Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

nagm

Medlem
Sitter och försöker lära mig Ita matrix för att hitta en resa ARN-BWI-PHX-ARN i över jul och nyår.
Funderar på man ska göra en mileage run, har idag EBG men funderar på att skaffa något annan allians.
Vilka advanced routing codes använder ni och har ni några andra tips på guider till Ita
 

Jacob

Medlem
Jag har jobbat en del med ITA Matrix.

Det finns två sätt att jobba med programmet.
Dels finns det en standard sökfunktion där ITA letar fram förbindelser mellan två städer, liknande vad en vanlig bokningssida gör.
Sedan finns det en avancerad sökfunktion där man skapar sin resa segment för segment, helt efter egna önskemål.

Jag använder nästan uteslutande den sistnämnda, men den förutsätter att man vet vad man vill ha, hur man vill åka osv.
Det är ett bra sätt att få en avancerad rutt prissatt som en vanlig bokningssida inte klarar av att hantera. Inte helt sällan sorterar de vanliga bokningssidorna även bort flyg av diverse olika anledningar, vilket ytterligare begränsar att skapa den rutt man vill ha.
I sista steget i ITA får man också ett mail som man kan skicka till en resebyrå för bokning.

De advanced routing codes jag använder är främst flygbolag (som SK) och flygplats för transfer (som FRA).

Vet inte exakt vad mer du vill veta.
 

Dr. Miles

Expert
Först försök att hitta en bijettpris till Phoenix. Sedan kolla om den tillåter stopover och routing via Baltimore.

Med tanke på att både Phoenix och Baltimore är hub för US Airways(US), bör du försöka att hitta pris av US.

[Economy Class] Stockholm-Phoenix t/r, US Airways, 6,350 SEK+skatter

ARN-PHX t/r
Flygbolag: US(US Airways)
Klass: Economy
Bokningsklass: U
Fare basis: ULNCSESW
Pris: 6,350 SEK + skatter(ca 1,050 SEK med 10 US sträckor utan stopover)
Min/Max stay: Stanna natten mellan lördag och söndag/12 månader
Gilltig för avresa: mellan 16 aug 2011 - 18 juni 2012
Stopover: 1 stopover i varje riktning, 75 USD per stop.
Byte: 4 byte(transfer) i varje riktning.
Återbetalning: Nej
Ändring: Ja, 100 USD per gång.
Routing ex:
Stockholm-(US[LH])-Frankfurt-(US)-Philadelphia-(US)-US destination-(US)-US destination-(US)-US destination

Om du pratar om Mileage run, du kan flyga så här:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flyga mellan östkust och västkust 6 gånger. Det ger över 21,000 miles på bl a:
  • US Airways Dividend Miles
  • United Mileage Plus
  • bmi Diamond Club
  • Aegean Miles&Bonus
Men bara 25% poäng till SAS EuroBonus.

Du blir säkert trött efter alla flygande förstås...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Ovannämd flygbiljett är nog det billigaste sättet att bli Star Alliance Gold(på Aegean Miles&Bonus) från noll status.
Totalt: 7,400 SEK inkl. skatter.

Vad säger du om det, Gnopps? ;)
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Ovannämd flygbiljett är nog det billigaste sättet att bli Star Alliance Gold(på Aegean Miles&Bonus) från noll status.
Totalt: 7,400 SEK inkl. skatter.

Vad säger du om det, Gnopps? ;)
Ser jättefint ut!

Du kan lätt använda ITAs multi-city sökfunktion precis som Jacob säger. Ange följande 3 sträckor på de dagar du vill:
Stockholm-Baltimore
Baltimore-Phoenix
Phoenix-Stockholm

En snabb sökning gav mig liknande pris med flera olika bolag.
 

Mikael

Medlem
[Economy Class] Stockholm-Phoenix t/r, US Airways, 6,350 SEK+skatter

ARN-PHX t/r
Flygbolag: US(US Airways)
Klass: Economy
Bokningsklass: U
Fare basis: ULNCSESW
Pris: 6,350 SEK + skatter(ca 1,050 SEK med 10 US sträckor utan stopover)
Min/Max stay: Stanna natten mellan lördag och söndag/12 månader
Gilltig för avresa: mellan 16 aug 2011 - 18 juni 2012
Stopover: 1 stopover i varje riktning, 75 USD per stop.
Byte: 4 byte(transfer) i varje riktning.
Återbetalning: Nej
Ändring: Ja, 100 USD per gång.
Routing ex:
Stockholm-(US[LH])-Frankfurt-(US)-Philadelphia-(US)-US destination-(US)-US destination-(US)-US destination

Om du pratar om Mileage run, du kan flyga så här:
arn-fra-phl-las-clt-phx-bwi-las-phl-fra-arn

Som en ren övning i att använda ITA Matrix (ok ok, jag blev sugen på en milage run :) har jag försökt få fram ovanstående pris på ovanstående routing, men lyckas inte. Jag började med att söka på en vanlig round trip ARN-PHX, sedan med olika advanced routing codes (provade tom att länga in samtliga flygplatser arn-fra-phl-las-clt-phx-bwi-las-phl-fra-arn), sedan multi-city på samma sträcka. Har provat många olika datum men hittar inget på US Airways som är ens i närheten av 7400 SEK. De priser jag hittar för US Airways är dessutom inte för bokningsklass U utan oftast H.
Nån som har nån idé vad jag gör för fel i min sökning?
 

Dr. Miles

Expert
De priser jag hittar för US Airways är dessutom inte för bokningsklass U utan oftast H.
Nån som har nån idé vad jag gör för fel i min sökning?

Boven kan vara US[LH] flighter mellan Stockholm(ARN)-Frankfurt(FRA).
  • US5843 ARN 06:20 - FRA 08:30
  • US5840 FRA 07:25 - ARN 09:30

Jag hittar ingen U klass platser på de flighterna. Lägsta klass som jag kunde hitta platser var W klass.
 

Dr. Miles

Expert
Jag såg att US Airways har codeshare med Brussels Airlines(SN) mellan Stockholm Bromma(BMA) och Bryssel(BRU), men jag hittar inte någon U klass plats där heller.
 

Mikael

Medlem
Gick bättre när jag tog bort ARN-FRA. Att ta sig till PHX är inget problem, men ju fler transfers i USA jag lägger till ju mer ökar priset, så någon mileage run blir det nog inte.
Dock en bra övning i hur ITA Matrix funkar.

Tack
 
Toppen