Senaste nytt

Jämförelse av Premium Economy på Lufthansa Airbus 340, Boeing 747 eller Airbus 380

ulagun

Medlem
Beträffande Tostarps tråkiga upplevelse så vill jag rent generellt konstatera att attityden bland Lufthansa ombord service försämrats avsevärt senaste tiden.
Har varit hängiven Lufthansa resenär under många år, men det är slut med det pga av den ogästvänlighet (vrånghet) vi mött många gånger numera.
Som jag ser det försämras ombord servicen på Lufthansa i samma takt som den förbättras på SAS som jag märkt ändrat attityd till det allt bättre.
 

JohanA

Medlem
Jag har inte märkt av en signifikant försämrad service. Den har varit mycket god i de flesta fall, ibland bra men sällan dålig och aldrig katastrofal.

@Senator vad har du att säga om Servicen på Lufthansa? Upplevda förändringar?
 

Senator

Moderator
Ordet "tråkigt" och Lufthansa hör absolut ihop, men av andra skäl i mitt tycke.. Jag har åkt mer Lufthansa nu senaste 8 månader än på flera år och jag tycker det är samma nivå som alltid (som är tråkigt då det inte händer så mycket ;))

Jag kan väl uppleva personalen som stela, opersonliga, korrekta och kanske lite buttra. Men ingen skillnad mot tidigare. Däremot talar jag lite "Lufthansatyska" så jag konverserar oftast på tyska som nog hjälper. Det är lite som med Air France: jag har liksom bara bestämt mig att jag inte gillar dom, mycket också för att de är fransoser :)

Det jag hade gjort är att skicka feedback till Lufthansa och se vad som händer.
 
Då är jag tillbaka och så här slutade min PE-test av Lufthansa:

På utresan plingade det till i gaten. Boardade direkt från Senator lounge i Frankfurt, och den mycket trevliga tjejen meddelade med ett leende att jag fått en ny plats, 14G, i business. Orsak okänd men bara att tacka och ta emot.

På hemresan säger gate-maskinen "Problem with seating". Vänder mig till gate-agenten och frågar vad som står på. Han bläddrar då i några boardingkort och räcker mig ett nytt med 16H. Går upp på andra våningen och när boarding complete annonseras så är nog 1/3 av platserna lediga, bl.a bägge mittsätena på rad 20 som jag med ett snabbt ingrepp tar över.

Då denna flighten var fullbokad i ekonomi så gissar jag att den var överbokad och några i Premium blev uppflyttade för att lämna plats åt de som ingen hade. Annars förstår jag inte varför jag som statuslös M&M medlem blev uppgraderad 2 gånger av 2. Men jag klagar inte en sekund. Business på en nattflygning hem är helt underbart skönt.

Alltså vet jag fortfarande inte hur Premium-stolarna är. Får bli en ny resa med LH snart för att ta reda på det. Fick dessutom ca 10000 p, för trippen.
 

Moco

Medlem
Då är jag tillbaka och så här slutade min PE-test av Lufthansa:

På utresan plingade det till i gaten. Boardade direkt från Senator lounge i Frankfurt, och den mycket trevliga tjejen meddelade med ett leende att jag fått en ny plats, 14G, i business. Orsak okänd men bara att tacka och ta emot.

På hemresan säger gate-maskinen "Problem with seating". Vänder mig till gate-agenten och frågar vad som står på. Han bläddrar då i några boardingkort och räcker mig ett nytt med 16H. Går upp på andra våningen och när boarding complete annonseras så är nog 1/3 av platserna lediga, bl.a bägge mittsätena på rad 20 som jag med ett snabbt ingrepp tar över.

Då denna flighten var fullbokad i ekonomi så gissar jag att den var överbokad och några i Premium blev uppflyttade för att lämna plats åt de som ingen hade. Annars förstår jag inte varför jag som statuslös M&M medlem blev uppgraderad 2 gånger av 2. Men jag klagar inte en sekund. Business på en nattflygning hem är helt underbart skönt.

Alltså vet jag fortfarande inte hur Premium-stolarna är. Får bli en ny resa med LH snart för att ta reda på det. Fick dessutom ca 10000 p, för trippen.

Vackert. Jag har hittills inte haft en enda longhaul med dem där jag som EBD inte blivit uppgraderad till antingen PE eller Business, så det är bara att tacka och ta emot. Betydligt bättre stol/plats än i Economy.
 

palmen

Moderator
Verkligen? Du menar att de behandlar Eurobonus kunder på samma sätt som M&M? Har EBG men efter denna resan ramlar jag över i EBD.
På min senaste resa med swiss i Europa serverade de först paret på rad 1, efter det mig längst bak för att avsluta med rad 2. Måste ha varit pga ebd som onekligen rankas högre än när någon flyger vidare i F men med lägre status.
 

JohanA

Medlem
Lufthansa har inget som liknas vid courtesy upgrades längre. Alla opups är pga överbokning eller dylikt.

Gradingsystemet på Lufthansa gör numera att en SEN rankas lika som övriga *G. Dock finns det en algoritm som även innefattar bokningsklass och kundprofil som ger slutlig score. Denna score ger rankning som används vid tex opups.

Generellt så rankas tex en statuslös bokad i Y högre än en SEN bokad i S.
 
Toppen