Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage

Diskussion i 'Oneworld' startad av Dr. Miles, 24 Oktober 2012.

  1. Användning:

    Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage på First class bonusresa till/från Asien

    Reserutt:
    • London-Shanghai: British Airways First
    • Shanghai-Hong Kong: Dragonair First
    • Hong Kong-Jakarta: Cathay Pacific First
    • Jakarta-Tokyo: Japan Airlines First
    Totalt flygavstånd: över 12.000 miles per enkelresa


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    London->Tokyo:
    [table="width: 700, class: grid"]
    [tr]
    [td="width: 240"]
    Rutt​
    [/td]
    [td="width: 200"]
    med BAEC avios​
    [/td]
    [td]
    med AAdvantage miles​
    [/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]London->Beijing/Shanghai/Hong Kong/Tokyo med British Airways direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]90.000 Avios + ca 3.980 SEK[/td]
    [td]70.000 miles + ca 3.980 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Shanghai->Hong Kong
    med KA/Cathay Pacific direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]22.500 Avios + ca 305 SEK[/td]
    [td]32.500 miles + ca 100 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Hong Kong->Jakarta
    med Cathay Pacific direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]37.500 Avios + ca 315 SEK[/td]
    [td]32.500 miles + ca 105 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Jakarta->Tokyo
    med JL direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]60.000 Avios + ca 1.075 SEK[/td]
    [td]40.000 miles + 0 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo
    utan stopover, enkelresa[/td]
    [td]210.000 avios + ca 5.675 SEK
    (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)[/td]
    [td]70.000 miles + ca 4.185 SEK
    (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo
    med stopover, enkelresa[/td]
    [td]210.000 avios + ca 5.675 SEK
    (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)[/td]
    [td]175.000 miles + ca 4.185 SEK
    (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)[/td]
    [/tr]
    [/table]

    Tokyo->London:
    [table="width: 700, class: grid"]
    [tr]
    [td="width: 240"]
    Rutt​
    [/td]
    [td="width: 200"]
    med BAEC avios​
    [/td]
    [td]
    med AAdvantage miles​
    [/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Tokyo->Jakarta
    med JL direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]60.000 Avios + ca 1.370 SEK[/td]
    [td]40.000 miles + ca 215 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Jakarta->Hong Kong
    med Cathay Pacific direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]37.500 Avios + ca 210 SEK[/td]
    [td]32.500 miles + 0 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Hong Kong->Shanghai
    med KA/Cathay Pacific direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]22.500 Avios + ca 315 SEK[/td]
    [td]32.500 miles + ca 105 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Beijing/Shanghai->London
    med British Airways direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]90.000 Avios + ca 2.090 SEK[/td]
    [td]70.000 miles + ca 2.120 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Tokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London
    utan stopover, enkelresa[/td]
    [td]210.000 avios + ca 3.985 SEK
    (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)[/td]
    [td]70.000 miles + ca 2.440 SEK
    (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Tokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London
    med stopover, enkelresa[/td]
    [td]210.000 avios + ca 3.985 SEK
    (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)[/td]
    [td]175.000 miles + ca 2.440 SEK
    (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)[/td]
    [/tr]
    [/table]

    Andra referenser.
    [table="width: 700, class: grid"]
    [tr]
    [td="width: 250"]
    Rutt​
    [/td]
    [td="width: 200"]
    med BAEC avios​
    [/td]
    [td]
    med AAdvantage miles​
    [/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Hong Kong->London med British Airways direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]90.000 Avios + ca 2.095 SEK[/td]
    [td]70.000 miles + ca 2.120 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Tokyo->London med British Airways direktflyg, enkelresa[/td]
    [td]90.000 Avios + ca 2.200 SEK[/td]
    [td]70.000 miles + ca 2.000 SEK[/td]
    [/tr]
    [/table]

    Om man kollar varje segment är det så att BAEC har fördel på korta flygningar, men på långa flygningar har AAdvantage sin fördel.

    BAEC använder segment per segment metod, vilket gör att varje byte kostar extra.
    Medans AAdvantage använder Zone-to-Zone metod, vilket gör att du kan flyga max 4 flighter per enkel bonusresa mellan två zoner för samma antal miles.

    AAdvantage brukar inte tillåta byte i andra zon(er) men man kan byta i Asia 2(bl a Kina, Hong Kong, Indonesien) när man flyger mellan Europe och Asia 1(bl a Japan).
     
