Iran planerar att beställa 127 Airbus flygplan.

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Dr. Miles, 28 Januari 2016.

1. Iran har varit sanktionerad av länderna i väst därför kunde de inte köpa något nya flygplan varken från Boeing eller från Airbus.
    Men de flesta av dessa sanktioner är nu borta så kan iranska flygbolag handla nya flygplan igen.

Enligt CAPA, irans visminister av transport har sagt att Iran och Airbus har nästan nått överenskommelse av köpet av 127 Airbus flygplan.
    CAPA Iran Aviation Summit 2016: Iran announces Airbus and ATR order plans | CAPA - Centre for Aviation

Det kanske leder till Iran Airs Boeing 747SP och Airbus A310 pensioneras på sikt.
    Vem vet, om 10 år kanske Iran Air hamnar i samma liga som Emirates, Etihad Airways och Qatar Airways.

olo, Smuffe, Eldaren och 3 andra gillar detta.
  2. Troy1

Troy1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Får se om det ökar priserna på inrikesflyg i Iran nu. Vilka just nu är väldigt billiga och dessutom har fasta priser på alla sträckor.

3. mhaggkvist

mhaggkvist Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    olo, Smuffe och Dr. Miles gillar detta.
  4. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska bli jäkligt intressant att se vad de hittar på med A380! :)

Så länge de är "torra" ombord så tror jag inte att de blir favoriter och kan slåss med drakarna... i alla fall inte favoriter här på BC. Finns nog ingen carrier från Iran som serverar alkohol så vitt jag vet(?)

Smuffe gillar detta.
  5. mjulven

mjulven Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Med tanke på konsekvenserna för ens USA resor givet nuvarande ESTA problematik så skulle jag nog undvika att besöka Iran, eller ens mellanlanda.

6. Kul att det släpper lite för A380. Tidigare ANA och nu Iran air.

Trox och Smuffe gillar detta.
  7. JohanA

JohanA Medlem

Man kan ju vända på det och se det som att man har en god ursäkt att slippa besöka USA mer, alternativt ha flera pass.

8. Alexander P

Alexander P Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som planespotter tycker jag att det vore synd om IR skrotade deras Airbus A300 & 310 som används på IKA-ARN-IKA. Men det är ändå bra att man uppdaterar den åldrande flottan. Har någon här testat Iran Air?

9. Jodå, både utrikes (Tokyo-Beijing) och inrikes.
    Det var absolut inget fel på servicen. Mycket vänliga.

Alexander P och Smuffe gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!