Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Tänker jag rätt för att maximera poängintjäning för 2019?

Det låter rimligt som du skriver, tänk dock på att Amex-korten kräver att 75% av resan ska vara betald med just det kortet för att försäkringarna ska gälla, och jag tror att Mastercard har ett liknande villkor, så om du är beroende av dessa försäkringar ska du tänka till innan du mixar kort alltför mycket. Om du t.ex. köpt flygresan med Amex Elite så kanske det är klokt att betala även boendet med Elite, även om det är i utländsk valuta, just för att säkerställa att försäkringen gäller.
 

CoooC

Medlem
Det låter rimligt som du skriver, tänk dock på att Amex-korten kräver att 75% av resan ska vara betald med just det kortet för att försäkringarna ska gälla, och jag tror att Mastercard har ett liknande villkor, så om du är beroende av dessa försäkringar ska du tänka till innan du mixar kort alltför mycket. Om du t.ex. köpt flygresan med Amex Elite så kanske det är klokt att betala även boendet med Elite, även om det är i utländsk valuta, just för att säkerställa att försäkringen gäller.

Bra att tänka på! Vad räknas egentligen in i "resan"? Om jag köper resan och hotellet med Amex Elite och sedan betalar en dyr restaurangnota med Amex Platinum, riskerar jag att hamna under 75% då?
 
Vad räknas egentligen in i "resan"? Om jag köper resan och hotellet med Amex Elite och sedan betalar en dyr restaurangnota med Amex Platinum, riskerar jag att hamna under 75% då?

I villkoren står det endast "resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter)" (sic), utan närmare definition. Om en dyr restaurangnota skulle ingå i det är nog lite av en bedömningsfråga. Den som vill, orkar eller måste ta strid kan nog argumentera för att mat inte är en resekostnad utan något som man skulle behöva helt oavsett. Men exemplet ovan kan vara riskabelt, tror jag, och vill man sova gott kan det vara klokt att ta det säkra före det osäkra.
 

M.K

Medlem
Fortsatt irriterad på ändringen hos Amex men funnit ut att Elite försäkringen faktiskt är ok ändå. Tappar tyvärr hyrbilsförsäkringen/vägassistans men annars ok belopp överlag per person, platinum inom parantes:

Bagageförsening efter 4/48 timmar: 3000:-/6000:- (4000/8000) Tjänat en del på denna tidigare.

Försenad avgång efter 4 timmar: 2000:- (samma) Gillar denna. Inte fel med en god flaska skumpa med tilltugg när det väntas. :)

Dödsfall/personskada: upp till 1500000:- (2000000)

Slutsatsen blir att sålänge det inte rör sig om en ren roadtrip chansar jag i normalfallet och betalar med Elite. Tänk på att hotell med fördel ofta kan bokas med SEK utan valutapåslag via t ex hotels.com eller radisson+ valfri cashbacksida. Jag är noga med att betala hotell/flyg/uber/utflykter med samma kort. Shopping/mat blandas det med cash/mc/annat.
 

Hafermann

Medlem
Fortsatt irriterad på ändringen hos Amex men funnit ut att Elite försäkringen faktiskt är ok ändå. Tappar tyvärr hyrbilsförsäkringen/vägassistans men annars ok belopp överlag per person, platinum inom parantes:

Bagageförsening efter 4/48 timmar: 3000:-/6000:- (4000/8000) Tjänat en del på denna tidigare.

Försenad avgång efter 4 timmar: 2000:- (samma) Gillar denna. Inte fel med en god flaska skumpa med tilltugg när det väntas. :)

Dödsfall/personskada: upp till 1500000:- (2000000)

Slutsatsen blir att sålänge det inte rör sig om en ren roadtrip chansar jag i normalfallet och betalar med Elite. Tänk på att hotell med fördel ofta kan bokas med SEK utan valutapåslag via t ex hotels.com eller radisson+ valfri cashbacksida. Jag är noga med att betala hotell/flyg/uber/utflykter med samma kort. Shopping/mat blandas det med cash/mc/annat.
Spot on.
 

CoooC

Medlem
Fortsatt irriterad på ändringen hos Amex men funnit ut att Elite försäkringen faktiskt är ok ändå. Tappar tyvärr hyrbilsförsäkringen/vägassistans men annars ok belopp överlag per person, platinum inom parantes:

Bagageförsening efter 4/48 timmar: 3000:-/6000:- (4000/8000) Tjänat en del på denna tidigare.

Försenad avgång efter 4 timmar: 2000:- (samma) Gillar denna. Inte fel med en god flaska skumpa med tilltugg när det väntas. :)

Dödsfall/personskada: upp till 1500000:- (2000000)

Slutsatsen blir att sålänge det inte rör sig om en ren roadtrip chansar jag i normalfallet och betalar med Elite. Tänk på att hotell med fördel ofta kan bokas med SEK utan valutapåslag via t ex hotels.com eller radisson+ valfri cashbacksida. Jag är noga med att betala hotell/flyg/uber/utflykter med samma kort. Shopping/mat blandas det med cash/mc/annat.

Kan förövrigt tipsa om medlemskap i Motormännen för 540 kr per år om du inte redan kände till den. Då ingår det självriskreducering/eliminering vid viltolycka och hyrbil utomlands. (+225 kr för M VÄGHJÄLP):
Motormännens Riksförbund
 

joakgarp

Medlem
Synd att det inte finns ett vettigt alternativ för att tjäna in Finnair-poäng hos något kreditkort. Läser och märker tydligt att SAS har det helt klart bästa poängprogrammet och Finnair ligger långt efter. Exempelvis 200 000p hos Amex ger bara 18 000p hos Finnair. Finnairs egna MC (bas-silverstatus) hade gett 20 000p hos Finnair. 20 000p hos Finnair räcker inte till mycket, kanske 2st businessuppgraderingar inom Europa eller 1st uppgradering till Economy Comfort till Asien.

Antingen fortsätta flyga med Finnair så gott det går (helt ok poängintjäning från deras AY-flyg) eller byta över till SAS. Men SAS är verkligen sämst från min bas från Landvetter med enbart 3st direktflyg. Ska det ändå vara mellanlandning så flyger jag heller med Finnair som jag har gjort i alla år. Väldigt bra service, gillar Helsingfors flygplats och gillar Helsingfors som man kan ta sig till snabbt från deras flygplats. Blivit besatt av Finnair av någon anledning efter alla flyg till Asien.
Amex övriga förmåner ger mig inte så mycket då jag har status som PP hos Marriott.

Ett alternativ: Köra både SAS och Finnair? Finnair till Asien och SAS inom europa - USA. Låter dock mer klokt att hålla sig till ett flygbolag för någon som inte flyger tillräckligt för att ha Guldstatus.
 

M.K

Medlem
Finnair är bra. Gillar deras lilla Embraer-190 med 2+2 seating, 100 pax.

Sas bonusprogram är dock överlägset bäst i Sverige och SAS Neo är mitt favoritflyg på kortdistans. Otroligt tyst med mycket bra gratis wifi för EBG+ och USB vid varje stol. Hela 80 stycken av dem om några år.

Jag hade kört på bägge programmen i din situation. SAS business till USA är klart bäst av de jag provat, dit du också har flera möjligheter att uppgradera om du vanligtvis flyger +/-. Plus-upptjäningen både short-& longhaul är också ok med poänggivande uppgraderingsmöjligheter.

Bli värvad till ett Elite-Amex med 20k statuspoints per år så är vägen kort till EBG! Kanske även Asienflighterna hos Finnair kan ge silverstatus där och loungetillgång?
 
Last edited:
Toppen