan jag inte påstå att jag tycker att det är. Däremot är det väldigt många nya i kabinen just nu, och det tar ett tag innan det sätter sig. Serviceutbildningen sker till en viss del i luften under träningsflygningarna.
 

olo

Medlem
Kul tråd! Cred!
Och ja, det finns färdigdefinierade roller. 1R (första dörrparet, högra dörren) är alltid purser, 2L (andra dörrparet, vänstra dörren) är den som gör säkerhetsannonseringar, 2R på 736/737 och 1L på 738 kollar kabinen inför start och landning.
Är det 2R som står vid nödutgången på 738?
 

NotRyan

Medlem
Jag fattar inte hur slipsnissarna i Frösundavik kan sabba ett så lovande och bra koncept:
Allt som finns till försäljning i Go - Fritt i Plus. Det enda undantaget borde vara alkohol inrikes.

Och erbjud samma meny på samtliga short-haul, om dom har kunnat ge ut en frukostlåda tidigare till 186 pax på Stockholm - Sundsvall, så kan dom erbjuda fritt till Plus idag samt försäljning till Go...

När man kommer med femtielva olika undantag, beroende på klockslag, sträcka, hur planeterna står eller whatever så förstår jag om personalen bara känner sig uppgivna...

Hur svårt kan det vara SAS?
 

Johan67

Medlem
Att EBD ibland uppmärksammas i Go är ok, men att inte uppmärksamma EBD som reser i Plus är mindre ok.

Vad säger Era instruktioner?
 
Toppen