Men hur är det med intjäningen, är det så att man behöver 48.000 p för att få status på Aegean medan det räcker med 45.000 p på SAS?
Nej, 48000 är en missuppfattning, snarare 72000 men det är inte ens så enkelt (se nedan), du måste tajma dina flygningar på ett speciellt sätt.
Först måste mand ock komma till silver som kräver 8000 miles och 2 aegean/olympic flygningar eller 16k miles.
Du förväxlar det med förnyelse av silverkort.
Det här gäller om man vill tjäna ihop till Aegean guld från scratch:
1. Tjäna ihop ett silver. Antingen 24000 tier miles eller 12000 tier miles och 2 segment med Aegean/Olympic inom ett år.
2. Vänta ca en vecka för processing time. Om man tjänar tier miles under denna tiden går dessa till spillo.
3. Tjäna ihop 48000 tier miles eller 24000 tier miles och 4 segment med Aegean/Olympic inom ett år.
4. Vänta ca en vecka för processing time. Om man tjänar tier miles under denna tiden går dessa till spillo.
5. Nu får man sitt guldkort.
Om man redan har ett Aegean guld och vill förnya det måste man inom ett år från uppgradering tjäna ihop 24000 tier miles eller 12000 tier miles och 4 segment med Aegean/Olympic.
Tack för bra svar. Frågar för en god vän som just börjat på nytt jobb och kommer att flyga med SAS, Turkish och Ethiopian (en del Afrika). Det känns som om de tidigare fördelarna med Aegean försvunnit och eftersom han utgår från ARN, råder jag honom att satsa på SAS (Fasttrack).
För ca ett halvår sedan funderade jag själv på vilket program jag skulle satsa på och kandidaterna var SAS, Aegean och Turkish. Jag gjorde ett Excelark och beräknade hur mycket poäng jag skulle tjäna hos respektive flygbolag och för mitt resemönster (inom Europa med SAS/Swiss, longhaul med Turkish, Ethiopian, Swiss och Lufthansa; alltid billigaste biljetterna) ger Aegean överlägset bäst intjäning, Turkish kommer på andra plats och SAS, som har visat sig vara ytterst snål med intjäningspoäng, kommer på tredje plats. Bortsett från intjäning så har programmen lite olika fördelar:
1. SAS: Det självklara valen om man bor i Skandinavien och lyckas komma upp till guldnivå. Som någon nämnde kan man få 20000 baspoäng genom att köpa ett American Express-kort. De 20000 baspoängen går dock inte att lösa in mot någonting, de ger bara 20000 poäng rabatt på statuskort.
2. Aegean: Relativt lätt återkvalificering och guld ger 4 uppgraderingsvouchers, fast Aegean erbjuder bara shorthaul-flygningar.
3. Turkish: Gulkdkortet gäller i 2 år och återkvalificeringen är relativt enkel (37500 miles på 2 år). Många har lyckats statusmatcha sig till ett Turkish guldkort.
Jag skulle rekommendera din kollega att kolla in SAS och Aegeans intjäningstabeller och lägga in ett typiskt resemönster i ett Excel-ark och se hur det ser ut. I mitt fall visade sig att Aegean är den enda möjligheten till ett guldkort, men när jag väl har fått det kommer jag troligtvis statusmatcha till Turkish och fortsätta där istället.