Senaste nytt

Jämförelse SAS Eurobonus och British Airways Executive Club

harlekin

Medlem
Jo, men när man flyger med BA mellan CPH och LHR så tjänar man å andra sidan bara 594 poäng i Economy och 891 poäng i Business (att jämföra med 1000 respektive 2000 poäng med SAS).

Dessutom måste man göra 75-150 resor med BA i Economy innan man blir Guld (1500 tier points behövs för Guld, och man tjänar 10-20 tier points per resa i Economy beroende på bokningsklass), medan man med SAS bara behöver 50 resor (50000 poäng behövs för Guld, och man tjänar 1000 poäng per resa i Economy oavsett bokningsklass). Reser man i Economy Extra med SAS så behövs bara 34 resor.
 

Gnopps

Medlem
Fördelar/nackdelar med SAS program Eurobonus gentemot British Airways program Executive Club diskuteras flitigt här på forumet, inläggen brukar dock hamna djupt i diskussioner om andra ämnen. I den här tråden kan vi nu fritt jämföra programmen, kom ihåg att hålla diskussionen på saklig nivå.
 

Homer

Medlem
Dessutom måste man göra 75-150 resor med BA i Economy innan man blir Guld (1500 tier points behövs för Guld, och man tjänar 10-20 tier points per resa i Economy beroende på bokningsklass), medan man med SAS bara behöver 50 resor (50000 poäng behövs för Guld, och man tjänar 1000 poäng per resa i Economy oavsett bokningsklass). Reser man i Economy Extra med SAS så behövs bara 34 resor.

SAS Guld mostvarar BA Silver (OW Sapphire) som kräver 600 Tirepoints eller 50 enkelresor ,
BA silver är dessutom mycket bättre än SAS Guld eftersom man i tillägg till loungetillgång får 100% i elite bonus.

Vill du absolut ha ett OW Sapphire kort i Guld kan du satsa på Iberia Plus Gold, kvalificeringskrav och förmåner
motsvara BA Silver.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
SAS Guld mostvarar BA Silver (OW Sapphire) som kräver 600 Tirepoints och 50 resor ,
BA silver är dessutom mycket bättre än SAS Guld eftersom man i tillägg till loungetillgång får 100% i elite bonus.

Vill du absolut ha ett OW Sapphire kort i Guld kan du satsa på Iberia Plus Gold, kvalificeringskrav och förmåner
motsvara BA Silver.

Färg på statusen som olika flygbolag använder är ointressant. Det viktiga är vilka förmåner som starusen ger.
 

Homer

Medlem
Färg på statusen som olika flygbolag använder är ointressant. Det viktiga är vilka förmåner som starusen ger.

Just precis vad jag påpekade, SAS Pandion är jämförbart med BA Guld.

BA Brons ger för övrigt samma elite bonus som SAS Guld, 25%.
 

Homer

Medlem
Eftersom du gillar att jämföra de villkoren som British Airways har fördel, så gör jag likadant för SAS fördel.

Stockholm - Chicago t/r med miles/poäng

flygbolagEconomyPremium EconomyBusiness
British Airways Executive Club55 000 miles + 3 340 SEK82 500 miles + 3 340 SEK110 000 miles + 3 340 SEK
SAS EuroBonus60 000 poäng + 550 SEK75 000 poäng + 550 SEK90 000 poäng + 550 SEK


I din jämförelse har du utelämnat några detaljer:
- SAS poänpriser i Premium Ekonomi och Business går upp 4:e maj
- BA:s avgifter är inte högre i FIRST än i Business
- SAS har inte ens första klass
- SAS har en eländig Business klass med skraltiga gamla säten
- Platstillgången med BA är ofantligt mycket bättre
- BA har hushållskonto(synnerligen användbart vid användning av 2-4-1 vouchern)
- 2-4-1 Voucher, med BA kan jag kombinera både klasser och destinationer.
- BA:s pointboosters är alltid mer generösa än SAS

Förvisso är BAEC långt ifrån perfekt, finns mycket som behöver förbättras.

