Senaste nytt

Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners

Homer

Medlem
Låter riktigt förmånligt. Gick till Eurocards och Amex sida nu för att se vad de har för %-satser men efter 10 minuters sökande inkl med google och läsande av villkorsblad så kan jag inte hitta en uppsättning med avgifter för utlandsuttag och dyl. Dom vill verkligen inte att man jämför!

En annan sak jag kom på, när man tar ut pengar på t.ex. Amex i uttlandet åker man på både %-avigften frö uttaget och för valuta växlingen då? Eller ingår båda i det första alternativet?

§6b
Vid uttag av annan valuta än svensk valuta tillkommer ett omräkningstillägg med två procent i enlighet med punkten e. nedan.


http://www.americanexpress.com/sweden/EuroBonusDM/pdf/SAS_MGM_Application.pdf
 

Homer

Medlem
Angående Amex har jag läst nånstans att de alltid går via USD vid köp i andra valutor. Köper man f.ex. i EUR räknas det först till USD sen till SEK. Med förbehåll om att det kanske bara gäller här i Norge så kan det förklara sämre kurser. Vore intressant med samma test i andra valutor.

Nja, omräkningen sker till interbank kurs men inte inte samma dag som köpet så kurssvägningar kan göra att du både kan vinna och förlora på denna procedur.

13. Debitering i annan valuta än svenska kronor
a. Kortet får i enlighet med tillämplig lag användas utom Sverige. Debiteringar i annan än svensk valuta omräknas till svensk valuta. Om Debiteringen skett i annan valuta än USD kommer omräkning att ske till USD och sedan till svensk valuta. Omräkningen sker det datum Debiteringen behandlas av American Express, vilket inte alltid sammanfaller med det datum som Debiteringen skett. När Debiteringen behandlas är beroende av vid vilken tidpunkt Affärspartnern sänder den till American Express.

http://www.americanexpress.com/sweden/EuroBonusDM/pdf/SAS_MGM_Application.pdf
 

Nodnaz

Medlem
Jag användar alltid GE-kortet när jag är utomlands. Jag har det kopplat till ett sparkonto, alltså inget kreditkort så då behöver jag alltid ha pengar insatta i förväg. Dock är det bättre ränta än mitt lönekonto på SEB, som för övrigt är noll. Tror GE just nu ligger på 0,5% ränta som betalas ut varje månad.

Fördelen med GE kortet är 12 fria uttag under en 12-månaders period, sedan kostar uttagen 12sek/uttag. Gratis årsavgift. Inga övriga avgifter. Använt GE i flera år och är mkt nöjd med det som resekort.

Men det man ska veta är att GE-kortet inte ger någon reseförsäkring eller övriga förmåner så då är förstås ett annat kort att rekommendera när du köper resan.
 

Nodnaz

Medlem
Jag användar alltid GE-kortet när jag är utomlands. Jag har det kopplat till ett sparkonto, alltså inget kreditkort så då behöver jag alltid ha pengar insatta i förväg. Dock är det bättre ränta än mitt lönekonto på SEB, som för övrigt är noll. Tror GE just nu ligger på 0,5% ränta som betalas ut varje månad.

Fördelen med GE kortet är 12 fria uttag under en 12-månaders period, sedan kostar uttagen 12sek/uttag. Gratis årsavgift. Inga övriga avgifter. Använt GE i flera år och är mkt nöjd med det som resekort.

Men det man ska veta är att GE-kortet inte ger någon reseförsäkring eller övriga förmåner så då är förstås ett annat kort att rekommendera när du köper resan.


Såg nu att det mesta stod på den sidan redan och att dom höjt avgiften till 15 sek per uttag efter dom 12 första. :)

Jag är iaf nöjd med GE.
 
Ganska intressant att de allra flesta svenskar fortfarande inte har insett detta utan gladeligen betalar överkurser till Forex, Exchange, banker m.fl.
Det räcker med att jobba ett par dagar på ett växlingskontor för att inse att en betydande minoritet av kundena är, för att säge det rakt ut, dumma. De saknar förmågan att fatta enkla koncept som växlingskurser. En bytadande majoritet klarar nu för tiden inte huvudräkning, så de är också ganska lättlurade.

