Senaste nytt

Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage

AABack2ARN

Medlem
Och bonusen tjänar man baserat på "marketing carrier", så en Air Berlin-flygning såld som en Finnair-flygning ger elitbonus (i likhet med att all intjäning sker på marketing carrier hos AA)
 

Homer

Medlem
Intjäning:

American Airlines AAdvantage:
Dålig kreditering på billiga Economy class biljetter på följande flygbolags flygningar:
  • Air Berlin(AB)
  • Cathay Pacific(CX)
  • Dragonair(KA)
  • IBERIA(IB)
  • Royal Jordanian(RJ)
  • S7 Airlines(S7)


Samma med Qatar och Malaysia också, lika dåligt till BA.
 

AABack2ARN

Medlem
Intjäningen på Iberia har blivit betydligt bättre på senaste åren (tack vare JV). 100% på alla transatlantiska rutter mellan Spanien och USA/Mexico oavsett bokningsklass och 80% på övriga IB-kodade flyg. Notera att detta gäller om man får en IB-kodad biljett LHR-EWR tex.

American Airlines oneworld partner – Iberia

Men på övriga bolag är intjäningen inte så rolig, exempelvis ger de flesta eknomiklasser hos CX/KA inga poäng alls... :(
 

jimmy_h

Medlem
Jag flög mycket intra Europa (med BA) med London som utgångspunkt i mitt gamla jobb men i mitt nya blir det istället London - USA (NYC och LA).
Ska jag byta krediteringen av bonuspoäng till AA - för att slippa bränsletillägg?
Kan jag föra över mina poäng och min status?
 

AABack2ARN

Medlem
@jimmy_h: du blir bara av med bränsletillägget på AA-opererade flyg

AA har något som kallas elite challenge (sök här på forumet) vilket medför snabbare status och därmed bonuspoäng. Har även för mig att du kan skaffa AA-brandade kreditkort om du bor i USA för poängintjäning den vägen.

Generellt sett tror jag dock det är lättare att erhålla status hos BA än AA, beroende lite på reseklasser och resemönster.
 
Toppen