Senaste nytt

Jämförelse: Aegean (A3) Miles & Bonus vs SAS EuroBonus.

Dr. Miles

Expert
Men hur är det med intjäningen, är det så att man behöver 48.000 p för att få status på Aegean medan det räcker med 45.000 p på SAS?
Reser man mest med billiga Economy class biljetter (med valfri Star Alliance flygbolag), skillnaden i intjäningen mellan SAS EuroBonus och Aegean Miles&Bonus är inte stor.
Reser man ofta i Business class/First class, kan man ibland tjäna mer när man krediterar flygningar till Aegean Miles&Bonus, men i så fall bör man kunna uppnå även med SAS EuroBonus också.
 

postlund

Medlem
Tack för bra svar. Frågar för en god vän som just börjat på nytt jobb och kommer att flyga med SAS, Turkish och Ethiopian (en del Afrika). Det känns som om de tidigare fördelarna med Aegean försvunnit och eftersom han utgår från ARN, råder jag honom att satsa på SAS (Fasttrack).
 

palmen

Moderator
Det är väl 48k poäng om man inte gör 4 flygningar med Aegean? Då räcker det med 24k.
Först måste mand ock komma till silver som kräver 8000 miles och 2 aegean/olympic flygningar eller 16k miles.

Mer går att läsa här
Aegean Airlines | Tier benefits

Det som verkligen är bra med Aegean är återkvalificeringen till guld. Räcker med 12k miles och 4 aegean/olympic flygningar vilket är enkelt. Jag krediterade CPH-SFO med SAS i PLUS till Aegean, gav mig ca 11000 poäng (till SAS skulle det ge 6000 poäng), kommer göra en weekend ner till Aten nu under mitt kvalificeringsår och tar en avstickare på några timmar på billigaste destinationen i grekland som de erbjuder över dagen. Efter det är guldet förlängt 1 år till.
Som Aegean Guld får man dessutom 4 upgrade vocuhers till business med Aegean, dvs de 4 flighter man gör går att boka i billigaste economy och uppgradera till business "gratis". Har dock inte tittat närmre på detta, men har inte sett något om att det kräver en specifik boknignsklass för att få uppgradera.
 
Men hur är det med intjäningen, är det så att man behöver 48.000 p för att få status på Aegean medan det räcker med 45.000 p på SAS?
Nej, 48000 är en missuppfattning, snarare 72000 men det är inte ens så enkelt (se nedan), du måste tajma dina flygningar på ett speciellt sätt.

Först måste mand ock komma till silver som kräver 8000 miles och 2 aegean/olympic flygningar eller 16k miles.
Du förväxlar det med förnyelse av silverkort.

Det här gäller om man vill tjäna ihop till Aegean guld från scratch:
1. Tjäna ihop ett silver. Antingen 24000 tier miles eller 12000 tier miles och 2 segment med Aegean/Olympic inom ett år.
2. Vänta ca en vecka för processing time. Om man tjänar tier miles under denna tiden går dessa till spillo.
3. Tjäna ihop 48000 tier miles eller 24000 tier miles och 4 segment med Aegean/Olympic inom ett år.
4. Vänta ca en vecka för processing time. Om man tjänar tier miles under denna tiden går dessa till spillo.
5. Nu får man sitt guldkort.

Om man redan har ett Aegean guld och vill förnya det måste man inom ett år från uppgradering tjäna ihop 24000 tier miles eller 12000 tier miles och 4 segment med Aegean/Olympic.


Tack för bra svar. Frågar för en god vän som just börjat på nytt jobb och kommer att flyga med SAS, Turkish och Ethiopian (en del Afrika). Det känns som om de tidigare fördelarna med Aegean försvunnit och eftersom han utgår från ARN, råder jag honom att satsa på SAS (Fasttrack).
För ca ett halvår sedan funderade jag själv på vilket program jag skulle satsa på och kandidaterna var SAS, Aegean och Turkish. Jag gjorde ett Excelark och beräknade hur mycket poäng jag skulle tjäna hos respektive flygbolag och för mitt resemönster (inom Europa med SAS/Swiss, longhaul med Turkish, Ethiopian, Swiss och Lufthansa; alltid billigaste biljetterna) ger Aegean överlägset bäst intjäning, Turkish kommer på andra plats och SAS, som har visat sig vara ytterst snål med intjäningspoäng, kommer på tredje plats. Bortsett från intjäning så har programmen lite olika fördelar:

1. SAS: Det självklara valen om man bor i Skandinavien och lyckas komma upp till guldnivå. Som någon nämnde kan man få 20000 baspoäng genom att köpa ett American Express-kort. De 20000 baspoängen går dock inte att lösa in mot någonting, de ger bara 20000 poäng rabatt på statuskort.
2. Aegean: Relativt lätt återkvalificering och guld ger 4 uppgraderingsvouchers, fast Aegean erbjuder bara shorthaul-flygningar.
3. Turkish: Gulkdkortet gäller i 2 år och återkvalificeringen är relativt enkel (37500 miles på 2 år). Många har lyckats statusmatcha sig till ett Turkish guldkort.

