Senaste nytt

Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien)

agehall

Medlem
Jag har alltid förvånat mig över posten bränsletillägg . Skatt och avgift kan vara en sak, men bränslet är ju en del av flygbolagets rörliga kostnader och skall rimligen inte redovisas separat i biljettpriset .Såklart är detta ett sätt att påföra kostnader på awards. Det lär ju knappast hända att vi köper ett par byxor på HM och kostnader för gylfen redovisas separat på kvittoto_O

Ja, bränsletillägg borde göras olagliga inte minst för att de används för att förvirra konsumenter. IMHO är allt som går direkt till flygbolaget biljettpris. Avgifter och skatter som tas ut av flygplatser är något annat, men bränsletillägg är helt klart en del av biljettpriset och borde framgå som detta.
 

Dr. Miles

Expert
Ja, fast jag är ändå lite fundersam. För BA debiterar olika mycket i skatter och avgifter i ekonomiklass respektive businessclass. Söker jag fram en ekonomiresa med Avios blir avgifterna från BA på 1616 SEK plus 250 kr i skatter.
Problemet är att British Airways ansökt 566 HKD för bränsletillägg på Hong Kong-London och de har inte ansökt annan summan är så, därför är det fusk från British Airways Executive Clubs sida att överdebitera bränsletillägget på flygningar som börjar från Hong Kong.
 

doc

Medlem
Problemet är att British Airways ansökt 566 HKD för bränsletillägg på Hong Kong-London och de har inte ansökt annan summan är så, därför är det fusk från British Airways Executive Clubs sida att överdebitera bränsletillägget på flygningar som börjar från Hong Kong.
Fast vad jag menar är att det finns inget när man bokar som säger att de avgifter som BA tar ut för bokningen enbart är bränsletillägget. Man talar hela tiden om "carrier charges". Alltså tar BA ut andra ej specificerade avgifter vid Avios-bokningarna utan att det för den delen enbart handlar om bränsletillägget.

Taxes, fees and carrier charges

The taxes, fees and carrier charges vary according to travel date, carrier and route flown and are calculated when you book your flights.

The highest taxes, fees and carrier charges amount charged across all routes to date is £584.41/$910.35 in economy class. The actual taxes, fees and carrier charges amount for your journey in economy will be displayed when you make a booking and should be equal to or less than this figure.

Taxes, fees and carrier charges will be charged in the local currency equivalent of the value shown and will be higher for premium economy, business and first class.
 

AABack2ARN

Medlem
Fast vad jag menar är att det finns inget när man bokar som säger att de avgifter som BA tar ut för bokningen enbart är bränsletillägget. Man talar hela tiden om "carrier charges". Alltså tar BA ut andra ej specificerade avgifter vid Avios-bokningarna utan att det för den delen enbart handlar om bränsletillägget.

Vilket egentligen gör det hela ännu snuskigare från BAs sida... :mad:
 

doc

Medlem
Vilket egentligen gör det hela ännu snuskigare från BAs sida... :mad:
Ja, visst håller jag med om det. Hela systemet är ju skevt. Det är ofta billigare att boka awards med Cathay om man ser till avgifterna, men då kan man inte använda vouchern. Kanske en fråga för Annica (från 787-eventet), men det är nog ingen som har kontakt med henne antar jag.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Bästa användandet av avios till premiumkabiner i Asien? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Vart står det här ?
och från 2015-APR-01 riskerar de att sänka det till 500 JPY (ca 35 SEK) per sträcka.
Här kan du läsa förklaringen.
JAL International Flights - Fuel Surcharge

Kod:
Ticketing date Announcement Evaluating period for the average fuel price
April - May 2nd half of February The average from December to January

Om genomsnittspris av Singapore Kerosene under december-januari är mellan 60-70 USD per fat (vilket sannolikt kan bli), blir det 500 JPY per sträcka mellan Japan och Kina, men biljetteringsdatum är fr o m 2015-APR-01 (de reviderar bränsletillägget var annan månad) då.
Nu fuskar JAL med systemet.
Tidigare annonserade de att summa av bränsletillägget bestäms enligt genomsnittspris av Singapore Kerosene i USD under två tidgare månader.
Nu har de ändrat till genomsnittspris av Singapore Kerosene i JPY så att bränsletilläggen inte gå ner lika mycket.

JAL International Flights - Fuel Surcharge
 

Homer

Medlem
Jag tittade på det där igår och såg ingen skillnad alls mot för tidigare (när man bokade via BA),
på vissa sträckor som även trafikeras av Cathay (t.ex Taiwan-Japan) är fö tillägget lägre med Cathay-
 
Toppen