Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Joje_66

Medlem
Det låter rimligt som du skriver, tänk dock på att Amex-korten kräver att 75% av resan ska vara betald med just det kortet för att försäkringarna ska gälla, och jag tror att Mastercard har ett liknande villkor, så om du är beroende av dessa försäkringar ska du tänka till innan du mixar kort alltför mycket. Om du t.ex. köpt flygresan med Amex Elite så kanske det är klokt att betala även boendet med Elite, även om det är i utländsk valuta, just för att säkerställa att försäkringen gäller.

Jag har haft en mejlkonversation med Amex när de ändrade polisyn om detta.
Enligt svaren jag fick så gäller försäkringarna om man betalt minst 75% med Amex även om man betalat med olika kort.
Däremot gäller försäkringen på just det kort man betalat med på den delen av resan.

T.ex. boka flyg och hotell med Amex SAS, bilen med Platinum för att få bättre försäkring på den.

Personligen ser jag det som väldigt tveksamt skrivet i villkoren om vad som måste betalas med korten. Det finns inget och/eller så det blir en tolkningsfråga. Amex verkar tolka det som att allt på en resa måste betalas, i alla andra sammanhang räknas en resa som t.ex flyg + boende. Undrar om någon verkligen blivit nekad ersättning för att de gjorde en utfärd på resmålet som betalades kontant.....
Har i.s.f. någon drivit detta till prövning.

Det låter orimligt, min egna tolkning är att man har försäkring på de delar man betalt med kort men t.ex inte på den kontant betalda utfärden. Dessutom, hur vet Amex att jag köpt en bussresa, köpt hotellnätter med annat kort o.s.v.? Man kan ju flyga, hyra en bil och sen tälta :)
 

Pererik

Medlem
Synd att det inte finns ett vettigt alternativ för att tjäna in Finnair-poäng hos något kreditkort. Läser och märker tydligt att SAS har det helt klart bästa poängprogrammet och Finnair ligger långt efter. Exempelvis 200 000p hos Amex ger bara 18 000p hos Finnair. Finnairs egna MC (bas-silverstatus) hade gett 20 000p hos Finnair. 20 000p hos Finnair räcker inte till mycket, kanske 2st businessuppgraderingar inom Europa eller 1st uppgradering till Economy Comfort till Asien.

Antingen fortsätta flyga med Finnair så gott det går (helt ok poängintjäning från deras AY-flyg) eller byta över till SAS. Men SAS är verkligen sämst från min bas från Landvetter med enbart 3st direktflyg. Ska det ändå vara mellanlandning så flyger jag heller med Finnair som jag har gjort i alla år. Väldigt bra service, gillar Helsingfors flygplats och gillar Helsingfors som man kan ta sig till snabbt från deras flygplats. Blivit besatt av Finnair av någon anledning efter alla flyg till Asien.
Amex övriga förmåner ger mig inte så mycket då jag har status som PP hos Marriott.

Ett alternativ: Köra både SAS och Finnair? Finnair till Asien och SAS inom europa - USA. Låter dock mer klokt att hålla sig till ett flygbolag för någon som inte flyger tillräckligt för att ha Guldstatus.
Så är det... vi ligger mitt emellan.
Facebookade Finnair (igen) och fick svar den här gången.
Hej Per-Erik Tyvärr har vi inte andra kort just nu och du är rätt att man måste har en finskt personnummer för korten vi har nu. -Hanna-Mari
Förhoppningsvis får det dem att tänka till lite...
För närvarande är AmEx och konvertera MR till AY+ enda alternativet. Synd att AmEx funkar så dåligt uti-bögda ;-)
 

Highbury

Medlem
Hej! Jag lånar tråden!

Har lite funderingar hur jag ska lägga upp mitt poängsamlande med kort.

Jag har länge kört på ett gammalt Amex blu och använt MR poängen när jag bokat resor via Amex Travel. Men efter att ha läst på lite så beslöt jag mig att skaffa ett SAS MC Eurobonus World (395 kr/år) som komplement då Amex inte fungerar överallt (bla inte i min lokala ICA butik), mitt Nordea VISA betalkort ger ju inga poäng men följer ju med Nordeapaketet så jag måste väl ha kvar den.

