Senaste nytt

Italien - vilken hyrbilsfirma rekommenderar ni?

Myllys35

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av B-rent i Italien?

Jag har en bokning med dem (via holidayautos) i Milano på Linate senare i sommar. Avis skulle ha ca 4000 kr mer, så det var inte ett alternativ. Stor risk för strul?
 

AndersSt

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av B-rent i Italien?

Jag har en bokning med dem (via holidayautos) i Milano på Linate senare i sommar. Avis skulle ha ca 4000 kr mer, så det var inte ett alternativ. Stor risk för strul?

Har du gratis avbokning på den? Kolla vad motsvarande bil skulle kosta via rentalcars.com om du lägger på Fullt Skydd. Eller annan förmedlingssida med motsvarande tilläggstjänst. Är det rimligt pris så kan du ju alltid byta.
 

Nemo

Medlem
97A3CA05-FF8A-4C6A-A652-CB7A4A9C351D.jpeg
Gå till rentalcars.com, välj vilken bil du vill (billigaste?) och komplettera sedan med deras "Fullt Skydd".
Jag kollade nu hyrbil Uppsala nästa helg. Direkt hos Europcar (650 kr) eller via Rentalcars (798 kr, med normalpris 0 noll kronor enligt rentalcars) + helförsäkring 528 kr. Kanske är rentalcars bättre i Italien, men det verkar vara överdrivet dyrt här iaf. Finns separata helförsäkringbolag för hyrbilar vars årskostnad är i paritet med vad rentalcars tar för en helg.
 

Myllys35

Medlem
Har du gratis avbokning på den? Kolla vad motsvarande bil skulle kosta via rentalcars.com om du lägger på Fullt Skydd. Eller annan förmedlingssida med motsvarande tilläggstjänst. Är det rimligt pris så kan du ju alltid byta.

Försäkring har jag, så är egentligen inte orolig för eventuella skador. Däremot är det ju trist om de är lika osmidiga att ha att göra med som tex Hertz. Söker man på omdömen på nätet verkar det vara blandade upplevelser...
 

seat56f

Medlem
Min erfarenhet av Avis (Milano/Malpensa) som är färsk är att det var okej hantering och inget jidder om skador, däremot blev den Eurobonuskampanj-bokade hyran som skulle betalas vid återlämning plötsligt en förbetald voucher med pengar dragna från kortet vid bokningstillfället. Jaja, tänkte jag, jag ska ju ha bilen och det står ju CANCELLATION FREE OF CHARGE i bekräftelsen. När jag sen avbokade den för att ändra i hyran (dvs gjorde en ny) så upptäckte jag att avbokning var kanske gratis men det fanns en 425SEK avgift för att processa återbetalningen... Argumenterade länge och väl, och försökte neka via Amex men till ingen nytta.

Om du råkar ut för samma - påpeka direkt efter bokning att du ska betala efter om det är minsta chans/risk att du vill avboka. Och boka hellre om än av.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jo, det förstår jag. Men vad har rentalcars’ försäkring som inte andra har? Den är ju rätt dyr.
Jmf http://www.businessclass.se/forum/threads/försäkring-hyrbil-självriskeliminering.92391/ och tex iCarhire eller insurance4carhire.com

Tack så mycket för detta utmärkta tips, konstigt att jag aldrig tänkt på en så enkel lösning, men det är ju ofta de enkla lösningarna man missar!
Ser också att de skyddar mot mer än en normal "super CDW" man kan köpa som tillägg. Då kan man samla poäng billigt och ändå vara helförsäkrad alltså :)

Annars on-topic tycker jag generellt inte om att hyra i Italien, relativt dyrt och ofta något som krånglar vid hämtning eller lämning. Som vanligt när man hyr bil kan man inte gå efter hyrbilsbolagets namn för att dra slutsatser om service, utan måste ner på detaljnivå och läsa recensioner om den specifika stationen (och som vanligt nu för tiden vara uppmärksam på falska recensioner).
 
Toppen