Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

intuition

Medlem
Finnair Diners Club kan bara nytecknas i Finland. På svenska marknaden erbjuds numera bara Mastercard (utgivet av SEB).


Sedan är den ursprungliga frågan lite svår att svara på - vad är vännen ute efter? Poängintjäning eller lounger? Vad ska poängen användas till? VIlket program anväder vännen idag? Till vad, hur ofta?
Han vännen status? (påverkar priset på kortet)
 

intuition

Medlem
Kanske Amex platinum då dom nu har kampanj på 3 månader gratis? Se till att han blir värvad från forumet så får han lite extra MR poäng som han sen kan växla över till British Airways & Finnair.
Växelkursen för MR till Avios och till Finnair plus poäng är löjliga 11:1. Då ska man tänka på att finnair plus räknar i km, dvs kursen för att växla till Finnair är ytterligare 1/1,609 sämre.
 

squeezen

Medlem
Hur bra är Eurobonus korten om man reser mycket med andra bolag inom Star alliance?
kreditkorten i sig är ju baserade på spend i kronor på allt möjligt medan flygningar är ett helt annat ballgame där poäng delas ut oavsett kreditkort variant/nivå.

Dock har ju Eurobonus ett antal partner program där du kan få statuspoäng. Typ Master Card Premium eller Amex Elite.
I övrigt finns det inte så många övriga program att välja på såvida du bor i Sverige.
SEB har ett med Finnair (inga poäng till Eurobnus dock då det är One world), Resurs Bank har nystartat kreditkort till Lufthansa Mile & more. Annars är det nog främst Eurobonus kopplade kort, men som sagt poäng på flygning har endast med bokningsklass att göra. Inte kreditkort
 

mrforsell

Ny medlem
Tjena på er, läst lite och försökt bli klokare men tacksam för hjälp. :)

Planerar att skaffa mig ett bra kreditkort för representation samt utlägg i nya jobbet, reser i princip bara i Sverige i jobbet. Tyvärr får jag inte göra utlägg för drivmedel då vi har ett speciellt kort genom leasingbolaget. Dock blir det förmodligen 60-90 hotellnätter på Choice kedjan + kundrepresentation. Tänker även lägga en hel del av min privata spend där, då vi ska renovera vårat nyköpta hus. Kommer köpa mycket genom min gamla arbetsgivare, en bygghandel, som tillåter betalning av fakturor med kort. De tar dock inte Amex.

Jag och min sambo reser dock en del privat men inte något extremt, 1-2 gånger per år.

Amex SAS Premium i kombination med ett SAS EuroBonus World Mastercard för de tillfällen jag inte kan använda Amex? Inte helt hundra på att komma upp i 150k spend med Amex men man kan ju alltid försöka. :)

Eller hellre ett SAS Mastercard Premium? Trots allt 10k poäng extra nu plus 1k poäng per månad man använder det? Någon som vet om dessa nivågrundande poäng är forever?

MVH Fredrik
 
Planerar att skaffa mig ett bra kreditkort för representation samt utlägg i nya jobbet, reser i princip bara i Sverige i jobbet. Tyvärr får jag inte göra utlägg för drivmedel då vi har ett speciellt kort genom leasingbolaget. Dock blir det förmodligen 60-90 hotellnätter på Choice kedjan + kundrepresentation. Tänker även lägga en hel del av min privata spend där, då vi ska renovera vårat nyköpta hus. Kommer köpa mycket genom min gamla arbetsgivare, en bygghandel, som tillåter betalning av fakturor med kort. De tar dock inte Amex.

Jag och min sambo reser dock en del privat men inte något extremt, 1-2 gånger per år.

Amex SAS Premium i kombination med ett SAS EuroBonus World Mastercard för de tillfällen jag inte kan använda Amex? Inte helt hundra på att komma upp i 150k spend med Amex men man kan ju alltid försöka. :)

Om det du skriver stämmer så skulle jag käka upp min hatt om du inte får ihop 150k om året. Det går ju även bra att få ett extrakort till sambon.

Amex plus Mastercard låter som en god kombination för dig.
 

lemi

Medlem
Amex SAS Premium i kombination med ett SAS EuroBonus World Mastercard för de tillfällen jag inte kan använda Amex? Inte helt hundra på att komma upp i 150k spend med Amex men man kan ju alltid försöka. :)

Eller hellre ett SAS Mastercard Premium? Trots allt 10k poäng extra nu plus 1k poäng per månad man använder det? Någon som vet om dessa nivågrundande poäng är forever?

Kör Amex Premium och SAS MC premium. Kommer utan problem upp i 150k med ett mindre köpmönster än du.
 
Toppen