Reser väl inte så mycket privat, kanske 2 inrikesresor per år och 1 till utlandet. Måste börja i Luleå så SAS eller Norwegian är alternativen och då fastnade jag för SAS (Eurobonus och Star alliance)

Funderingarna gäller hur jag ska göra med mitt Amex blu? Det är ju ett betalkort som kostar 250 kr/år och har en sorts enkel reseförsäkring. Jag har egentligen varit hyfsad nöjd med det men inser att det finns bättre och eller billigare sätt att samla poäng oavsett om det är MR eller Eurobonuspoäng man samlar.

Alternativen jag har tänkt på är:

1) Amexgreen kreditkort (gratis, annars ganska likt mitt gamla blu, något bättre reseförsäkring)
2) Amex gold kreditkort (1500 kr/år, bra reseförsäkring och loungeacess så det räcker för mig gott och väl, även om jag inser att det nog är billigare för mig att köpa med loungeacess via flygbiljett eller med cash)
3) Amex SAS Classic (gratis, kan nog skrapa vouchern 2-4-1 för 100 000 kr med mitt köpmönster MEN verkar sakna reseförsäkring via kortet, jag har väl inga problem med att vouchern bara gäller i Europa då jag ändå måste börja i Luleå)
4) Amex SAS Premium (1000 kr per år, bättre poängintjäning än Classic kortet med reseförsäkring MEN jag för nog svårt att får ihop 150 000 kr för 2-4-1 vouchern).

Hur hade ni tänkt?

Nåt av green eller gold korten för reseförsäkringen och möjlighet att använda MR poängen till ex Scandicpoäng eller Eurobonuspoäng?

Nåt av SAS korten med de minusen resp kort innebär för mig (ingen reseförsäkring om jag köper resa på kortet eller väldigt svårt att nå 2-4-1 vouchern för 150 000 kr)?
 

palmen

Moderator
Hej! Jag lånar tråden!

Har lite funderingar hur jag ska lägga upp mitt poängsamlande med kort.

Jag har länge kört på ett gammalt Amex blu och använt MR poängen när jag bokat resor via Amex Travel. Men efter att ha läst på lite så beslöt jag mig att skaffa ett SAS MC Eurobonus World (395 kr/år) som komplement då Amex inte fungerar överallt (bla inte i min lokala ICA butik), mitt Nordea VISA betalkort ger ju inga poäng men följer ju med Nordeapaketet så jag måste väl ha kvar den.

Reser väl inte så mycket privat, kanske 2 inrikesresor per år och 1 till utlandet. Måste börja i Luleå så SAS eller Norwegian är alternativen och då fastnade jag för SAS (Eurobonus och Star alliance)

Funderingarna gäller hur jag ska göra med mitt Amex blu? Det är ju ett betalkort som kostar 250 kr/år och har en sorts enkel reseförsäkring. Jag har egentligen varit hyfsad nöjd med det men inser att det finns bättre och eller billigare sätt att samla poäng oavsett om det är MR eller Eurobonuspoäng man samlar.

Alternativen jag har tänkt på är:

1) Amexgreen kreditkort (gratis, annars ganska likt mitt gamla blu, något bättre reseförsäkring)
2) Amex gold kreditkort (1500 kr/år, bra reseförsäkring och loungeacess så det räcker för mig gott och väl, även om jag inser att det nog är billigare för mig att köpa med loungeacess via flygbiljett eller med cash)
3) Amex SAS Classic (gratis, kan nog skrapa vouchern 2-4-1 för 100 000 kr med mitt köpmönster MEN verkar sakna reseförsäkring via kortet, jag har väl inga problem med att vouchern bara gäller i Europa då jag ändå måste börja i Luleå)
4) Amex SAS Premium (1000 kr per år, bättre poängintjäning än Classic kortet med reseförsäkring MEN jag för nog svårt att får ihop 150 000 kr för 2-4-1 vouchern).

Hur hade ni tänkt?

Nåt av green eller gold korten för reseförsäkringen och möjlighet att använda MR poängen till ex Scandicpoäng eller Eurobonuspoäng?

Nåt av SAS korten med de minusen resp kort innebär för mig (ingen reseförsäkring om jag köper resa på kortet eller väldigt svårt att nå 2-4-1 vouchern för 150 000 kr)?
Rätt svårt val skulle jag säga, då de olika korten kommre med olika fördelar.
Det som faktiskt talar emot SAS Amex Premium är om du inte spenderar 150k på ett kalenderår. Då är inte det kortet direkt bra, men får man vouchern och kan nyttja den är det absolut bästa kortet (all round)

Du gör i alla fall helt rätt i att ha SAS Mastercard kortet för alla köp där Amex inte går att använda.
Vda är då viktigast för dig?
Reseförsäkring?
MR poäng som kan konverteras till olika program?
SAS poäng som ofta har bäst utväxling?

