Senaste nytt

Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners

jimmy_h

Medlem
Har någon räknat på vilket kort som ger mest i slutändan?
Jag har Eurobonus kopplat till MC, Diners och Amex samt ett ICA MC kopplat till ICA
MC gårt bort direkt pga sämra EB intjäning. Diners och Amex har samma växelkurs vilket innebär döttlopp. Sometimes you win, sometimes you lose. ICA vinner alltid på kontaktuttag, men köp i affär, vilket är bäst?
Jag är intresserad om 0% Växlingspåslag och 1% ICA Bonus är bättre ekonomiskt än 2% påslag och 20 EB poäng per 100kr?
 
Last edited:

Pushback

Medlem
Detta är en väldigt bra tråd, konstigt att gemene man inte har insett detta och att Forex etc kan fortsätta få så mycket business. Det är intressant hur olika låga växelkurser från kontoren uppmärksammas på löpsedlarna inför semestrar samt att det är dyra påslag med kontokort etc men inte att det de facto blir billigare att betala med kort. Svårt också att se varför inte kortutställarna pushar mer på detta i sin marknadsföring. Finns det någon vettig förklaring?

Nu råkar jag förvisso ha ett ärende med AMEX där jag kontrollräknat debiteringen från sommaren och fått fram påslaget till 3,3% - inte 2%. Vi får se var detta landar. AMEX är ju helt öppna med var de tar sina kurser ifrån och jag sökte på ett referensdatum, jämförde med AMEX debitering = +3,25% påslag. Troligtvis får detta sin förklaring och jag tror ärligt talat inte AMEX skulle göra detta med mening. Återkommer i ärendet!
 

bhen

Medlem
Angående Amex har jag läst nånstans att de alltid går via USD vid köp i andra valutor. Köper man f.ex. i EUR räknas det först till USD sen till SEK. Med förbehåll om att det kanske bara gäller här i Norge så kan det förklara sämre kurser. Vore intressant med samma test i andra valutor.
 

Pushback

Medlem
Min transaktion är tex 1000 EUR i Frankrike med Amex den 9 augusti (processdatum).

XE visar: 8228SEK + bankavgifter (AMEX: 2%) = 8392SEK (samma rate visar Reuters)
AMEX kalkylatorn på deras egen web visar = 8571SEK (inkl påslag)

Var hamnar den resterande diffen om: 178SEK?

Även om XE/REuters förvisso visar en mid-rate under dagen så är debiterat belopp på samma sätt över åtskilliga testräknade debiteringar....
 
Jag gjorde en jämförelse i EUR på Hamburgs flygplats den 4/9 och alla inköp var inom 10min.

Amex kurs 8,5926 bokfördes 5/9
MC kurs 8,6348 bokfördes 5/9
Diners kurs 8,7228 bokfördes 6/9
 

JacobGBG

Medlem
Det verkar som Amex generellt ligger bäst i kurs om man tittar på de redovisade exemplen i denna tråd.

Jag tror att för uttag i kontanter på destination så var konsensus redan att ICA Bankkort och GE Moneybank är de bästa alternativen?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att för uttag i kontanter på destination så var konsensus redan att ICA Bankkort och GE Moneybank är de bästa alternativen?

Ja. Här är mina senaste transaktioner.

500 HKD
Inter-bank kurs(XE): 429.11 SEK
Debiterad summa: 429.89 SEK

1,000 CNY
Inter-bank kurs(XE): 1,046.70 SEK
Debiterad summa: 1,054.38 SEK

600 CNY
Inter-bank kurs(XE): 629.20 SEK
Debiterad summa: 637.08 SEK

2,000 THB
Inter-bank kurs(XE): 423.70 SEK
Debiterad summa: 425.56 SEK
 

JacobGBG

Medlem
Ja. Här är mina senaste transaktioner.

Låter riktigt förmånligt. Gick till Eurocards och Amex sida nu för att se vad de har för %-satser men efter 10 minuters sökande inkl med google och läsande av villkorsblad så kan jag inte hitta en uppsättning med avgifter för utlandsuttag och dyl. Dom vill verkligen inte att man jämför!

En annan sak jag kom på, när man tar ut pengar på t.ex. Amex i uttlandet åker man på både %-avigften frö uttaget och för valuta växlingen då? Eller ingår båda i det första alternativet?
 
Toppen