Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

agehall

Medlem
Hej Johan_G och välkommen till BC.se!

Jag tycker AmEx funkar bra över lag numera. Framförallt för resor och hotell men även i många vanliga butiker. Det är inte lika gångbart som ett MasterCard (så man vill komplettera med ett sådant) men det funkar rätt bra. Diners är det sämre med imho, men tex IKEA tar Diners och inte Amex, så det finns en poäng med att ha alla tre korten.

Värvningsbonusar finns det på AmEx iaf. Den som värvar får 12k poäng och du får 6k vill jag minnas. Jag kan bistå med en värvningsblankett om du PM:ar mig din e-mail.
 

Johan_G

Medlem
Tackar ödmjukast :)

Jo, det verkar ju onekligen som om alla tre korten har sin poänger. Personligen undviker jag IKEA i möjligaste mån så det är ingen dealbreaker för mig. För min del så ligger de stora pengarna i flyg, hotell och hyrbilar. Kan jag dessutom handla mat, kläder och bensin på kortet så gör det ju inte saken sämre.

MC känns en smula onödigt för mig då det bara ger hälften av de andra korten och jag redan har ett MC från banken som jag lär bli sittande med så länge jag är kvar där som kund och det lär jag nog bli eftersom det är en liten regional sparbank med hög servicenivå och trevligt kundbemötande. Jag kan gott använda det kortet de gånger Diners/Amex inte funkar.

Jag PM:ar angående värvningsblankett så länge.

Och fler synpunkter mottages givetvis tacksamt :)
 

agehall

Medlem
Fördelen med MC är att du numera kan ansöka om ett extrakort till din bättre hälft, som dessutom ger DIG poängen. Som grädde på moset får du just nu 8k EB-poäng om du ansöker om extrakortet från MC, så det kan vara värt att skaffa allihop, inkl extrakort just nu.
 

Johan_G

Medlem
Jo, det låter ju som en ganska bra grej. Jag får helt enkelt fundera lite.

Det verkar ju funka bra med Diners/Amex i större delen av den civilicerade världen men är det någon som har koll på hur det funkar i t.ex. Ryssland, Sydamerika eller Sydostasien?

Jag reser lite då och då i dessa delar av världen men jag har ju aldrig brytt mig om att kolla vad de accepterar för kort utöver de Visa/MC som jag själv har använt.
 

ulagun

Medlem
Alltmer störande med Diners är att det inte har något chip.
Man anses nästan som lite suspekt att ha ett kort som måste "dras"
 

Mikael

Medlem
Alltmer störande med Diners är att det inte har något chip.
Man anses nästan som lite suspekt att ha ett kort som måste "dras"

Det finns en del ställen utomlands där endast kort med chip accepteras. Jag har också stört mig på att diners saknar det, har aldrig förstått varför.
 
Alltmer störande med Diners är att det inte har något chip.
Man anses nästan som lite suspekt att ha ett kort som måste "dras"

Haha, du har rätt. Ofta är "caschen" placerad på ett sådant sätt att man måste flytta på saker för att komma åt att dra kortet. "Stoppa in kortet", säger expediten, och kollar lite undrande när jag säger att kortet inte har chip...
 
Toppen