Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

Mike@GOT

Medlem
Jag har en fråga som jag har funderat rätt länge över, men aldrig förstått hur det fungerar.

Jag är ett stort fan av sajter som t.ex. Flightradar24 och slentriankollar t.ex. när flygplan startar och landar på en flygplats, rent tidsmässigt. Jag reagerar ofta på att flighter som landar sent på kvällen på en utebas (outstation?) går med samma kärra väldigt tidigt tillbaka mot t.ex. ARN morgonen därefter. Exempel är flighten SK047 som har en planerad ankomsttid till Sundsvall 22:50 och en planerad avgångstid mot Arlanda 06:40. Det ger ett fönster för besättningen på 7 timmar och 50 minuter att packa ihop, ta sig till sitt hotell, sova, vakna, äta frukost, ta sig till flygplatsen, göra alla kontroller, packa på passagerarna och åka.

Är det verkligen så lite tid mellan flighterna, eller har man mer än en besättning som sover över på utebasen, så att den besättning som kommer sist till flygplatsen på kvällen tar en senare tur tillbaka mot hemmabasen på förmiddagen?
 

palmen

Moderator
Jag har en fråga som jag har funderat rätt länge över, men aldrig förstått hur det fungerar.

Jag är ett stort fan av sajter som t.ex. Flightradar24 och slentriankollar t.ex. när flygplan startar och landar på en flygplats, rent tidsmässigt. Jag reagerar ofta på att flighter som landar sent på kvällen på en utebas (outstation?) går med samma kärra väldigt tidigt tillbaka mot t.ex. ARN morgonen därefter. Exempel är flighten SK047 som har en planerad ankomsttid till Sundsvall 22:50 och en planerad avgångstid mot Arlanda 06:40. Det ger ett fönster för besättningen på 7 timmar och 50 minuter att packa ihop, ta sig till sitt hotell, sova, vakna, äta frukost, ta sig till flygplatsen, göra alla kontroller, packa på passagerarna och åka.

Är det verkligen så lite tid mellan flighterna, eller har man mer än en besättning som sover över på utebasen, så att den besättning som kommer sist till flygplatsen på kvällen tar en senare tur tillbaka mot hemmabasen på förmiddagen?
Vet att på andra flygbolag så kan de ha flera besättningar som sover över, de som kommer med sista flighten kan ha en flight mitt på dagen, dagen efter. Skulle gissa att det fungerar på samma sätt hos sas. Lär finnas någon dygnsvila i deras avtal hoppas jag på.
 

Canadien

Medlem
Ja, jag har rest med morgoncrew från Kalmar t ex, sov också på samma hotell som dem och de hade inte kommit med sista flighten kvällen innan, utan kring lunch med nåt charterplan
 

Agö

Medlem
Vet att på andra flygbolag så kan de ha flera besättningar som sover över, de som kommer med sista flighten kan ha en flight mitt på dagen, dagen efter. Skulle gissa att det fungerar på samma sätt hos sas. Lär finnas någon dygnsvila i deras avtal hoppas jag på.
Ja, detta är förfarandet, man ser ju ofta passiv besättning på eftermiddagsflighterna.
 
Jag har en fråga som jag har funderat rätt länge över, men aldrig förstått hur det fungerar.

Jag är ett stort fan av sajter som t.ex. Flightradar24 och slentriankollar t.ex. när flygplan startar och landar på en flygplats, rent tidsmässigt. Jag reagerar ofta på att flighter som landar sent på kvällen på en utebas (outstation?) går med samma kärra väldigt tidigt tillbaka mot t.ex. ARN morgonen därefter. Exempel är flighten SK047 som har en planerad ankomsttid till Sundsvall 22:50 och en planerad avgångstid mot Arlanda 06:40. Det ger ett fönster för besättningen på 7 timmar och 50 minuter att packa ihop, ta sig till sitt hotell, sova, vakna, äta frukost, ta sig till flygplatsen, göra alla kontroller, packa på passagerarna och åka.

