Senaste nytt

Ipad till SAS cabin crew

MarSecLtd

Medlem
Ergo blir det enklere for CC å:
Ha orden på hvem som er hvem.
Hva servicekonseptet er.
Holde seg current på siste oppdaterte servicekonsept, meny, internskriv, kampanjer et cetera.

Hvilket var det jeg forsøkte å si mellom linjene.


Håller helt med dig @Aurora på på det hela, men jag tycker allt att-

1: "Hva servicekonseptet er." = Skall de redan kunna/veta som anställd CC.
2: "Holde seg current på siste oppdaterte servicekonsept, meny, internskriv, kampanjer et cetera." = Ingår fortfarande i deras uppgift att kunna/veta utan att behöva läsa på under flight som anställd CC.
 
A

Aurora

Guest
Håller helt med dig @Aurora på på det hela, men jag tycker allt att-

1: "Hva servicekonseptet er." = Skall de redan kunna/veta som anställd CC.
2: "Holde seg current på siste oppdaterte servicekonsept, meny, internskriv, kampanjer et cetera." = Ingår fortfarande i deras uppgift att kunna/veta utan att behöva läsa på under flight som anställd CC.

Jepp. Men som alle andre, levende mennesker, rundt om i verden så husker man ikke bestandig alt. Og noen ganger er internkommunikasjon en utfordring. Og så videre. Framtiden ligger i teknologien, og poenget er at ingen ting blir verre av at crewet får iPads. Tvert i mot blir vegen til oppdatert know-how kortere. Ergo tror jeg dette blir en positiv nyhet for pax.

Eller så kan man vende hver stein man klarer for å finne en negativ vinkling på det, det er jo en kunst det og :)
 

MarSecLtd

Medlem
Jepp. Men som alle andre, levende mennesker, rundt om i verden så husker man ikke bestandig alt. Og noen ganger er internkommunikasjon en utfordring. Og så videre. Framtiden ligger i teknologien, og poenget er at ingen ting blir verre av at crewet får iPads. Tvert i mot blir vegen til oppdatert know-how kortere. Ergo tror jeg dette blir en positiv nyhet for pax.

Eller så kan man vende hver stein man klarer for å finne en negativ vinkling på det, det er jo en kunst det og :)


Visst , alla ting som gör att vi som pax får en bättre/smidigare resa och upplevelse är välkommet. Att SAS anställda CC's ikke husker lika mycket som vissa andra bolags CC's är för mig en gåta!

Att du försvarar SAS i vått och torrt är helt ok i min bok men inte vidare nyanserat. God fortsättning @Aurora inget illa menat.
 
A

Aurora

Guest
Visst , alla ting som gör att vi som pax får en bättre/smidigare resa och upplevelse är välkommet. Att SAS anställda CC's ikke husker lika mycket som vissa andra bolags CC's är för mig en gåta!

Att du försvarar SAS i vått och torrt är helt ok i min bok men inte vidare nyanserat. God fortsättning @Aurora inget illa menat.

Jeg fatter ikke hvorfor det er så jævla hipt å mene at jeg "forsvarer SAS i vått og tørt" -- kan jeg ikke få kommentere noe så basic som at det kommer iPads til crewet og det antakeligvis vil gi en positiv effekt? Når det allerede kommenteres at Lufthansacrew har iPads og det fungerer bra. Skal jeg aldri få si en dritt om SAS uten at det skal ha et helt forbanna osean av mening (som jeg aldri har hatt selv)? Har overhodet ingen agenda annet enn at jeg informerte, men det tillegges jo mer mening enn ei dame med alvorlig PMS-syndrom. Inget ille menat, men inn i faen så fed up man blir av slikt.
 

