Senaste nytt

iPhone som resekamera?

Duger mobilen som resekamera?

  • Ja, bildkvalitén är helt acceptabel.

    Votes: 30 68,2%
  • Nej, en systemkamera är att föredra trots riskerna.

    Votes: 14 31,8%

  • Total voters
    44
Det beror mycket på vilken typ av resa det är. Vi var under många år riktiga fotonerdar. Innan barnen kom reste vi ännu mer och hade alltid med oss en ryggsäck var med fotogrejor. Inklusive tripod och 25 rullar film. När barnen kom blev det mer saker att släpa på och då blev det oftast en kompakt digitalkamera på kortare resor och en uppsättning "proffsgrejor" på längre resor.

Dagens fantastiska kameror på telefonerna har hjälpt oss mycket. Luren är alltid med så det allra flesta bilder tas med en iPhone 6. Landskapsbilder, etc. blir i stort sett lika bra som med proffsutrustningen. Den stora skillnaden är vid action och även på längre avstånd. När barnen spelar fotboll eller tennis sitter jag på kanten med ett Canon IS 100-400 (blir 160-640). Bilderna blir galet bra och skarpa vid hyfsat ljus. Vid surfbilder eller längre avstånd är mobilkameran även för dålig. Då är man iofs 50-100 meter bort.

Vid en tremånaders resa med hela familjen i Mexico Dec-Feb 2014-2015. hängde proffsgrejorna med. Då är det värt det. Men de flesta bilderna tas ändå med kameran för den har man alltid med. Vi tar även med ett 17-40 L, ett 28-135 IS samt en tripod. Tar lite plats, speciellt 100-400, men det är värt det på längre resor när man kanske bor flera veckor i taget på ett ställe. Kör man en "backpackingresa" så tar proffsgrejorna alldeles för mycket plats.

Jag använder numera iphone 6 till ca 98% av bilderna och tar med en Macbook Air och en ipad för bearbetning. Tar inte ens med SLR de tre månaderna jag är vid sommarstället. Eftersom video med luren numera är HD och av bra kvalitet så blir det ofta video. Action med en iPhone 6 är inte bra men jag tycker man jobbar runt det rätt bra med att ta HD video istället och komplettera med någon bild.

Visa bifogad bild 38756
Är den bilden tagen med mobil eller er proffsutrustning? Är ju onekligen inte helt skarp.
 

kaktusen

Medlem
Tagen med 100-400 L. Tycker bilden är rätt bra. Man får väl tänka på att pappa hade druckit några GT och en handfull Coronas innan:) Satt dessutom 100 meter bort. Nedan kanske bättre?

surf2.jpg
 
Tagen med 100-400 L. Tycker bilden är rätt bra. Man får väl tänka på att pappa hade druckit några GT och en handfull Coronas innan:) Satt dessutom 100 meter bort. Nedan kanske bättre?

Visa bifogad bild 38761
Inte menat som någon kritik om bilden. Jag gillar kompositionen. Gjorde bara en reflektion att det var en del oskarpa detaljer. Satt du 100 meter därifrån förklarar det ju saken. Jag undrar hur de hade blivit med en mobilkamera.
 
Inte undra på att folk drar sig från att lägga upp reserapporter om den bilden klassas som suddig...
Drar sig folk för att lägga upp reserapporter?

Detta är en tråd om bildkvalité och jag tänkte att man kunde ställa en ärlig fråga i alla fall här. Som jag sa, jag gillar bilden. Det kan också vara så att bilden blivit nedskalad när den lades upp här.
 

chazzie

Medlem
Jag har börjat köra en mix. Systemkameran med objektiv och annan utrustning är mitt handbagage, sen så tar jag ofta systemkameran i en plastpåse från en lokal affär om jag ska ut på stan, har jag bil så åker så klart hela ryggsäcken med. Fördelen med att ta bilder med mobilen är att man snabbt kan skicka över dem via t.ex. WhatsApp eller publicera på Twitter mm.

Senast i Prag körde jag med "påse-modellen" på stan så jag hade flexibiliteten att ta de bilder jag ville av den fantastiska arkitektur som finns där, men när det bar av till ishallen för VM så nöjde jag mig med telefonen. Sista dagen med hyrbil ut på landet åkte hela väskan med. Jag släpade dock hela ryggsäcken två dagar i Washington i mars, men det kändes i ryggen på aftonen :D
 

Jonas C

Medlem
Blir nog att sälja av hela kamerautrustningen och bara köra med mobilen. Visserligen trist att bli av med kameran, men ser hellre att den blir såld än att den blir stulen eller går sönder på en resa. Ska bli intressant att se vilken kamera som sitter på nya iPhone som kommer ut i höst.
 

flum

Medlem
Blir nog att sälja av hela kamerautrustningen och bara köra med mobilen. Visserligen trist att bli av med kameran, men ser hellre att den blir såld än att den blir stulen eller går sönder på en resa. Ska bli intressant att se vilken kamera som sitter på nya iPhone som kommer ut i höst.
Varför är du så rädd för att den ska bli stulen, borde finnas mer värde i en telefon idag för en ficktjuv än vad det är för en kamera?
 
Toppen