Är det verkligen så lite tid mellan flighterna, eller har man mer än en besättning som sover över på utebasen, så att den besättning som kommer sist till flygplatsen på kvällen tar en senare tur tillbaka mot hemmabasen på förmiddagen?

Det är inte samma besättning.

Det går på något sätt att använda samma besättning men om jag förstått rätt räknas då all dötiden som flygtid, vilket i praktiken gör att det inte går om man inte har väldigt sen ankomst och tidig start.

Exakt hur det funkar varierar per bolag men här har vi flera nattstoppande bolag och ett av dom vet jag hur dom gör. Den besättningen som kommer klockan 2230 plockar upp flyget klockan 14 dagen efter. Den som går av klockan 14 flyger hem klockan 6 dagen efter. Flyget som kommer klockan 14 har alltså besättningsbyte och flyget som nattstoppar likaså.

Varianter finns självklart men den typen av arrangemang är det det handlar om.
 
Det är inte samma besättning.

Det går på något sätt att använda samma besättning men om jag förstått rätt räknas då all dötiden som flygtid, vilket i praktiken gör att det inte går om man inte har väldigt sen ankomst och tidig start.

Exakt hur det funkar varierar per bolag men här har vi flera nattstoppande bolag och ett av dom vet jag hur dom gör. Den besättningen som kommer klockan 2230 plockar upp flyget klockan 14 dagen efter. Den som går av klockan 14 flyger hem klockan 6 dagen efter. Flyget som kommer klockan 14 har alltså besättningsbyte och flyget som nattstoppar likaså.

Varianter finns självklart men den typen av arrangemang är det det handlar om.
SAS på LPI (Jettime) har dock en besättning som har "rast" i 5 timmar mitt i natten. Men så är dom ju en underleverantör...
 

nota bene

Medlem
Norra (Finnair) gör det på ARN med 23.40 som kör retur 06.55 - brukar vara samma crew. (Och ja- har kommit hem med den sena för att åka den tidiga mer än en gång...) Men som tidigare nämnts räknas då all tid som arbetstid (flygtid), varför det bara går på korta rutter med korta nattstopp. Vet inte av att SAS (mainline) gör detta.
 

rvarttinen

Medlem
Vet att på andra flygbolag så kan de ha flera besättningar som sover över, de som kommer med sista flighten kan ha en flight mitt på dagen, dagen efter. Skulle gissa att det fungerar på samma sätt hos sas. Lär finnas någon dygnsvila i deras avtal hoppas jag på.
Ja - det är så Air France och KLM gör enligt uppgift från det bolaget. Besättningen på sista flygningen till Arlanda besätter andra flygningen tillbaka till Paris eller Amsterdam dagen därpå. Besättningen som flyger med första flygningen tillbaka har kommit in tidigare under föregående dag. På så sätt ska de få ordentligt med vila. Nu väntar jag med spänning på att få facit för hur SAS gör ... kanske olika på olika destinationer?
 

NotRyan

Medlem
På SDL är det på en av flygningarna mitt på dagen som bytet sker. Den besättning som åker upp med sista flighten dagen innan åker hem med en tidig eftermiddagsflight (043), och den besättningen som kommer upp med flighten från Stockholm (044) tar första ner dagen efter.... De dagar Flybe flyger 044/043 kanske bytet sker med 052/051 istället.

Detta är mina observationer och slutledning...

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

JohanG

Medlem
Hur ofta har du varit med om att någon i din crew försovit sig så ni får väcka personen när ni ska ta er från hotellet?
Haha! Ja det har hänt. Om vi har pickup vid exempelvis kl 5, ringer vi upp till hotellrummet om personen inte är nere i receptionen kl 05:00 sharp. Det är ju framför allt vid mittinatten-pickuper som det händer att någon blir sen, och våra upphämtningstider är anpassade för att man ska kunna vänta ett par minuter utan att flighten ska bli sen. Men det är tack och lov sällan någon försover sig :)
 
Toppen