    Last edited: 8 December 2012
    2 personer gillar detta.
  2. Användning:

    Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage på Business class bonusresa till/från Asien

    Reserutt:
    • Stockholm-London: Finnair Business
    • Helsingfors-Shanghai: Finnair Business
    • Shanghai-Hong Kong: Dragonair Business

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Per enkelresa
    [table="width: 700, class: grid"]
    [tr]
    [td]
    rutt​
    [/td]
    [td]
    med BEAC avios​
    [/td]
    [td]
    med AAdvantage miles​
    [/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Stockholm-Helsingfors[/td]
    [td]9.000 avios + ca 550 SEK[/td]
    [td]20.000 miles + ca 160 SEK [/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Helsingfors-Shanghai[/td]
    [td]50.000 avios + ca 1.710 SEK[/td]
    [td]52.500 miles + ca 115 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Shanghai-Hong Kong[/td]
    [td]15.000 avios + ca 305 SEK[/td]
    [td]22.500 miles + ca 100 SEK[/td]
    [/tr]
    [/table]

    Utan stopover, per enkelresa
    [table="width: 700, class: grid"]
    [tr]
    [td]Stockholm-Helsingfors-Shanghai[/td]
    [td]59.000 avios + ca 2.195 SEK[/td]
    [td]52.500 miles + ca 245 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Helsingfors-Shanghai-Hong Kong[/td]
    [td]120.000 avios + ca 2.015 SEK[/td]
    [td]52.500 miles + ca 210 SEK[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]Stockholm-Helsingfors-Shanghai-Hong Kong[/td]
    [td]120.000 avios + ca 2.500 SEK[/td]
    [td]52.500 miles + ca 345 SEK[/td]
    [/tr]
    [/table]

    Med stopover, per enkelresa
    [table="width: 700, class: grid"]
    [tr]
    [td]Stockholm-Helsingfors-Shanghai-Hong Kong[/td]
    [td]74.000 avios + ca 2.565 SEK[/td]
    [td]95.000 miles + ca 375 SEK[/td]
    [/tr]
    [/table]


    Samma som förra jämförelsen, har BAEC fördel när det gäller korta sträckor och per segment.
    BAEC har också fördel när man tar stopover på varje segment.
    Det är märkligt att BAEC kalkylerar Helsingfors-Shanghai-Hong Kong som 120.000 avios när de räknar Helsingfors-Shanghai som 50.000 avios och Shanghai-Hong Kong som 15.000 avios. Det ser ut som de lägger rejäl påslag av avios när man kombinerar många flygbolag.
    Screenshot20121026_1.jpg

    AAdvantage har fördel när man flyger många flygningar långt utan stopover samt låg skatter tack vare utanbränsletillägg*.
    (*Ingen bränsletillägg på bonusresor förutom på British Airways och Iberia flygningar.)


    Jag är inte bra på uppgradering med miles/avios då flygbolaget ofta kräver att det ska vara dyrare bokningsklasser. Men om någon har bättre insikt i systemet, vänligen fylla på information.
     
    Last edited: 8 December 2012
    1 person likes this.
  3. Intjäning:

    American Airlines AAdvantage:
    • Som AAdvantage Platinum(oneworld Sapphire) tjänar man 100% extra elitbonus i stort sett på alla oneworld flygbolags flygningar förutom på S7 Airlines, Air Berlin och SriLankan.
      • American Airlines
      • Alaska Airlines
      • British Airways
      • Cathay Pacific Airways
      • Dragonair
      • Finnair
      • Iberia
      • Japan Airlines
      • LAN
      • Malaysia Airlines
      • Qantas Airways
      • Qatar Airways
      • Royal Jordanian Airlines
      • US Airways
    • De har många partner flygbolag utanför oneworld allians.
    • 100% miles på billiga Economy class biljetter på American Airlines, British Airways, Finnair (AY) / LAN (LA; dock ej inrikes) flygningar
    • Dålig kreditering på billiga Economy class biljetter på följande flygbolags flygningar:
      • Air Berlin (AB)
      • Cathay Pacific (CX)
      • Dragonair (KA)
      • IBERIA (IB)
      • Malaysia Airlines (MH)
      • Royal Jordanian (RJ)
      • Qantas (QF)
      • Qatar Airways (QR)
      • S7 Airlines (S7)
      • SriLankan Airlines (UL)

