Mike@GOT
Medlem
Jag har en fråga som jag har funderat rätt länge över, men aldrig förstått hur det fungerar.
Jag är ett stort fan av sajter som t.ex. Flightradar24 och slentriankollar t.ex. när flygplan startar och landar på en flygplats, rent tidsmässigt. Jag reagerar ofta på att flighter som landar sent på kvällen på en utebas (outstation?) går med samma kärra väldigt tidigt tillbaka mot t.ex. ARN morgonen därefter. Exempel är flighten SK047 som har en planerad ankomsttid till Sundsvall 22:50 och en planerad avgångstid mot Arlanda 06:40. Det ger ett fönster för besättningen på 7 timmar och 50 minuter att packa ihop, ta sig till sitt hotell, sova, vakna, äta frukost, ta sig till flygplatsen, göra alla kontroller, packa på passagerarna och åka.
Är det verkligen så lite tid mellan flighterna, eller har man mer än en besättning som sover över på utebasen, så att den besättning som kommer sist till flygplatsen på kvällen tar en senare tur tillbaka mot hemmabasen på förmiddagen?
Jag är ett stort fan av sajter som t.ex. Flightradar24 och slentriankollar t.ex. när flygplan startar och landar på en flygplats, rent tidsmässigt. Jag reagerar ofta på att flighter som landar sent på kvällen på en utebas (outstation?) går med samma kärra väldigt tidigt tillbaka mot t.ex. ARN morgonen därefter. Exempel är flighten SK047 som har en planerad ankomsttid till Sundsvall 22:50 och en planerad avgångstid mot Arlanda 06:40. Det ger ett fönster för besättningen på 7 timmar och 50 minuter att packa ihop, ta sig till sitt hotell, sova, vakna, äta frukost, ta sig till flygplatsen, göra alla kontroller, packa på passagerarna och åka.
Är det verkligen så lite tid mellan flighterna, eller har man mer än en besättning som sover över på utebasen, så att den besättning som kommer sist till flygplatsen på kvällen tar en senare tur tillbaka mot hemmabasen på förmiddagen?