Reseförsäkring har man ju ofta i en hemförsäkring så de är ofta överlappande, men du måste titta upp vad som ingår i just din hemförsäkring för att kunna ta beslut om detta.
Handlar du mycket i utländsk valuta så är Amex green/gold riktigt bra då de har 3x intjäning utomlands.
Om du byter amex, glöm inte att signa upp via värvningslänk, antingen från någon du känner eller någon av de 5 som postas varje månad på forumet i specifik tråd.
 

Samosaguas

Medlem
Hej! Jag lånar tråden!

Har lite funderingar hur jag ska lägga upp mitt poängsamlande med kort.

Jag har länge kört på ett gammalt Amex blu och använt MR poängen när jag bokat resor via Amex Travel. Men efter att ha läst på lite så beslöt jag mig att skaffa ett SAS MC Eurobonus World (395 kr/år) som komplement då Amex inte fungerar överallt (bla inte i min lokala ICA butik), mitt Nordea VISA betalkort ger ju inga poäng men följer ju med Nordeapaketet så jag måste väl ha kvar den.

Reser väl inte så mycket privat, kanske 2 inrikesresor per år och 1 till utlandet. Måste börja i Luleå så SAS eller Norwegian är alternativen och då fastnade jag för SAS (Eurobonus och Star alliance)

Funderingarna gäller hur jag ska göra med mitt Amex blu? Det är ju ett betalkort som kostar 250 kr/år och har en sorts enkel reseförsäkring. Jag har egentligen varit hyfsad nöjd med det men inser att det finns bättre och eller billigare sätt att samla poäng oavsett om det är MR eller Eurobonuspoäng man samlar.

Alternativen jag har tänkt på är:

1) Amexgreen kreditkort (gratis, annars ganska likt mitt gamla blu, något bättre reseförsäkring)
2) Amex gold kreditkort (1500 kr/år, bra reseförsäkring och loungeacess så det räcker för mig gott och väl, även om jag inser att det nog är billigare för mig att köpa med loungeacess via flygbiljett eller med cash)
3) Amex SAS Classic (gratis, kan nog skrapa vouchern 2-4-1 för 100 000 kr med mitt köpmönster MEN verkar sakna reseförsäkring via kortet, jag har väl inga problem med att vouchern bara gäller i Europa då jag ändå måste börja i Luleå)
4) Amex SAS Premium (1000 kr per år, bättre poängintjäning än Classic kortet med reseförsäkring MEN jag för nog svårt att får ihop 150 000 kr för 2-4-1 vouchern).

Hur hade ni tänkt?

Nåt av green eller gold korten för reseförsäkringen och möjlighet att använda MR poängen till ex Scandicpoäng eller Eurobonuspoäng?

Nåt av SAS korten med de minusen resp kort innebär för mig (ingen reseförsäkring om jag köper resa på kortet eller väldigt svårt att nå 2-4-1 vouchern för 150 000 kr)?
Om du inte är så långt från gränsen för att nå 150K på ett år så kan det ju vara värt att betala några fakturor med Billhop eller Betalo för att på så sätt få 2-4-1-vouchern. Annars skulle jag nog inte heller satsa på Amex Premium som @palmen är inne på.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Highbury

Medlem
Tack för svar! Kanske SAS Amexclassic eller nåt av de vanliga amexkorten då är att föredra då jag som sagt ligger nog säkert en 30-40 000 per år ifrån 2-4-1 vouchern på premiumkortet även om jag skulle anstränga mig?

Reseförsäkring kanske går att ordna som @palmen säger via hemförsäkring eller köpa separat de 1-2 gg per år man far utomlands så det kan väl tala för SAS Amexclassic om jag vill maxa Eurobonus billigt?

Kan det vara ett alternativ kanske att uppgradera mitt SAS Mastercard till ett premium (1495 kr/år) och ta ett gratis amexgreen som reservkort eller tom behålla mitt blu? Gold tror jag egentligen kostar mer än det smakar för mig även om loungeacess låter lockande.
 