MarSecLtd

Medlem
Jeg fatter ikke hvorfor det er så jævla hipt å mene at jeg "forsvarer SAS i vått og tørt" -- kan jeg ikke få kommentere noe så basic som at det kommer iPads til crewet og det antakeligvis vil gi en positiv effekt? Når det allerede kommenteres at Lufthansacrew har iPads og det fungerer bra. Skal jeg aldri få si en dritt om SAS uten at det skal ha et helt forbanna osean av mening (som jeg aldri har hatt selv)? Har overhodet ingen agenda annet enn at jeg informerte, men det tillegges jo mer mening enn ei dame med alvorlig PMS-syndrom. Inget ille menat, men inn i faen så fed up man blir av slikt.


Jag vill absolut inte köra en piss contest ikväll, läsa bara vad du skrev tidigare om hur det skulle hjälpa CC's och min kommentar om vad jag anser de skall kunna med eller utan iPads.
 

olo

Medlem
Tråden har enligt min mening hamnat ganska långt bort från den intressanta huvudfrågan, till att nu enbart handla om recognition hos SAS. Kanske dags att dela tråden i 2?
Senast när jag flög i plus inom europa, meddelade främre CC vilka som var diamond/pandion till bakre gallyt.
Under november/december så har jag flera gånger hört från min plats på rad 1/2 främre gallyt göra dessa samtal, på GOT-ARN-linjen.
De har låtit ungefär enligt: "Idag har vi 8 st Diamond. De sitter på 22F,..,..,3C och 1 Pandion som sitter på 11A."
I samtalet så anger de även om EBD/P saknas enligt "men idag har vi inga pandions".

Här tror jag att det har kommit nya rutiner till pursuer.
För på de flighter jag har suttit så jag hört har samtalen gjorts.
Det är skillnad på wad wollen Sie?? Och
ska du ha nåt eller???
Det är ett jäkla oskick att vissa inte förstår att en artig fråga inte kostar extra. Funderar på att börja anteckna vilka crew det gäller. För jag upplever det ganska sällan, men när CC frågar "ska du ha något?" eller "skall du ha både knäckebröd och chokladbit?! Du tog ju en öl!" eller liknande. Då undrar jag vad de sysslar med.
Man ser väldigt tydligt på utskrifterna hur många EBG/D/P man har ombord. All den informationen är samlad.
Jag tror, efter vad jag har läst här flera gånger, att det endast är EBP som står överst, och att EBD får letas upp rad för rad. Det ryktas att det skall ändras, men det verkar inte som det är åtgärdat.
 

Bryant

Medlem
Jag tror, efter vad jag har läst här flera gånger, att det endast är EBP som står överst, och att EBD får letas upp rad för rad. Det ryktas att det skall ändras, men det verkar inte som det är åtgärdat.

Jag har sett listan, de behöver inte leta upp EBD rad för rad :).
 
  • Gilla
Reactions: olo

palmen

Moderator
Min EBD recognition blir bättre och bättre känns det som, senaste flighten till HKG var pursern ute och pratade lite extra med mig på hemresan, det skedde dock inte på utresan där det var samma crew (åkte go ut och plus hem). Senast i november fick jag upplysa en i crew om att som diamond har man rätt till obegränsad dryck när man reser i go för sig själv och sitt sällskap. Jag fick stå på mig 3-4 ggr och säga att jag hade det på papper innan hon gick och fråga purser och då fick reda på att det var gratis för diamond. Jag fick då kommentaren "det är synd att denna information inte når fram till oss som jobbar i kabinen". Frågan är ju om det är så att informationen finns men att man inte är mottaglig för den eller om information inte finns trots att cabin crew försökt läsa på. Jag tror mest på det förstnämnda, på min senaste flight till hong kong så hade en i crew ingen aning om vad Diamond var för något och hon gillade att åka med Continental på sina resor till USA...

IPads kommer nog inte göra något sämre och förhoppningsvis kommer det bli mycket bättre med den. Kommer alla i crew att ha en ipad eller är det bara pursern? Då är det fortfarande 3 andra i besättningen som inte får informationen annat än vad som återberättas.
 
Toppen