Senaste nytt

iPhone som resekamera?

Duger mobilen som resekamera?

  • Ja, bildkvalitén är helt acceptabel.

    Votes: 30 68,2%
  • Nej, en systemkamera är att föredra trots riskerna.

    Votes: 14 31,8%

  • Total voters
    44

agehall

Medlem
Tittar man på vad man kan uppnå med en riktig kamera, så har mobiltelefoner inte mycket att komma med. Det är helt enkelt så att riktiga kameror har bättre optik och det gör skillnad.

Om man däremot funderar på vad man ska ha bilderna till, så är det nog så att det en mobiltelefon presterar i de flesta fall duger bra.

Jag resonerar som så att om jag bara vill dokumentera en resa lite, så duger mobilen mer än väl. Vill jag däremot ta bilder som eventuellt ska tryckas, så är det systemkamera som gäller. Bara det faktum att jag får RAW-bilder ur min Nikon gör enorm skillnad när de ska processas inför tryck.
 
Har sagts innan i tråden, beror på vad du vill göra med bildena och i vilka situationer du fotar. Skall man göra något annat än att se på bilderna på en skärm så är skillnaden fortfarande stor. Fotar man bara i situationer med bra ljus och straight forward inställningar funkar mobilen. Så fort man vill göra lite roligare saker hänger mobilen inte med.

Tar man bara en mobilbild kan man tycka den blev superbra, om man samtidigt tar en likadan bild med en systemkamera så inser man att mobilen har lång väg kvar.
 

Jonas C

Medlem
Jo i 95% av fallen så publicerar jag mina bilder på Flickr för att sedan användas i reserapporter, och redan där tappar man en del i kvalité från systemkameran. Av de mobilbilder som ligger uppe där, så tycker jag att kvalitén är ganska hyfsad men långt ifrån samma nivå som en bra systemkamera.

Så det handlar nog även om bekvämlighetsaspekten, dvs att inte släpa på en tung kamera. Likaså minimering av risk för stöld och skada.
 

Glenn123

Medlem
Har använt min iPhone 6 som resekamera vid två tillfällen. Ganska värdelöst. Men att använda en systemkamera är precis lika värdelöst för då blir det istället inga bilder alls.

Kör en spegellös idag som går ner i jackfickan.
 

Gus

Medlem
Jag har slutat använda min stora Canon systemkamera eftersom den tog så stor plats i väskan och var så tung. Provade ett tag att bara använda mobilkameran men blev inte nöjd med bilderna. Har nu köpt en Sony A 5000, en spegellös systemkamera vilken jag är supernöjd med. Den har nfc, trådlös överföring via Wifi till mobilen. Jag bara håller min mobil mot kameran och efter ca 10 sekunder finns bilden i min telefon. Supersmidigt om man till exempel vill lägga ut bilden på instagram!
 

emailsson

Medlem
Gillar inte hur frågeskaparen lägger värdering i svarsalternativen. Resultatet hade blivit mer användbart om det endast var ja eller rnej.
 
Toppen