Senaste nytt

Jämförelse: Aegean (A3) Miles & Bonus vs SAS EuroBonus.

Jonas C

Medlem
Är den resan lika med 400 miles till t ex Aegean?

Med tanke på att det är Lufthansa som flyger så blir det 0 poäng för dessa flyg om du krediterar till A3.

Ja en EB poäng motsvarar 1 mile.

Nej, du lägger in bonuskortet antingen när du bokar eller när du checkar in. Skulle ditt EB nummer vara inlagt så kan du ändra till A3 vid incheckningen.
 
Last edited:

frta02

Medlem
Med tanke på att det är Lufthansa som flyger så blir det 0 poäng för dessa flyg om du krediterar till A3.

Ja en EB poäng motsvarar 1 mile.

Nej, du lägger in bonuskortet antingen när du bokar eller när du checkar in. Skulle ditt EB nummer vara inlagt så kan du ändra till A3 vid incheckningen.

Aha, men låt oss säga att det varit ett SAS flyg. Då hade jag fått 400 miles även hos Aegean om jag tolkar klass och intjäningstabell rätt? Men 400 p låter ju väldigt lite, trots 50% intjäning...
 

Jonas C

Medlem
Aha, men låt oss säga att det varit ett SAS flyg. Då hade jag fått 400 miles även hos Aegean om jag tolkar klass och intjäningstabell rätt? Men 400 p låter ju väldigt lite, trots 50% intjäning...

Alla SAS flyg ger 100% intjäning till A3, så med andra ord får du minst 600 miles per segment.
 

Friskytten

Medlem
Med tanke på att det är Lufthansa som flyger så blir det 0 poäng för dessa flyg om du krediterar till A3.

Ja en EB poäng motsvarar 1 mile.

Nej, du lägger in bonuskortet antingen när du bokar eller när du checkar in. Skulle ditt EB nummer vara inlagt så kan du ändra till A3 vid incheckningen.

Bara nyfiken, varför skulle det bli 0 poäng för en LH-flight på A3 Miles & Bonus?

Det sämsta du kan få för European Cross Border med LH är 500 poäng per segment.

För den beskrivna t/r-resan bör det bli 1000-2000 poäng beroende på bokningsklass.


Edit: Trött idag, man ska naturligtvis titta här också.
 
Last edited:

Tamgåsen

Medlem
I listan över fördelar skulle jag lägga till att poängen hos A3 inte har något bäst-före datum. Till nackdelarna skulle jag lägga att A3*G inte gäller för fast track genom säkerhetskontrollen på ARN, CPH, GOT och OSL. Detta gäller även för resande med SAS.

Jag har svårt att se vad SAS tror sig kunna vinna på att inte erbjuda fast track till resande som är guldmedlemmar i Star Alliance. Om de erbjöd fast track skulle det finnas ett tydligt skäl att välja SAS framför andra flygbolag i Star Alliance. I ett försök att förbättra situationen har jag på My SAS Idea föreslagit att SAS erbjuder fördelar till guldmedlemmar inom Star Alliance när de reser med SAS:

https://mysasidea.flysas.net/idea/extra-benefits-star-alliance-gold-members-departing-sas

Det skulle förvåna mig mycket om detta förslag blir populärt men läsare som instämmer är givetvis välkomna att rösta på förslaget.

En annan nackdel med A3*G relativt EBG är avsaknaden av s.k. operationella uppgraderingar när man flyger med SAS. Jag har tidigare varit EBG och under denna tid uppgraderas jag ibland på resor inom Europa med SAS från ekonomiklass till affärsklass. Därefter följde ungefär samma konversation i planet: "Jag är vegetarian och tar därför gärna ett vegetariskt alternativ om det finns" / "Tyvärr har vi inget vegetariskt alternativ men du vet väl att du kan beställa specialkost om du meddelar detta 24 timmar i förväg" / "Jo, goddag yxskaft". Efter att ha läst i Businessclass.se har jag dock fått uppfattningen att uppgraderingar vid gaten nu är ovanliga så det kanske inte är en viktig faktor.
 

agehall

Medlem
En annan nackdel med A3*G relativt EBG är avsaknaden av s.k. operationella uppgraderingar när man flyger med SAS.

Tyvärr stämmer detta inte alls. Det är ganska liten skillnad på 0 och 0. SAS gör OpUps vid behov och det är rätt sällan. När det händer spelar status oftast mindre roll än man tror.
 
Toppen