Men nu har ju faktiskt Rickard Gustafsson kaxigt sagt att Eurobonus ska bli marknadens bästa lojalitetsprogram
och istället blir det 2 steg framåt och 1 steg bakåt.
 

harlekin

Medlem
I din jämförelse har du utelämnat några detaljer:
- SAS poänpriser i Premium Ekonomi och Business går upp 4:e maj

Jo, men även efter prishöjningen så är ju SAS awards till USA billigare än med BA. Detta samtidigt som poängintjäningen är mer generös när man flyger med SAS än med BA (och poängintjäningen är ju precis lika viktigt som poängpriset om man ska bedöma hur snabbt man kommer upp i belöningsnivåer när man jämför olika program).
 

Jacob

Medlem
Färg på statusen som olika flygbolag använder är ointressant. Det viktiga är vilka förmåner som starusen ger.
Det är lite dumt att BA valt att kalla sitt Sapphire kort för Silver när de flesta andra One World flygbolag kallar det för Gold (medan Emerald statusen kallas för Platinum eller Diamond).
Hade man valt BA Silver, Gold och Platinum som nivåer hade korten varit enklare att jämföra både med andra One World flygbolag och andra allianser.

Men BA Silver borde närmast motsvara SAS Guld medan Emerald statusen (BA Gold) inte har någon riktig motsvarighet i varken Star Alliance eller Skyteam.

Ska man påtala en skillnad ger Sapphire statusen bara tillgång till business lounger medan Star Gold ger tillgång till dedikerade guldlounger (i den mån det finns sådana). Sen hur mycket eller lite det är värt lär det säkert finnas många här som har åsikter om, jag tror de flesta av oss är överens om att One World i många fall har bättre lounger.

Däremot saknar One World extra bagage som officiell förmån till Sapphire och Emerald, något som Star Alliance har för Star Gold och som jag utnyttjat många gånger.
 

Dr. Miles

Expert
- SAS poänpriser i Premium Ekonomi och Business går upp 4:e maj
Det är sant.

- BA:s avgifter är inte högre i FIRST än i Business
Det gör inte SAS heller. F ö BAEC tar 165 000 miles för FIrst class award mellan Stockholm och Chicago.


- SAS har inte ens första klass
Irrelevant då man kan använda poäng till andra Star Alliance partner precis som man kan göra med BAEC miles på oneworld partner.

- SAS har en eländig Business klass med skraltiga gamla säten
Håller med.

- Platstillgången med BA är ofantligt mycket bättre
Håller med.

- BA har hushållskonto(synnerligen användbart vid användning av 2-4-1 vouchern)
Håller med.

- 2-4-1 Voucher, med BA kan jag kombinera både klasser och destinationer.
BAEC Visa kort kräver dock 200.000 SEK istället av 150.000 SEK hos SAS EB Amex.

- BA:s pointboosters är alltid mer generösa än SAS.
Som du brukar märka ord när andra skriver. Det heter "Bonus Accelerator" hos BAEC och "Point Booster" hos SAS EB

Men nu har ju faktiskt Rickard Gustafsson kaxigt sagt att Eurobonus ska bli marknadens bästa lojalitetsprogram
och istället blir det 2 steg framåt och 1 steg bakåt.
"Marknadens bästa" betyder inte automatiskt världens bästa. Eftersom SAS inriktar Skandinaviska marknaden, så är det nog att han syftade Skandinaviska marknadens bästa.

Du ska inte missförstå mig. Jag gillar inte så starkt SAS EuroBonus heller. (Jag tycker mest om bmi Diamond Club.:))
Men jag tycker att sättet du presenterar BAECs fördelarna är sneddriven.
 

cmj

Medlem
BA Business Class är bra skraltig den också...så den är säkert jämförbar med SAS Business Class (bortsett från loungerna)........
 
Toppen