Senaste nytt

Jämför konto och betalkort. Vad betalar du för och vad behöver du. Bra hemsida

ACervin

Medlem
Här finns en riktigt bra sida för att jämföra, jag skulle tro, nästan alla betal- och kreditkort i Sverige. Konsumenternas.se

Jämför kontokort - Konsumenternas.se

Jag gjorde en liten jämförelse mellan några av korten man kan välja. Amex Gold, Amex Platinum, Diners, Handelsbanken Platinum, Ge Moneybank Mastercard och ICA banken Mastercard. Lagt in några bilder på det, ger bra översikt.

Sammanfattningsvis på denna lilla subjektiva jämförelse; Hyr man bil ofta så är Amex Platinum eller SHB Platinum bra då de täcker självrisk. För löpande utgifter utomlands skall man använda ICA eller GE Moneybank med 0% växlingspåslag. Notera att AMEX växlar via USD. Tar man ut cash utomlands är det definitivt ICA. Avbeställningskydd är SHB platinum bäst, men även de billiga korten har bra täckning, ex ICA 75 000 för familj. Är man ofta försenad sticker AMEX o SHB Platinum ut med generösa ersättningar. AMEX är det enda kortet med ersättning för försenat bagage. Ersättning vid akut sjukdom utomlands täcks av hemförsäkringen och något annat skydd behövs inte enligt försäkringsexperter. Det har de billiga korten tagit fasta på och erbjuder inte detta. AMEX o SHB Platinum har generösa ersättningar vid sjukvård utomlands. Men frågan är om dom hänvisar till hemförsäkringen först? Någon som provat.

Typer.png Kurser.png Avgifter.png Reseförsäkr.jpg
 

Dr. Miles

Expert
AMEX är det enda kortet med ersättning för försenat bagage.
Det kan nog inte stämma.
Jag har fått ersättning(mot uppvisande av kvitto) av försenat bagage vid olika tillfälle från kortförsäkringar på SAS EuroBonus Diners Club kort samt MasterCard kort och British Airways Executive Club VISA kort
 
Tack!
Var går gränsen mellan betal och kreditkort? Jag antar att med betalkort häruppe menas ett kort som man betalar av vid mottagandet av fakturan. I så fall tror jag inte att Nordea Visa Gold(SEB MC, SHB Plat) kan kallas betalkort då det har en inbyggd kredit från början och köpgränsen är begränsad till skillnad från Diners och Amex. Vad kallas då det vanliga Visakortet som man får nu anslutet till sitt konto? Kontokort? Då har vi ju endast ICA kort som kontokort i listan.

Vad gäller ersättning vid försenat baggage så har de flesta en klausul: bagageförsening vid hemresa täcks inte. Hur är Amex på denna front?
 

Jonas C

Medlem
Det kan nog inte stämma.
Jag har fått ersättning(mot uppvisande av kvitto) av försenat bagage vid olika tillfälle från kortförsäkringar på SAS EuroBonus Diners Club kort samt MasterCard kort och British Airways Executive Club VISA kort

Jo, läste igenom försäkrings broschyren för mitt lowball Swedbank VISA och där ingick tydligen ersättning för försenat baggage, mot uppvisande av förseningsintyg och kvitton. Detta gäller dock bara för utresan och inte hemresa, men fortfarande bra för ett kort med 0kr i årsavgift ;)
 

tourist

Medlem
Tack!
Var går gränsen mellan betal och kreditkort? Jag antar att med betalkort häruppe menas ett kort som man betalar av vid mottagandet av fakturan. I så fall tror jag inte att Nordea Visa Gold(SEB MC, SHB Plat) kan kallas betalkort då det har en inbyggd kredit från början och köpgränsen är begränsad till skillnad från Diners och Amex. Vad kallas då det vanliga Visakortet som man får nu anslutet till sitt konto? Kontokort? Då har vi ju endast ICA kort som kontokort i listan.

Ett kort där pengarna dras direkt från kontot är ett bankkort, ett kort där inköpen samlas ihop till en månadsräkning utan ränta är ett betalkort och ett kort där man lånar pengar mot ränta är ett kreditkort. Men många betalkort är också kreditkort då räntan börjar ticka efter månadens slut (som SAS MasterCard från SEB), och många bankkort kan också fås med dubbelfunktion som kreditkort, då räntan börjar ticka om det inte finns pengar på kontot.
 

Homer

Medlem
Ett kort där pengarna dras direkt från kontot är ett bankkort, ett kort där inköpen samlas ihop till en månadsräkning utan ränta är ett betalkort och ett kort där man lånar pengar mot ränta är ett kreditkort. Men många betalkort är också kreditkort då räntan börjar ticka efter månadens slut (som SAS MasterCard från SEB), och många bankkort kan också fås med dubbelfunktion som kreditkort, då räntan börjar ticka om det inte finns pengar på kontot.

...och den sammanfattande benämningen på allihop är kontokort.
Förvirrande minst sagt,
 

ACervin

Medlem
När det gäller försenat bagage blev det fel. Ber om ursäkt för det. Det ersätts av de flesta kontokortsleverantörer. Skadat bagage däremot är det endast AMEX som ersätter, i den här lilla jämförelsen i alla fall.
 

Dr. Miles

Expert
När det gäller försenat bagage blev det fel. Ber om ursäkt för det. Det ersätts av de flesta kontokortsleverantörer. Skadat bagage däremot är det endast AMEX som ersätter, i den här lilla jämförelsen i alla fall.

Det är lugnt. Jag lät lite hårt. Hoppas att du inte har tagit illa upp.
 
Toppen