Johan
 

ACervin

Medlem
Jimmy_h skrev
Har någon räknat på vilket kort som ger mest i slutändan?
Jag har Eurobonus kopplat till MC, Diners och Amex samt ett ICA MC kopplat till ICA
MC gårt bort direkt pga sämra EB intjäning. Diners och Amex har samma växelkurs vilket innebär döttlopp. Sometimes you win, sometimes you lose. ICA vinner alltid på kontaktuttag, men köp i affär, vilket är bäst?
Jag är intresserad om 0% Växlingspåslag och 1% ICA Bonus är bättre ekonomiskt än 2% påslag och 20 EB poäng per 100kr?

Ja vilket kort skall man använda? Jag hade en diskussion i en annan tråd som jag inte hittar just nu där vi var oense om man exempelvis skall använda exempelvis GE Money bank Mastercard utan valutapåslag eller exempelvis American Express Eurobonus med 2% valutapåslag. Säg att du spenderar 100 000 kr på ditt kort utomlands. Med AmEx Eurobonus får du då 20 000 poäng till ditt konto. Med GE Moneybank MC (eller ICA MC) sparar du 2000 kronor. Jag föredrar 2000 kronor mer i plånboken, andra tycker nog att 20 000 poäng är ett bättre deal.

Det är uppenbart att man sparar mest på att undvika kontanter och i andra hand undvika kort som har valutapåslag utan vettig poängintjäning. Diners och AmEx som har bäst poängintjäning mot Eurobonus fungerar inte överallt och behöver kompletteras med SAS Mastercard om man vill gå Eurobonusspåret. Vill man bara ha så billigt betalningsmedel som möjligt står ICA Mastercard och GE Moneybank Mastercard i en klass för sig. (Jag har ingen erfarenhet av BA Visa, men det kanske kombinerar god poängintjäning med god användbarhet?)

Skall man sen krångla till det med försäkringsvillkoren? Vilket kanske är onödigt då hemförsäkringen räcker ganska långt. Men vill man ha bästa försäkringen och lounge access utan extrem årsavgift så framstår Handelsbanken Platinum som bästa kortet. Men då blir det ingen poängintjäning till flygsällskap. Vill man ha poängintjäningen också så hamnar man på AmEx Platinum till sist i all fall.
 

NotRyan

Medlem
Jimmy_h skrev


Ja vilket kort skall man använda? Jag hade en diskussion i en annan tråd som jag inte hittar just nu där vi var oense om man exempelvis skall använda exempelvis GE Money bank Mastercard utan valutapåslag eller exempelvis American Express Eurobonus med 2% valutapåslag. Säg att du spenderar 100 000 kr på ditt kort utomlands. Med AmEx Eurobonus får du då 20 000 poäng till ditt konto. Med GE Moneybank MC (eller ICA MC) sparar du 2000 kronor. Jag föredrar 2000 kronor mer i plånboken, andra tycker nog att 20 000 poäng är ett bättre deal.

Beroende hur du ligger med spenderandet på Amex kan ju dessa 100.000 kr också hjälpa dig att nå 2-4-1, förutom 20.000 poäng...

Jag skulle lätt välja 20.000 poäng för 2000 kr mer med Amex.

Mvh
/NotRyan
 

gdaily

Medlem
Det räcker med att jobba ett par dagar på ett växlingskontor för att inse att en betydande minoritet av kundena är, för att säge det rakt ut, dumma. De saknar förmågan att fatta enkla koncept som växlingskurser. En bytadande majoritet klarar nu för tiden inte huvudräkning, så de är också ganska lättlurade.

Johan

Ännu mer fashinerande är följande: Jag har flera gånger varit med kunder på resor, som efter resan har några hundratal euro kvar i kontanter. De fullkomligen springer till Forex för att växla detta till sek, trots att de troligen inom ett halvår ska ut och resa igen. Motiveringen är aldrig att de behöver kronorna, utan att "tänk om Euron går ner". Ja... men den kan gå upp också, plus att du tappar två gånger nu, när du inför nästa resa kommer växla igen.

Stoppa chashen i madrassen i stället.
 
För kontantuttag utanför EU ger ICA MC den mest fördelaktigaste kursen. Visa via Skandia (som liksom ICA INTE tar avgift för uttag utanför EU) hamnar faktiskt sämre än att köpa euro på Tavex i Stockholm - de har alltid den lägsta kursen (nej, jag jobbar inte där ;-) Men det beror nog på att euron legat så pass lågt i förhållande till kronan att det nu blev så.
AMEX SAS är nog bättre för inköp pga poäng till EB. För övrigt har de fasta brytdatum varje månad numera, i mitt fall den 14 för mina båda kort.
 
Toppen