Tonton

Medlem
Jag skulle överväga att köra på
1. SAS Mastercard (395kr/år)
2. Amex Green (gratis samt intjäning av MR-poäng)


Genom att välja Amex Green så fortsätter du ha intjäning av MR-poäng samt minskar månadskostnaden. Du tjänar också 3xMR när du spenderar på kortet i utländsk valuta. Där Amex inte fungerar så använder du ditt Mastercard och tjänar då direkt eurobonuspoäng.

Även om du kanske inte kommer tjäna några jättesummor poängmässigt så kommer det ändå ramla in en del. Dessa kan du exempelvis använda för att boka SAS-awards inrikes mellan Luleå-Stockholm de gånger du behöver ta dig den sträckan och allting är dyrt. Ska inte underskattas.

Tillägg: en sak som inte ska glömmas - även om val av kreditkort är viktigt - så skulle jag också säga att ditt övriga köpmönster är minst lika viktigt. Använd Refunder, SAS onlineshop, överväg att handla på coop etc. Det påverkar väldigt mycket också i värdet man får ut av allting :)
 

Berglund

Medlem
Kan det vara ett alternativ kanske att uppgradera mitt SAS Mastercard till ett premium (1495 kr/år) och ta ett gratis amexgreen som reservkort
Det här tycker jag låter bra!

Merkostnaden blir i ditt fall 1495 - 395 - 250 = 850 kr/år.

Med SAS Mastercard Premium får du 5 Eurobonuspoäng extra per 100 kr spenderade, jämfört mot det SAS Mastercard du har idag. Det innebär 500 poäng mer per 10 000 kr du spenderar på kortet.

SAS säljer (gladeligen!) poäng till dig för 20 öre styck. För merkostnaden 850 kr hade du kunnat köpa 850/0,20 = 4250 Eurobonuspoäng.

Handlar du med MC Premiumkortet för minst 85 000 kr per år så får du:
85 000 * 0,15 (poäng per krona) = 12 750 Eurobonuspoäng.
Spenderar du samma 85 000 kr med ditt nuvarande Mastercard går du:
85 000 * 0,10 = 8 500 Eurobonuspoäng.

12 750 - 8 500 = 4250 Eurobonuspoängs skillnad.

Handlar du alltså med Mastercard Premium för minst 85 000 kr per år så gör du ”vinst” mot att bara köpa poängen rakt upp och ned.

15 Eurobonuspoäng per 100 kr spenderade är också exakt samma nivå som SAS Amex Premium ger dig. Då får du ändå en kompletterande reseförsäkring i SAS Mastercard Premiumkortet samt möjlighet att boka en eller möjligen flera bonuspoängsresor i SAS Plus inom Europa men bara betala poängpriset för SAS Go.

I ditt fall tycker jag att det verkar ge bäst utfall till minsta möjliga krångel. Du kan dessutom ha ett huvudkort som du i princip har till allt, det är onekligen smidigt i vardagen!
 
Last edited:

Highbury

Medlem
Tack för era input!

Jag tror jag gör så att jag skaffar mig ett gratis amexgreen för att ha som reservkort och uppgraderar till ett sas mastercard premium (eventuellt väntar jag ett år då jag nu bara betalar 197,5 kr i årsavgift för att testa om det är något för mig att samla eurobonus). Det kommer ändå ta minst 2 år innan jag kan börja resa på mina eurobonuspoäng och fly premium verkar ju vara en ganska nice förmån!
 

palmen

Moderator
Tack för era input!

Jag tror jag gör så att jag skaffar mig ett gratis amexgreen för att ha som reservkort och uppgraderar till ett sas mastercard premium (eventuellt väntar jag ett år då jag nu bara betalar 197,5 kr i årsavgift för att testa om det är något för mig att samla eurobonus). Det kommer ändå ta minst 2 år innan jag kan börja resa på mina eurobonuspoäng och fly premium verkar ju vara en ganska nice förmån!
Flypremium är trevligt men lägsta nivån kräver också att du drar in 100k poäng per år vilket du kanske inte gör med ditt köpmönster.
Jag är inte helt övertygad att MC Premium är det bästa för dig, även om sas säljer poäng för 20 öre styck är inte det något jag skulle köpa poängen för. Ska jag köpa poäng är det max 10 öre jag betalar (min personliga åsikt och gräns).
 
Toppen