Senaste nytt

Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage

gunry

Medlem
Inom oneWorld är det selling carrier som räknas så köper man en codeshare biljett så får man intjäning som om det vore tex AA som flyger, trots att det står Finair på planet.

Jag tror jag är lite otydlig. I jämförelsen mellan BAEC och AAdvantage så påpekar Dr. Miles att man har bättre intjäning i Economy i AAdvantage om man flyger andra bolag än AA, BA eller IB. Det stämmer. Jag ville lyfta faktumet att en codeshare-flight med ett annat oneworld-bolag med AA, BA eller IB som flightnummer så är intjäningen lika god mellan de två bonusprogrammen. Det kan vara värt att ta i beaktande ifall man står att välja BAEC och AAdvantage.
 

agehall

Medlem
Varför skulle du få mothugg? Rent krasst är din jämförelse korrekt, iaf faktamässigt. Sedan kan det finnas fler fördelar av att ha BAEC om man bor i europa eftersom man troligen oftare kommer att flyga BA, men det är ju svårt att ta med i en jämförelse...
 
Bra tråd. Skulle ännu tycka att man kunde jämföra programmen statusmässigt och milesmässigt. Status är ju mycket lättare att nå på BAEC än på AAdvantage.
 

Dr. Miles

Expert
Bra tråd. Skulle ännu tycka att man kunde jämföra programmen statusmässigt och milesmässigt. Status är ju mycket lättare att nå på BAEC än på AAdvantage.
Inte när du endast flyger med billiga Economy class biljetter (ej i Premium Economy).
Däremot om man flyger endast till Asien (som jag), kan man inte få status hos AAdvantage (utan Elite Challenge).

Alla siffrorna är baserad för avresa från Stockholm.

50.000 Elite Qualifying Miles till American Airlines AAdvantage
  1. 4 t/r till Hong Kong med Finnair/British Airways + 1 t/r till USA västkust med American Airlines/British Airways (minst 4 segments ska vara med American Airlines)
  2. 5 t/r till USA västkust med American Airlines/British Airways (minst 4 segments ska vara med American Airlines)
  3. 2 t/r till Sao Paulo via USA med American Airlines + 1 t/r till Singapore med British Airways

600 Tier Points till British Airways Executive Club
  1. 3 t/r till Hong Kong med Qatar Airways + 1 t/r till Sao Paulo med American Airlines&British Airways (minst 4 segments ska vara med British Airways)
  2. 4 t/r till Hong Kong med Qatar Airways + 2 t/r till London med British Airways
  3. 6 t/r till Hong Kong med British Airways
  4. 7 t/r till USA med American Airlines/British Airways (minst 4 segments ska vara med British Airways)

Finnair: Stockholm-Helsingfors-Asien
(10 + 35) x 2 = 90 TP

British Airways: Stockholm-London-Hong Kong, Singapore, Tokyo
(10 + 40) x 2 = 100 TP

Qatar Airways: Stockholm-Doha-Hong Kong
(35 + 35) x 2 = 140 TP

British Airways: Stockholm-London-USA
British Airways: Stockholm-London-Asien exkl. Hong Kong, Singapore, Tokyo
(10 + 35) x 2 = 90 TP

American Airlines&British Airways: Stockholm-London-Miami-Sao Paulo
(10+35 + 35) x 2 = 160 TP​
 
Inte när du endast flyger med billiga Economy class biljetter (ej i Premium Economy).
Däremot om man flyger endast till Asien (som jag), kan man inte få status hos AAdvantage (utan Elite Challenge).

Sant, men överhuvudtaget slipper man med mindre flyg på BA om man kör J. AA belönar väldigt lite statusbonus för J eller F, då BA belönar rejält.

Har flygit 27 segment med BA i år, för det mesta i Y!
 

Dr. Miles

Expert
Sant, men överhuvudtaget slipper man med mindre flyg på BA om man kör J. AA belönar väldigt lite statusbonus för J eller F, då BA belönar rejält.
Du menar väl kabinbonus, inte statusbonus vilket är samma nivå (100%) och det gäller till flera partner flygbolag hos AAdvantage än British Airways Executive Club.
 
Du menar väl kabinbonus, inte statusbonus vilket är samma nivå (100%) och det gäller till flera partner flygbolag hos AAdvantage än British Airways Executive Club.

Jag menar ingendera, utan bonus för att nå status. Hos AA kan man ju kvalificera med antingen EQM eller EQP. På J och F är det då 1.5EQP som gäller, då Deep Discount Economy ger 0.5. På det sättet kan man ju kvalificera med mindre (men dyrare) flyg.

Min poäng var att jämförelsen borde omfatta både status och RDM. Finns ju folk som tycker endera är viktigare.
 

agehall

Medlem
Det är i princip omöjligt att göra en relevant jämföresle mellan alla varianter. Varje person måste titta på sina egna förutsättningar och fundera på hur det blir i just den situationen. Annars kommer man bara att komma fram till slutsatsen att ett visst program är bättre i en viss situation, men det gör det inte enklare för någon att välja ett av dem.
 
Toppen