Senaste nytt

Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners

palmen

Moderator
Hej på er!

Jag sitter i tankarna om att införskaffa ett kort kopplat till EB där jag betalar alla mina resor med kortet och således får poäng på det plus de poäng som jag tjänar på resorna.
Exempel:

Jag betalar min och sambons biljetter med TK till Asien samt en del andra biljetter inom Asien för i runda slängor 35'000 kr.
Hur många poäng får jag till mitt EB konto?
De poäng jag tjänar på resan blir enligt SAS 14'325 poäng.
Hur många poäng behöver jag för att komma upp till EBG-nivå?

Trevlig natt och på återseende!
Mvh, Tobbe

Med SAS AmEX/Diners får du 20p per 100 kronor spenderat. Med SAS Mastercard 10p per 100 kronor.
Dessa poäng är inte statusgrundande och räknas med andra ord inte mot EBS eller EBG, det är enbart extrapoäng.
 
Hur kommer det fungera med Dubbla poäng 10-12 maj, tänker på att det är transaktionsdatumet som gäller. Ni som har varit med tidigare år och handlat via nätet, brukar det vara några problem?
 

Pushback

Medlem
Jag har köpt USDM och gjort ett flertal stora transaktioner, i princip varje gång Diners/MC kört dubbla el trippla poäng. Det har hamnat på rätt datum varje gång så här långt.

Jag tror det är främst mindre aktörer, såsom tobaksaffärer och mindre web platser som man ska oroa sig för. US Airways, SAS, stora varuhus och liknande har troligtvis en väldigt direkt uppkoppling mot kreditkortsbolagen. Köp fredag den 10´e, vilket är en vardag så är det nog ingen risk att du missar..
 

FF#1

Medlem
funderar på att skaffa ett Diners, någon som vet om det bukar vara några specialerbjudenden med mer än 6000p i välkomstgåva för det ibland ?
 
Jag vet inte om något har gjort detta innan men jag gjorde en jämförelse i USA och använde SAS olika kreditkort den 3/7-12.
Alla har samma processdatum på fakturorna.
Diners Kurs 7,11.-
Amex Kurs 7,10.-
Amex Kurs 7,06.- + 25kr. (Uttag automat)
Mastercard Kurs 7,06.-

Fick kursen 7,32.- på Exchange GOT dagen innan.

Gjorde en ny jämförelse i USA 3/10 på dessa kort. Alla köp gjorda inom 1h.
SAS MC PREMIUM Kurs 8,40:-
SAS AMEX ELITE Kurs 8,34:-
MC SWEDBANK Kurs 8,32

Allt i SEK, kör nog Amex på nästa USA resa. Synd inte kursen är samma som -12...
 
Någonstans efter att man loggat in på AmEx Sverige så ska man ju hitta en valutakonverterare, så att man kan se vad det är för kurs. Åtminstone på historiska uppgifter. Men sedan de hottat upp hemsidan så kan jag inte hitta igen den. Någon som kan ge länken?
 
“Hej XXXXX,

Vi valde att ta bort denna valutaräknare då den inte alltid visade helt rätt kurs. När du gör köp i annan valuta går det att se både på Ditt Konto Online och på dina fakturor

Önskar dig en trevlig måndag!”
 

Dr. Miles

Expert
MasterCard valutaomräknare:
Currency Converter | Foreign Exchange Rates Calculator | Mastercard

VISA valutaomräknare:
Valutaomräknare


Om man tog ut 100 EUR den 2018-02-20, utan valutapåslag:

VISA:

Currencies fluctuate every day. The rate shown applies to transactions processed by Visa Europe on 20 February 2018 with a currency conversion fee of 0.00%

100.00 Euro = 991.97 Swedish Krona

1 Euro = 9.9196508283 Swedish Krona

MasterCard:

Transaction Date *
20-Feb-2018

Transaction Amount *
100.00 EURO - EUR

Your Card Currency Amount
999.36 SWEDISH KRONA – SEK

1 EUR = 9.993555 SEK


Om man tog ut 100 USD den 2018-02-20, utan valutapåslag:

VISA:

Currencies fluctuate every day. The rate shown applies to transactions processed by Visa Europe on 20 February 2018 with a currency conversion fee of 0.00%

100.00 United States Dollar = 800.75 Swedish Krona

1 United States Dollar = 8.0074950153 Swedish Krona


MasterCard:

Transaction Date *
20-Feb-2018

Transaction Amount *
100.00 UNITED STATES DOLLAR – USD

Your Card Currency Amount
810.04 SWEDISH KRONA – SEK

1 USD = 8.10042 SEK

Om man tittar på det här resultatet (EUR->SEK och USD->SEK), VISA använder bättre valutakurser (för kunden) än MasterCard.
 
Toppen