Senaste nytt

Israel och Turkiet på samma pass

PYRZ

Medlem
Med tanke på att TK kör 8 dagliga avgångar på IST-TLV så bör det inte vara några problem att komma in i landet med turkisk stämpel.

Precis vad jag tänkte skriva... 8 avgångar dagligen, vissa med WB plan...Det är inga problem med turkisk och/eller israelisk stämpel.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag skulle till och med säga att TK är israelernas förstahandsval när de ska ut och flyga, täta förbindelser till Istanbul, stort linjenät och bra priser.

Eftersom det ändå frågas om diverse stämplar här; Har någon rest in i USA med Kuba-stämpel? Går det? Väntar utfrågning?
 

rvarttinen

Medlem
Det är som sagt när du åker till vissa muslimska länder som du måste ha ett "Israel-fritt" pass. Exempelvis Iran, Libanon, Saudiarabien. Läs mer på aktuellt land Sweden Abroad | SwedenAbroad. Med ett intyg från din arbetsgivare kan du skaffa dubbla (eller ännu fler) pass.

För många många år sedan, då Sydafrika tillämpade apartheid, så fick jag ha s.k. dubbelpass - ett extra pass för sydafrikanska stämplar. På den tiden var det problem t.ex. att man blev nekad inresa till Malaysia om du hade sydafrikanska stämplar i passet.
Nu blev det ingen resa till Israel då, men rekommendationen var att även samla deras stämplar i dubbelpasset.
 

AABack2ARN

Medlem
Råkar du ut för en otroligt nitisk passkontrollant kan du få frågor om allt möjligt inklusive alla stämplar i passet. Men numer upplever jag att det är ytterst ovanligt att de ens tittar runt i passet annat än för att hitta en ledig sida.

För många år sedan var det väl tvärtom snarare regel än undantag att de undersökte stämplarna och ställde frågor. Men värst brukade flygbolagens säkerhetsperonal vara när man checkade in i Europa.

En (1) stämpel till Kuba lär inte vara något problem, men har du ett helt pass fyllt av stämplar till Kuba kan de nog försöka utreda vad du gör där...

Söker man däremot Global Entry eller vad det nu heter kommer de titta betydligt närmare på ditt pass och resemönster. Vet inte hur det fungerar med två pass.
 

agehall

Medlem
I princip kan man säga att problemen med stämplar i passen finns mellan Israel och andra arabstater. I övrigt är det nog få länder som bryr sig. Pakistan/Indien kan vara lite jobbigt och man blir utsatt för lite trakaserier, men det går utmärkt att ha visum till båda länderna i samma pass...
 
Toppen