Senaste nytt

Iran planerar att beställa 127 Airbus flygplan.

bnr

Medlem
Som planespotter tycker jag att det vore synd om IR skrotade deras Airbus A300 & 310 som används på IKA-ARN-IKA. Men det är ändå bra att man uppdaterar den åldrande flottan. Har någon här testat Iran Air?
Ja, för många år sedan... början på 2000-talet om jag kommer ihåg rätt. ARN-THR-ARN är jag rätt säker på att det var, IKA fanns inte då.
Var kanske 9-10 år gammal då så jag kommer inte ihåg något som "medveten resenär", men vill minnas att det var god persisk mat som serverades. :)
Det jag verkligen minns är den vägg av värme och avgaser som man slogs av när man disembarkade.
 
På SR Ekot sas det igår att Iran ska köpa totalt 400 passagerarplan. Tänkte då om dom försöker göra Teheran till en ny hub likt Dubai/Doha. Isf måste dom nog shapea upp flygplatsen lite först :)
 

Dr. Miles

Expert
Lite off topic.

Iran Air har beställt 20 plan från ATR.

Iran Air skrev:
IranAir Official Site-IranAir_Portal-Need for 50 Planes Within Next Decade
Wednesday 8/3/2016

Need for 50 Planes Within Next Decade
Iran has the capacity to add 50 planes to its fleet within the next 10 years, in addition to the 20 short-haul aircraft the country has ordered from French-Italian plane manufacturer ATR, the CEO of flag-carrier Iran Air said.
“The ATR jets will meet the needs of 60% of Iran’s small airports,” IRNA was quoted as saying by the Ministry of Roads and Urban Development’s news service.
Iran signed the ATR deal, worth more than $1 billion, during President Hassan Rouhani’s visit to Italy and France late January, following the lifting of western sanctions against Iran over its nuclear program.
ATR—Avions de Transport Regional or Regional Air Transport in English is co-owned by European aircraft manufacturer Airbus and Italian aerospace group Finmeccanica.
The deal also allows Iran to add another 20 jets to the purchase in the future, according to its needs.
IranAir Official Site-IranAir_Portal-Need for 50 Planes Within Next Decade
 

Dr. Miles

Expert
Iran Airs Airbus A330 har fått ny Business class kabin.
Deras Business class stolar liknar Cathay Pacifics Business class stolar på long haul flygningar.



Airbus A330 används bl a Tehran-London och Tehran-Milano.
 
Toppen