Senaste nytt

Jämförelse av Kreditkort: SAS Eurobonus MasterCard och Skandiabanken VISA kreditkort

JohnR

Medlem
Varför är det synd? Vad är det med Elite-försäkringen som du tycker är dålig?

Jag skrev iof lite fel, jag har endast premium kortet, och du har rätt, skillnaden mellan försäkringarna är marginella.

Men Skandiabanken har bättre villkor på följande punkter
Försening mer än 24h 2000:- (1500)
Försening bagage 2000:- direkt, Amex först efter 4 timmar.
Skandiabanken har självriskeliminering på hyrbil, personbil och hemförsäkring om skada sker under resan.
 

jonah

Medlem
Skandiabanken har bättre villkor på följande punkter
Försening mer än 24h 2000:- (1500)
Försening bagage 2000:- direkt, Amex först efter 4 timmar.
Skandiabanken har självriskeliminering på hyrbil, personbil och hemförsäkring om skada sker under resan.
Skandiabanken har överlägset bäst villkor på reseförsäkring och är fullt jämförbar med de bästa hos Amex. Dock krävs det att du är helkund hos Skandiabanken för att få nyttja kreditkortet fullt ut.
 

RickardG

Medlem
Skandiabanken har överlägset bäst villkor på reseförsäkring och är fullt jämförbar med de bästa hos Amex. Dock krävs det att du är helkund hos Skandiabanken för att få nyttja kreditkortet fullt ut.
På vilka sätt är Skandiabanken överlägset bättre än Amex Elite när det gäller försäkringen?
 

jonah

Medlem
På vilka sätt är Skandiabanken överlägset bättre än Amex Elite när det gäller försäkringen?
Missade att jag syftade på kort som inte är Amex. Jag letar själv efter ett komplement till mitt Amex Platinum i de fall som Amex inte accepteras på köpstället. Eurobonus-poäng eller inte är struntsamma, men viktigast för mig är en bra reseförsäkring. Jag vill dock inte bli helkund hos Skandiabanken.
 

RickardG

Medlem
Missade att jag syftade på kort som inte är Amex. Jag letar själv efter ett komplement till mitt Amex Platinum i de fall som Amex inte accepteras på köpstället. Eurobonus-poäng eller inte är struntsamma, men viktigast för mig är en bra reseförsäkring. Jag vill dock inte bli helkund hos Skandiabanken.
Ok, för jag har inte hittat något specifikt som jag är missnöjd med när det gäller försäkringen för just Amex Elite. Hyrbilssjälvrisken kan vara en nackdel, men personligen hyr jag bil sällan. Ersättning vid försenat bagage ger högre belopp för Elite, men längre tid än Skandia, så det gör ingen större skillnad tycker jag.
 

RickardG

Medlem
Jag kontaktade Skandia för ett eventuellt byte till deras kreditkort och fick följande info från kundtjänst:

Extrakort är gratis, men det kortet ger inga EB-poäng.
Vill man att ens partners köp ska generera poäng behöver man skaffa ytterligare ett huvudkort och betala för det, och dessutom med SAS avskaffande av familjekonto kan man inte samla poängen på samma konto.

Kan någon bekräfta om detta stämmer, eller om det som vanligt är kundtjänst som är ute å cyklar?
 

Maja

Medlem
Jag kontaktade Skandia för ett eventuellt byte till deras kreditkort och fick följande info från kundtjänst:

Extrakort är gratis, men det kortet ger inga EB-poäng.
Vill man att ens partners köp ska generera poäng behöver man skaffa ytterligare ett huvudkort och betala för det, och dessutom med SAS avskaffande av familjekonto kan man inte samla poängen på samma konto.

Kan någon bekräfta om detta stämmer, eller om det som vanligt är kundtjänst som är ute å cyklar?
De kan ha gjort om villkoren, men jag är huvudkontoägare hos Skandia och poängen går till mitt EB-konto. Min man hade ett extrakort knutet till MITT kreditkort och vad jag kan se så fick jag EB-poäng för hans köp också.

Dock har jag sagt upp hans extrakort nu iom att de inför en kortavgift på 20:-/mån/kort. Så att extrakortet skulle vara gratis är mycket märkligt.

Den information jag har fått via direktmeddelande när jag är inloggad hos Skandiabanken var att de inför en kortavgift from 1/8 och att det var 20:- per kort/månad = 40:-/mån om jag önskade ha kvar mitt kort samt makes extrakort.

Ändrade regler IGEN alt. helt upp åt väggarna fel svar?!?
 

RickardG

Medlem
Ok, jag fick besked att vardagspaketet för 20kr/mån inkluderade bankkortet eller kreditkortet, och att för dessa 20kr ingick även ett extrakort. Det låter helt enkelt som att det behöver bli fler samtal nu på måndag...
 

Maja

Medlem
Ok, jag fick besked att vardagspaketet för 20kr/mån inkluderade bankkortet eller kreditkortet, och att för dessa 20kr ingick även ett extrakort. Det låter helt enkelt som att det behöver bli fler samtal nu på måndag...
Kundtjänst har öppet 6-24 varje dag så varför vänta tills på måndag?

20kr/mån stämmer att det numera kostar för vardagspaketet med bankkort eller kreditkort. Tidigare har kreditkortet varit helt gratis men bankkortet har kostat pengar. Ändrat nu from 1/8.

Hittar dock ingen information om att ett extrakort skulle vara gratis.
 
Toppen