Senaste nytt

Jämförelse av Kreditkort: SAS Eurobonus MasterCard och Skandiabanken VISA kreditkort

olo

Medlem
Nu har jag pratat med Skandibankens kundtjänst, vilka jag alltid har upplevt som undantaget bland kundtjänster.
Avgiften är kopplat till bankkortet. Om man önskar att ha vardagspaket med kreditkort istället för bankkort så går det bra, men går bara att ansöka om per telefon (0771-55 55 00, öppet 06-24).
Jag behöver deras Bankkort hursomhelst.
Med tanke på hur ofta jag tar ut kontanter på bankomater utomlands, 20 SEK per månad är helt okej avgift. (Jag sa upp mitt ICA Maestro nyligen)
Exakt! Jämfört med att ha ett bankkort hos någon av storbankerna som tar 35-40kr/uttag utanför EU går det fort att få tillbaka årsavgiften. Bara under min senaste resa till Kuba hade uttagavgifterna hos en storbank motsvarat mer än 2 årsavgifter till Skandiabanken.
 

jonah

Medlem
Att säga att Skandiabankens kort är gratis är lite av en gråzon eftersom du betalar genom att flytta ditt lönekonto dit, det räcker inte med att vara kund i banken om jag förstått rätt.
Jag har precis pratat med Jonas Olsson, ansvarig för kort på Skandiabanken. Han bekräftar det som vi många har befarat - att löneinsättning är tvingande och det räcker inte med endast överföring från annan bank. Han berättade även att det kommer att göras en rensning efter 3 månader inom kort för de som har Vardagspaketet, men som inte får sin lön inbetald på kontot. Rensningen innebär enligt Jonas att kreditkortet sägs upp och Eurobonus-kopplingen makuleras.

Mitt samtal resulterade i att jag nu ringt Skandiabankens kundtjänst och sagt upp Vardagspaketet med tillhörande kreditkort. Nu återstår endast SAS MasterCard som jag tolkar det..
 
  • Gilla
Reactions: drW

drW

Medlem
Jag har precis pratat med Jonas Olsson, ansvarig för kort på Skandiabanken. Han bekräftar det som vi många har befarat - att löneinsättning är tvingande och det räcker inte med endast överföring från annan bank. Han berättade även att det kommer att göras en rensning efter 3 månader inom kort för de som har Vardagspaketet, men som inte får sin lön inbetald på kontot. Rensningen innebär enligt Jonas att kreditkortet sägs upp och Eurobonus-kopplingen makuleras.

Mitt samtal resulterade i att jag nu ringt Skandiabankens kundtjänst och sagt upp Vardagspaketet med tillhörande kreditkort. Nu återstår endast SAS MasterCard som jag tolkar det..
Utmärkt klargörande inlägg med källhänvisning!
 

Delayed

Medlem
Han bekräftar det som vi många har befarat - att löneinsättning är tvingande och det räcker inte med endast överföring från annan bank.
Det skulle vara intressant att veta hur de definierar "löneinsättning". Hur ska de exempelvis kunna skilja lön från en "pyttefirma" där innehavaren "manuellt" via vanlig banköverföring betalar ut lön från andra typer av banköverföring.

Jag tror han kör med "skrämskott" för att avskräcka "oönskade" kunder.
 
...Han bekräftar det som vi många har befarat - att löneinsättning är tvingande och det räcker inte med endast överföring från annan bank. ..

Intressant då många av landets mindre företag inte gör en regelrätt löneöverföring (skickar fil med transaktionslista via växel) utan bara loggar in på sina internetbanker och gör en vanlig kontoöverföring och bara anger exempelvis meddelande "Lön" eller något i den stilen. Men de har säkert något bra sätt att kolla upp detta också.
 

jonah

Medlem
Intressant då många av landets mindre företag inte gör en regelrätt löneöverföring
Exakt vad jag också reagerade på, men svaret var (dock från kundtjänst, och inte Jonas Olsson) att deras batch-körningar letar mönster och hittar typiska löneöverföringar när filöverföring inte används. I de fall som ingen match finns så görs en bedömning om kunden ska sägas upp eller inte. Huruvida denna är automatisk eller manuell förtäljer inte historien.
 

Dr. Miles

Expert
Intressant då många av landets mindre företag inte gör en regelrätt löneöverföring (skickar fil med transaktionslista via växel) utan bara loggar in på sina internetbanker och gör en vanlig kontoöverföring och bara anger exempelvis meddelande "Lön" eller något i den stilen. Men de har säkert något bra sätt att kolla upp detta också.
När jag jobbade i Tyskland fick jag lönen via banköverföring då tyckte Skandiabanken att jag inte fick någon lön, därför började de att debitera avgift trots att Vardagspaketet skulle vara gratis första året.
Jag ringde till Skandiabankens kundtjänst och förklarade för henne att jag fick lön från Tyskland.
Hon förstod problemet och tog bort avgifterna så mitt råd är prata med deras kundtjänst och förklara egen situation.

Om det finns mer är 7.000 SEK insättning till kontot per månad bör det kvalificera sig till Vardagspaketet tycker jag.
 

JohnR

Medlem
Tack för sammanställningen, verkar vara en riktigt bra försäkring. Dock brukar resekostnaderna krediteras till mitt amex elite, vilket är lite synd. Allriskförsäkringen är trevlig tycker jag, iof 500kr i självrisk, men utan ålderavdrag i två år, 20% tredje året.
 

fredrik996

Medlem
Kanske fel tråd, men har för mig jag läst det är högre anslutningsbonus till SAS MC än de 4000 poäng som annonseras nu? värvningsbonus?
 
Toppen