    British Airways Executive Club(BAEC):
    • Som BAEC Silver (oneworld Sapphire) eller högre statusmedlem tjänar man 100% extra elitbonus på BA/IB/AA/JL/US flygningar.
      • American Airlines
      • British Airways
      • Iberia
      • Japan Airlines
      • US Airways
    • Dålig kreditering på billiga Economy class biljetter förutom på följande flygbolags flygningar:
      • American Airlines (AA)
      • British Airways (BA)
      • IBERIA (IB)
      • US Airways (US)
    https://www.britishairways.com/sv-se/executive-club/collecting-avios/flights
     
    Last edited: 31 December 2014
    1 person likes this.
  4. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Till BAs försvar kan man ju nämna att det är relativt lätt att tjäna Avios. MR kör bonuskampanjen ofta och just nu t.ex. är det +30%.
     
  5. Läser jag tabellen rätt om jag frågar i fall jag kan åka FIRST London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo T/R för 140,000 miles i American Airlines + runt 7000 SEK?
     
  6. Utan stopover, ja.
     
  7. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Tack för jämförelsen, Dr. Miles!
    Jag gjorde en kombinerad ITIN till North Asia och kom till slutsatsen att det är förmånligare att boka 2 separata bonusresor och kombinera dessa. American Airlines oneworld explorer resa + British Airways intra Europa. Det gör mig bara sjuk att se ett tillägg på över $1000 om man bokar hela resan med British Airways Avios.
     
  8. Om du vill undvika att betala bränsletillägg på bonusresor med BAEC avios, boka bonusresa på LAN, Aer Lingus, Air Berlin flygningar.
    Magino skrev att Boston-Dublin t/r med Aer Lingus i Business class kostar endast 50.000 avios.

    Du kan också sänka ner kostnaden av bränsletillägg genom att välja Cathay Pacific flygningar mellan Europa och Asien istället av British Airways, Finnair, Japan Airlines.
     
  9. Homer

    Homer Medlem

  10. Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/b...a-saett-att-goera-med-avios-2.html#post239160

    Det går att köpa max 27.000 avios per år och det kostar 514 EUR för 27.000 avios utan rabatt.
    Det går att köpa max 80.000 AAdvantage miles per år och det kostar 2.400 USD för 80.000 miles utan rabatt.

    [TABLE="class: grid, width: 700, align: center"]
    [TR]
    [TD="align: center"]British Airways Executive Club[/TD]
    [TD="align: center"]American Airlines AAdvantage[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]27.000 / 514 EUR = ca 52,5 avios per 1 EUR[/TD]
    [TD]80.000 / 2.400 USD = ca 33,3 miles per 1 USD[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Inköpskostnad per SEK[/TD]
    [TD]Inköpskostnad per SEK[/TD]
    [/TR][TR]
    [TD]ca 52,5 avios per 1 EUR = ca 52,5 avios per ca 9,1 SEK =
    ca 5,8 avios per 1 SEK[/TD]
    [TD]ca 33,3 miles per 1 USD = ca 33,3 miles per ca 6,7 SEK =
    ca 5,0 miles per 1 SEK[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD][/TD]
    [TD][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Resa till Indien med avios[/TD]
    [TD]Resa till Indien med AAdvantage miles[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]45.000 avios + 1.784 SEK[/TD]
    [TD]30.000 AAdvantage miles + (skatter ca 30 USD + bokningsavgift 35 USD + eventuell Quick Ticket Issue fee 75 USD) = ca 140 USD = ca 938 SEK[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD](45.000 avios / 5,8) + 1.784 SEK = ca 9.543 SEK[/TD]
    [TD](30.000 AAdvantage miles / 5) + 938 SEK = ca 6.938 SEK[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
    *Värdet av x miles per 1 SEK ändras när flygbolaget har olika köppoängkampanjer.

    Referens växelkurser:
    • 1 EUR = ca 9,1 SEK
    • 1 USD = ca 6,7 SEK

    Jag är fullt medveten om det är olika anskaffningsvärde av avios/AAdvantage miles beroende på flyg/intjäningsmönster, men om vi räknar enligt Buy miles (som det går att jämföra), är American Airlines AAdvantage ett förmånligare alternativ till Indien från Europa än British Airways Executive Club.

    Om man flyger ofta i Economy class är British Airways inte så bra program bortsett ifrån intjäning på Britsh Airways, American Airlines och Iberias flygningar.
     
    Last edited: 25 Maj 2014
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×