Jag skulle rekommendera din kollega att kolla in SAS och Aegeans intjäningstabeller och lägga in ett typiskt resemönster i ett Excel-ark och se hur det ser ut. I mitt fall visade sig att Aegean är den enda möjligheten till ett guldkort, men när jag väl har fått det kommer jag troligtvis statusmatcha till Turkish och fortsätta där istället.
 

niklaswik

Medlem
Som Aegean Guld får man dessutom 4 upgrade vocuhers till business med Aegean, dvs de 4 flighter man gör går att boka i billigaste economy och uppgradera till business "gratis". Har dock inte tittat närmre på detta, men har inte sett något om att det kräver en specifik boknignsklass för att få uppgradera.

Jag gjorde detta förra veckan, så kan ge en förstahandsrapport!

Bokade billigaste möjliga biljetter ARN-ATH-SKG ToR, fyra segment och ca 2600 miles för ca 2200 kr i mitten av augusti. Något jag blev förvånad över var att jag inte fick något mail med bokningsbekräftelse, men det stod åtminstone i kontoutdraget vilket bokningsnummer det gällde.
Med hjälp av det kunde jag ringa till Grekland och efter ungefär fem minuter med en rätt hjälpsam men ganska uttråkad tjej hade jag plats 1A,1C,1C,1A på de respektive sträckorna, utan någon extra kostnad ö.h.t.
Hon sa dock att hon skulle "kolla om det var några extra skatter/avgifter pga uppgraderingen", så kanske blir det nån krona extra ibland, ingen aning. Borde inte bli det tycker jag.

Med tanke på vad jag läst på diverse ställen om servicen i Aegeans business class tycker jag det känns otroligt prisvärt!

Jag kommer behålla guldet med hjälp av en longhaul i Air China economy, den här Greklandsresan och troligen 3 SAS-segment under året, totalkostnad ca 10 000 kr, klart överkomligt. Ok, ev. hotell tillkommer ju, men det är svårslaget för oss vanliga dödliga som inte kan rada upp segment på löpande band utan att betala ur egen ficka!
 
Jag hade heller inga problem med att uppgradera billiga biljetter (bokningsklass P) till businessklass för de 2 voucherna man fick med Aegean-silverkortet. Dock har de en bugg (fast den kanske är fixad vid det här laget) i sitt system som gör att man måste ringa i efterhand för att få miles för sina uppgraderade biljetter. Tänk på att Aegean inte har några widebody-plan och seatblockarmstödet inte går att fälla upp om man vill ha extra utrymme.
 

niklaswik

Medlem
Dock har de en bugg (fast den kanske är fixad vid det här laget) i sitt system som gör att man måste ringa i efterhand för att få miles för sina uppgraderade biljetter.

Jag vet inte om det är en bugg eller en feature men den finns iaf fortfarande.. Hon sa åt mig att ringa några dagar efter resan för att efterregistrera. Miles utifrån bokad klass och inte för business, men det kanske säger sig själv. :)
 

agehall

Medlem
Jag tror man kan sammanfatta det hela med att A3 Gold inte alls är lika skimrande som det var tidigare. Inte för att EBG är så lysande heller numera, men som boende i Sverige verkar det mer användbart och enklare att få in poäng till mha kreditkort.
 

palmen

Moderator
Jag tror man kan sammanfatta det hela med att A3 Gold inte alls är lika skimrande som det var tidigare. Inte för att EBG är så lysande heller numera, men som boende i Sverige verkar det mer användbart och enklare att få in poäng till mha kreditkort.
Det är fortfarande ett guldkort som är oerhört lätt att återkvala till när man väl har det. Annars håller jag med om att Eurbonus troligtvis är bättre för nordbor om man tittar på alla möjligheter till extra poängintjäning. Jga kommer hålla mitt Aegean Gold vid liv i alla fall, SAS nya intjäningstabell gör att mitt resmönster inte passar längre för att bli gold.
 

agehall

Medlem
Det är fortfarande ett guldkort som är oerhört lätt att återkvala till när man väl har det. Annars håller jag med om att Eurbonus troligtvis är bättre för nordbor om man tittar på alla möjligheter till extra poängintjäning. Jga kommer hålla mitt Aegean Gold vid liv i alla fall, SAS nya intjäningstabell gör att mitt resmönster inte passar längre för att bli gold.

Fast kör du med AmEx elite så är det minst lika enkelt att skaffa EBG. Eller varför inte bara försöka köpa ett EBG på Marknadsplatsen här... Det lär vara enklare och billigare än alla sorters MRs man kan tänka sig. (Iaf om vi bortser från mistake fares och dyl)
 
Toppen