Senaste nytt

Jämförelse: Aegean (A3) Miles & Bonus vs SAS EuroBonus.

Jag tror man kan sammanfatta det hela med att A3 Gold inte alls är lika skimrande som det var tidigare. Inte för att EBG är så lysande heller numera, men som boende i Sverige verkar det mer användbart och enklare att få in poäng till mha kreditkort.
Nej, Aegean guld är inte lika attraktivt längre, men jag måste säga att de är generösa i sin intjäningstabell. De ger 100% intjäning i många fall där andra flygbolag bara ger 25% och i många fall har de minimum miles vilket gynnar en om man flyger shorthaul. Visst är SAS-kreditkorten bra för att tjäna extrapoäng, men det är mig veterligen bara American Express Elite som ger några baspoäng.
 

agehall

Medlem
Nu är vi rätt OT, men ja, det är bara AmEx Elite som ger baspoäng. Just dessa poäng blir inte heller poäng som kan användas för resor, utan de hjälper bara till för att kvala in till status.
 

palmen

Moderator
Fast kör du med AmEx elite så är det minst lika enkelt att skaffa EBG. Eller varför inte bara försöka köpa ett EBG på Marknadsplatsen här... Det lär vara enklare och billigare än alla sorters MRs man kan tänka sig. (Iaf om vi bortser från mistake fares och dyl)

Absolut finns det enklare sätt om man köper det.
Men intjäning till Aegean är ibland nästan det dubbla jämfört med Eurbonus när man flyger med SAS så även om det bara krävs 25k poäng till EB så är 12k poäng och 4 aegean/olympic flygningar betydligt lättare med Aegean. Aegean har fortfarande kvar 200% intjäning på alla PLUS-biljetter.
 
En sak till att ha i åtanke, hos Aegean får man ett år på sig att tjäna ihop till sitt silverkort och sedan ytterligare ett år för att tjäna ihop till guldkortet. Alltså kan man som mest få nästan två år på sig att tjäna ihop till ett guldkort från scratch hos Aegean.
 
Inlägg från en annan tråd:
Business Class C, D, Z 200% minimum 1200
Economy A, J, Y, S, B, P 200% minimum 1200
Economy Discounted E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, G, O 100% minimum 600
Note: Miles cannot be earned in booking classes: I, R, X, N, F.

All airlines | Miles+Bonus

Som jag har förstått det så får man aldrig bokningsklasser I, R, X, N eller F så länge det handlar om revenue-biljetter.

Aegan ser onekligen mycket generöst ut! Är det generellt hög intjäning till Aegan från övriga star-bolag? (dvs över hela linjen med bokningsklasser)
 

NyfikenGrau

Medlem
Inlägg från en annan tråd:


Aegan ser onekligen mycket generöst ut! Är det generellt hög intjäning till Aegan från övriga star-bolag? (dvs över hela linjen med bokningsklasser)

Nej inte vad jag har kunnat se, i synnerhet INTE från Lufthansa-gruppen. Aegean själva, South African, Ethiopian, Thai, Singapore är de bolag jag själv snubblat över bra bokningsklasser i economy för intjäning till Miles&Bonus, men jag har t.ex. ingen koll alls på västra halvklotet så vet inget mer generellt annat än att kolla i tabellerna.
 

intuition

Medlem
Inlägg från en annan tråd:


Aegan ser onekligen mycket generöst ut! Är det generellt hög intjäning till Aegan från övriga star-bolag? (dvs över hela linjen med bokningsklasser)
Min erfarenhet är att det är just från SAS det är bra med poäng.
I min i övrigt begränsade erfarenhet är ANA ganska ok, eftersom deras "Visit Japan" fare är billig och tjänar in 100%. Blir dock inte så mycket mil, eftersom det inte är så långa flygningar och ingen minimum. Men flyger man ANA internationellt i J eller F är det bra intjäning (200% / 300%) (Hmm, ser nu att även ANA har inför en "discount business class med 150%. Fortfarande bättre än de flesta andra som kan ge 100% för disc business)
NZ är hemska, många dyra klasser tjänar bara 70%.
 
Last edited:
Mina erfarenheter, utöver vad som redan nämnts:
• Billigaste internationella Air Canada-biljetter ger alltid minst 50%.
• Alltid minst 50% hos United.
• Allt utom U och T hos Avianca ger minst 100%, men de ger alltid minst 500 miles vilket jag tyckte var trevligt när jag åkte inrikes i Colombia (mestadels korta avstånd).
• Som sagt, generösa mot SAS och minimum 600 miles. T ex flyger man Stockholm-Göteborg i Go Light får man 600 miles, i SAS Plus blir det 1200 miles. Jag tror detta t o m är mer än man får hos Eurobonus.
 

intuition

Medlem
Jag gjorde en snabb-analys av det som jag krediterar till A3. Eftersom jag är relativt medveten om poäng och poäng/kr blir fördelningen en liten fingervisning om vilket/vilka bolag som iaf jag tjänar bäst på när det gäller A3.

Visar sig precis som jag trodde att SK dominerar på segment, men inte lika tydligt på poäng. Skillnaden beror på att jag ofta tar SK på kortare flyg, och även om det är 1200p per ben, så blir det inte så stor del av totalen.
A3 segment.png


Att den hyfsat stor andel av mina poäng är från TK beror på att de tidigare tjänade bra i J. Har inte flugit TK på ett tag. Likadant med LH.
Poäng A3.png
 

palmen

Moderator
Jag gjorde en snabb-analys av det som jag krediterar till A3. Eftersom jag är relativt medveten om poäng och poäng/kr blir fördelningen en liten fingervisning om vilket/vilka bolag som iaf jag tjänar bäst på när det gäller A3.

Visar sig precis som jag trodde att SK dominerar på segment, men inte lika tydligt på poäng. Skillnaden beror på att jag ofta tar SK på kortare flyg, och även om det är 1200p per ben, så blir det inte så stor del av totalen. Visa bifogad bild 78183

Att den hyfsat stor andel av mina poäng är från TK beror på att de tidigare tjänade bra i J. Har inte flugit TK på ett tag. Likadant med LH. Visa bifogad bild 78184
Antar att vi är flera som gillar diagram över våra flygningar
 
Toppen